۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
حذف مصرف آب در چرخه گلاب‌گیری

سمیرم- کارشناس مسئول باغبانی و زراعت جهاد کشاورزی سمیرم گفت: در روش متداول و سنتی برای گلاب‌گیری از ۳۳ کیلوگرم گل محمدی، بالغ‌ بر پنج هزار لیتر آب مصرف می‌شد، اما در روش «رادیاتور فن» حتی یک لیتر آب هم مصرف نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، کیارش سامی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل برداشت گل محمدی در مزارع این شهرستان اظهار کرد: ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ متری شهرستان سمیرم از سطح دریا موجب شده تا ۴۰ هکتار مزرعه گل محمدی دارای یکی از کم‌نظیرترین اسانس‌های گل محمدی در کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی با توجه به خشکسالی‌های متوالی سال‌های گذشته حرکت به سمت کشت‌های دیمی و کم آب را در برنامه خود قرار داده که کاشت گل محمدی را می‌توان به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای خروج سمیرم از تک‌محصولی بودن دانست.

کارشناس مسئول باغبانی و زراعت جهاد کشاورزی سمیرم تصریح کرد: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری، ۲۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان به‌ویژه در بخش‌های شمالی زیر کشت گل محمدی برود.

سامی با اشاره به مرغوبیت بالای سیب سمیرم تصریح کرد: سیب‌درختی سمیرم از مرغوبیت بالایی برخوردار است، اما متأسفانه در برابر کم‌آبی کم تحمل بوده به همین دلیل هزینه زیادی را می‌طلبد.

وی گفت: امروز برداشت گل محمدی به‌ عنوان یکی از کشت‌های جایگزین سیب، در هر هکتار برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

کارشناس مسئول باغبانی و زراعت جهاد کشاورزی سمیرم با اشاره به ابداع شیوه جدید یک کشاورز سمیرمی برای حذف مصرف آب در چرخه گلاب‌گیری افزود: در روش متداول و سنتی برای گلاب‌گیری از ۳۳ کیلوگرم گل محمدی، بالغ‌ بر پنج هزار لیتر آب مصرف می‌شد، اما در روش «رادیاتور فن» حتی یک لیتر آب هم مصرف نمی‌شود.

وی تصریح کرد: برداشت گل محمدی تا نیمه خرداد در مزارع این شهرستان ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، دارای ۲۰ هزار هکتار باغ، ۱۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل‌های طبیعی است.

کد خبر 344188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.