لزوم توجه به معماری ایستگاه های خطوط ۲ و ۳ مترو

رییس کمیسیون عمران،معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حاکمیت معماری متنوع، استفاده از مصالح به شدت متفاوت و همچنین کیفیت متفاوت ایستگاه‌ها و موارد بسیار دیگر از چالش‌های ایستگاه‌های قطار شهری اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی امروز (یکشنبه) در سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور خود با اشاره به بهره‌برداری از خط یک مترو اصفهان، اظهار کرد: این خط ار مترو در حال بهره‌برداری است که در همین جا لازم می‌دانم از زحمات شهرداری به ویژه سازمان قطار شهری و قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در زمینه اتمام و بهره برداری خط یک مترو قدردانی کنم.

رییس کمیسیون عمران،معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حدود ۲۰ ایستگاه مترو بر روی خط یک قطار شهری اصفهان مستقر است، افزود: گویی ایستگاه‌های مترو شبیه دانه‌های تسبیحی هستند که توسط خط مترو به هم متصل شده اند که این شرایط می تواند ظرفیت مناسبی را برای سیما و منظر شهر اصفهان فراهم کند.

وی با بیان اینکه بررسی اولیه ایستگاه‌های موجود بر روی خط یک نشان می‌دهد از ظرفیت ایستگاه‌های مترو بر روی خط یک به درستی استفاده نشده است، ادامه داد: این ایستگاه‌ها  می‌توانست علاوه بر نقش نمادین و نشانه‌ای در سیما و منظر شهری، تأثیر بسیار مثبتی بر خط آسمان شهر داشته باشد، اما حتی پاسخگوی کمترین انتظاری که از معماری این ایستگاه‌ها متصور است، نیست. کمترین انتظاری که از معماری این ایستگاه‌ها وجود دارد ایجاد نشانه‌ای برای عملکرد ویژه این بناها است.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان ادامه داد: حاکمیت معماری متنوع، استفاده از مصالح به شدت متفاوت و همچنین کیفیت متفاوت ایستگاه‌ها و موارد بسیار دیگر، از چالش‌های این فرصت بی نظیر است.

طغیانی به نقدهای وارد شده به معماری ایستگاه‌های مترو از سوی مردم اشاره کرد و گفت: همه موارد فوق نقدهایی است که توسط مردم که عمدتاً در زمینه طراحی، معماری و شهرسازی نیز تخصص چندانی ندارند به این ایستگاه‌ها وارد شده است. در جلسه ای که به صورت مناظره در نمایشگاه حمل ونقل پاک برگزار شد بسیاری از سوالات مردم تیزبین، اندیشمند و فهیم اصفهانی در همین راستا بود.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان تصریح کرد: هیچگونه طرح جامعی از ابتدا حاکم بر طراحی ایستگاه‌های قطار شهری نبوده است و طراح یا طراحان بسته به ذوق و دیدگاه شخصی خود نسبت به طراحی این بناها اقدام کرده‌اند.

وی به لزوم توجه به اثر بخشی ایستگاه های مترو از نظر ایجاد معماری بی نظیر و در نتیجه بازده اقتصادی آن اشاره کرد و گفت: توجه به معماری ایستگاه های خطوط ۲ و ۳ قطار شهری در دستور کار قرار خواهد گرفت و انتظار می رود که شورای شهر و همچنین شهردار اصفهان با جدیت در این خصوص وارد عمل شده و علاوه بر توجه به بازده اقتصادی این ایستگاه‌ها که در جهان نیز مرسوم است، به اثر بخشی آنها از نظر ایجاد معماری بی نظیر و تأثیر بر سیما و منظر شهری بیفزایند.

کد خبر 344226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    0 0
    چرا باید همه ایستگاه ها شبیه هم باشند؟ اصلا هیچ توجیه منطقی برای این قضیه وجود ندارد. اتفاقا هویت مستقل هر ایستگاه به خوانایی اون ایستگاه کمک می کنه. به عنوان نمونه دو ایستگاه چمران و باهنر رو با هم مقایسه کنید. به نظر میاد اون چیزی که باید کمی مورد توجه قرار بگیره رابطه منطقی معماری ایستگاه در زیرزمین با بستر و زمینه معماری-شهری موضع ایستگاه در روی زمین هست.