۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
بیماران کلیوی و روزه‌داری

نارسایی کلیه و روزه‌داری موضوع مهمی است و ضمن اطلاع کامل از نوع بیماری کلیه، تصمیم برای روزه‌ گرفتن نیز باید با مشورت پزشک صورت بگیرد و بهتر آن است که بیماران قبل از اقدام برای روزه گرفتن از تاثیرات آن بر روی سلامت کلیه‌ها اطلاع پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در هر فرد سالم دو کلیه وجود دارد که در دو طرف ستون مهره‌ها و زیر دنده‌های تحتانی واقع شده اند. عملکرد صحیح کلیه ها برای بدن بسیار حیاتی است و اعضا بدن برای کارکرد مطلوب وابسته به کلیه‌ها هستند.  کلیه ها مواد زائد بدن را به صورت ادرار دفع می کنند، علاوه بر این که در خون سازی و ساختن ویتامین D مشارکت دارند، در تنظیم خون و املاح بدن افراد نیز موثر هستند.

با توجه به آن که در ماه مبارک رمضان، افراد در معرض کم آبی قرار گرفته و مواد زاید با غلظت بالا، در ادرارشان دفع می شود باید به سلامت دستگاه ادراری به خصوص در بیمارانی که مبتلا به سنگ کلیه و مجاری ادراری هستند، توجه ویژه کرد. روزه داری نه تنها در برخی از بیماری ها منعی ندارد بلکه می تواند به روند بهبود بیماری نیز کمک کند اما باید به این نکته توجه داشت که بیماری فرد با روزه داری تشدید نشود و در این خصوص باید با اطلاع کامل از نوع بیماری و تاثیر روزه داری بر روی آن نسبت به روزه گرفتن اقدام کرد. یکی از اعضای ویژۀ بدن دوکلیه هستند که در دو طرف بدن قرار دارند و در سلامتی بدن نقش مهمی ایفا می کنند و هرگونه اختلال در عملکرد آن‌ها بر فعالیت کل بدن تاثیرگذار خواهد بود؛ بر این اساس روزه گرفتن یکی از مواردی است که در خصوص آن باید از نوع یماری کلیه‌ها اطلاع کامل داشت و باید ضمن مشورت با پزشک، نظر وی را برای گرفتن روزه مورد توجعه قرار داد.

آنچه می خوانید گفت‌وگو با شهرزاد شهیدی فوق تخصص نفرلوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره بایدها و نباید های روزه‌داری بیماران کلیوی است.

بیماران کلیوی می توانند روزه بگیرند؟

در برخی از اشخاص این باور وجود دارد که فرد مبتلا به بیماری کلیه نمی تواند روزه بگیرد، در صورتی که بیماری‌های کلیه انواع متفاواتی است و روزه گرفتن بیماران کلیوی به نوع این بیماری در افراد مبتلا بستگی دارد.

نارسایی کلیه چه زمانی اتفاق می فتد؟

نارسایی کلیه دارای دو نوع حاد و مزمن است. هنگامی که کارکرد کلیه طی ساعات روز کم شود به آن نارسایی حاد کلیه می گوییم و هنگامی که کارکرد کلیه برای مدت ها یعنی ماه وسال کاهش یابد به آن نارسایی مزمن کلیه می گویند.

آیا افرادی که به نارسایی کلیه مبتلا هستند می توانند روزه بگیرند؟

کسانی که به نارسایی حاد کلیه مبتلا هستند باید در بیمارستان بستری شده و سریع‌تر اقدامات درمانی برای آنها انجام شود تا وضعیت کارکرد کلیه در بدن را به سطح  نرمال برسانند، این افراد قادر به روزه گرفتن نیستند و معمولا بیماران بدحالی هستند که باید در بیمارستان بستری شوند.

کسانی که نارسایی مزمن کلیه دارند این بیماری وابسته به شدت نوع بیماری متفاوت است. اشخاصی که بیماری مزمن کلیه دارند و کارکرد کلیه آنها بالای ۶۰ درصد است این افراد در صورت نداشتن مشکل دیگری می توانند روزه بگیرند. اما افرادی که بیماری مزمن کلیه دارند و کارکرد کلیه آنها زیر ۶۰  درصد و به ویژه زیر ۳۰ درصد  است نباید روزه بگیرند.

