یک دهانه سی‌وسه پل به صورت پایلوت ایمن شد

مسئول کمیته پایش پل‌های تاریخی اصفهان با بیان اینکه سیستم کابلی کمترین تاثیر بصری و مداخله سازه ای و بیش‌ترین ضریب ایمنی را ایجاد کرده است، گفت: در این طرح به وسیله دو ستون فلزی کابل‌هایی به صورت افقی به یکدیگر ارتباط داده شده که این کابل‌ها علاوه بر اینکه حالت حفاظتی دارد ارتجاعی است.

علی محمد فصیحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح ایمن سازی سی و سه پل اصفهان با هدف حفاظت عابران پیاده و گردشگران به صورت نمونه، روز گذشته به صورت کامل در یکی از دهانه های این پل اجرا شد.

وی افزود: لبه های سی‌وسه پل به صورتی است که احتمال سقوط عابران و گردشگران در اثر سهل‌انگاری، بیماری و هر حادثه ای که ممکن بود در لحظه اتفاق بیفتد،  وجود داشت و می توانست آسیب جدی برای افراد درپی داشته باشد و یا حتی منجر به فوت شود، به همین دلیل این تدبیر اندیشده شد که با طرحی که به صورت پایلوت بر روی یکی از دهانه های این پل اجرا شده حفاظت از جان عابران و گردشگران انجام شود.

مسئول کمیته پایش پل‌های تاریخی اصفهان با بیان اینکه طرح اجرا شده مورد تایید شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان است، گفت: بعد از حدود دو سال برگزرای جلسات متعدد و همفکری هایی که در این زمینه با متخصصان، طراحان و صاحب‌نظران انجام شد و بعد از پالایش طرح های مختلف و بررسی آن ها این نتیجه حاصل شد که این طرح بهترین و پخته ترین طرح است که در سایت های مختلف جهانی در نقاطی که می‌توانست آسیب‌زا باشد اجرا شده و تجربه های جهانی آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در این طرح به وسیله دو ستون فلزی کابل هایی به صورت افقی به یکدیگر ارتباط داده شده که این کابل‌ها علاوه بر اینکه حالت حفاظتی دارد ارتجاعی است یعنی اگر کسی احیانا به این کابل‌ها برخورد کند حالت ارتجاعی آن باعث بازگشت شخص می شود تا به وی آسیب نرسد.

فصیحی تصریح کرد: کابل‌های مورد استفاده در این طرح از حداقل ضخامت برخوردار و به گونه ای است که کمترین دید را دارد بنابراین این طرح با حداقل مداخله بصری در پل انجام شده است.

وی افزود: در این طرح، ستون های فلزی برای دیده نشدن از سمت رودخانه و از سمت عرشه پل، در پشت جرزهای پل قرار گرفته اند و نوع بارگذاری آن‌ها نیز با توجه به مرمت هایی که در د هه ۵۰ شکل گرفته بود و کف‌سازی بتنی در قسمت پیاده روها انجام شده بود این ستون ها نیز دقیقا بر روی همان بتن ها کار گذاشته شدند تا خود پل آسیب نبیند و کمترین مداخله در پل انجام شود.

فصیحی با تاکید بر اینکه این سیستم کابلی کمترین تاثیر بصری و مداخله سازه ای و بیش‌ترین ضریب ایمنی را ایجاد کرده است، گفت: این طرح تا بعد از بررسی شورای فنی در دهانه پل باقی‌خواهد بود و سپس در مورد سایر قسمت‌های پل نیز تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح پیمانکار خاصی ندارد، ادامه داد: مجری این طرح اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است که با همکاری شهرداری مرکزی اصفهان نسبت به اجرای آن اقدام کرده است؛ ضمن اینکه برای ایجاد حفاظ در دهانه های سی‌وسه پل با مجریان متعددی گفت‌وگو کرده و از آنها درخواست شد که بر اساس آنچه شورای فنی مصوب کرده بود طرح های خود را ارایه کنند و در نهایت این طرح توسط یک نفر مجری ذیصلاح در یکی از دهانه های پل اجرا شد و ان شالله بعد از تایید، آن را در بقیه دهانه نیز اجرا خواهد کرد.

فصیحی در خصوص هزینه اجرای این طرح گفت: موضوع در حال بررسی است تا طرح با کمترین هزینه ممکن انجام شود.

کد خبر 344223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.