بیمارانی که کارکرد کلیه آنها بین ۳۰ و ۶۰ درصد است در صورتی که بیمار با کم شدن مایعات بدن قدرت تغلیظ ادرار داشته باشد با مشورت پزشک معالج خود می تواند روزه بگیرد، البته تعداد زیادی از این گروه از بیماران قادر به روزه گرفتن نیستند.

بیماران دیالیزی و پیوند کلیه درمورد روزه گرفتن چه شرایطی دارند؟

مرحله انتهایی نارسایی کلیه هنگامی است که برای کمک به بیمار باید از درمان‌های جایگزینی استفاده کرد. درمان های جایگزینی شامل همودیالیز و دیالیز صفاقی و پیوند کلیه است. بیمارانی که دیالیز می شوند(دیالیز صفاقی، خونی و پیوند کلیه) نباید روزه بگیرند.

در مورد بیماران پیوند کلیه نکته مهم این است که این گروه از بیماران ترتیب و نظم ساعت خوردن داروی آنها نباید تغییر کند که این موضوع با روزه گرفتن در فصل گرم سال مشکل پیدا کرده و به ویژه بیمارانی که باید چند داروی مهم را در ساعت معینی مصرف کنند نمی توانند روزه بگیرند.

دفع پروتئین به وسیله کلیه ها چه زمانی بروز می کند؟

کلیه مرکز تصفیه خون است و میزان جریان خون در کلیه زیاد است، از سویی خونی که وارد کلیه می شود حاوی مواد مفیدی مانند گلبول های قرمز، سفید و پروتیین ها است و این مواد نباید وارد ادرار شود که دفع مواد مفید بدن را به دنبال دارد. کلیه های  بدن انسان قادر به حفظ کردن مواد مفید بدن و دفع مواد زاید هستند.

در بدن برخی از افراد این سیستم قوی کلیه دچار آسیب شده و حالت طبیعی برای حفظ مواد مفید بدن از بین می‌رود و این اتفاق وابسته به نوع بیماری، مکانیزم متفاوتی دارد. گاهی این اتفاق بر اثر میکروب‌ها و ویروس‌ها است که شیوع کمتری دارد و بیشتر اوقات به دلیل بیماری خودایمنی است یعنی در گروهی از بیماری‌ها بدن بر علیه خود پادتن ساخته و پروتئین و مواد مفید بدن وارد ادرار می شود که درمان این بیماری‌ها وابسته به نوع عامل ایجاد کننده، متفاوت خواهد بود.

افرادی که کلیه آنها پروتئین دفع می کند در زمان روزه داری چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

این اشخاص هنگامی که دفع کم پروتئین دارند ولی بیماری آنها کنترل شده و درمان های انجام شدۀ آنها موثر واقع شده با کارکرد بالای ۶۰ درصد کلیه ها می توانند روزه بگیرند، اما چنانچه حجم دفع پروتئین بسیار زیاد باشد و به مرحله سندرم نفروتیک رسیده و بالای ۵.۳ گرم دفع پروتئین داشته باشند در این مرحله بیمار نباید روزه بگیرد.

در واقع کسانی که مبتلا به بیماری دفع پروتئین هستند با تجویز پزشک معالج به آنها دارو ارایه می شود تا دفع پروتئین بدن آنها کم شود. این افراد در عین حال با داشتن رژیم غذایی و به دلیل دفع پروتئین از بدن آنها از طریق ادرار و هم‌چنین مقادیر اندک مصرف دارو در طول روز می توانند روزه بگیرند. البته گروهی از بیماران که حجم دفع پروتئین آنها بالا است و و یا کارکرد کلیه آنها کم شده است نمی توانند بگیرند.

بیماران مبتلا به فشار خون و عفونت های ادراری برای روزه گرفتن مجاز هستند؟

فشار خون بالا و عفونت ادراری نیز یکی از بیماری‌هایی است که بیماران مبتلا به آن مجبور به مصرف دارو هستند. میزان مصرف داروی برخی از بیماران برای کنترل فشار خون زیاد است و ایجاد فاصله در زمان مصرف دارو موجب افزایش فشار خون می شود و باید تاکید کرد که روزه گرفتن برای این گروه از بیماران خطرناک است. اما کسانی که فشار خون آنها با مصرف یک نوع دارو کنترل می شود با تغییر زمان مصرف داروها در بین افطار و سحر می توانند روزه بگیرند.

کد خبر 344187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.