فرونشست در کمین روستاهای جنوبی استان

سرزمین هزارچشمه، سرزمین آب و آبشار و معروف به بهشت گمشده استان، چند سالی است همچون بسیاری از نقاط دیگر کشور با معضل خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان سمیرم با بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید متوسط سیب در شهرستان به‌عنوان قطب تولید سیب‌درختی استان اصفهان شناخته می‌شود، اما متأسفانه تنش‌های آبی سال‌های اخیر موجب کاهش این میزان شده است. این کاهش محسوس به‌ گونه‌ای است که میزان صادرات این محصول در سال ۹۵ بالغ‌بر ۴۵ هزار تن بوده است، اما متأسفانه این میزان در سال ۹۶ به ۱۵ هزار تن کاهش پیداکرده است.

وردشت پنجه در پنجه خشکسالی

خشک‌سالی و بی‌آبی تمامی مناطق شهرستان سمیرم را در برگرفته است، یکی از این مناطقی که پنجه در پنجه خشکسالی دارد وردشت است که روزگاری به‌عنوان یکی از سبزترین دشت‌های سطح استان شناخته می‌شد، اما امروز به یکی از خشک‌ترین دشت‌های استان اصفهان مبدل شده است.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور این منطقه یکی از دشت‌های حاصلخیز و پر آب شهرستان سمیرم به شمار می‌آمد که همین امر موجب شده بود تا کشاورزی مهم‌ترین پیشه ساکنان این خطه شود، اما متأسفانه با توجه به خشک‌سالی‌های متوالی و پی‌درپی سال‌های اخیر این منطقه دچار تنش آبی شده و بسیاری از درختان سیب آن لطمه جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند.

عدم مدیریت در بخش آب کشاورزی سبب بحران در منطقه است

چندی پیش رییس اداره آبفار استان اصفهان عدم مدیریت در بخش آب کشاورزی شهرستان سمیرم را یکی از عوامل مهم و مؤثر در بحران این منطقه عنوان کرد. عدم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش‌های سنتی آبیاری موجب شد تا بخش قابل‌توجهی از منابع آبی موجود در این منطقه خشک شود و سطح سفره‌های زیرزمینی به‌شدت پایین بیاید.

 کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و به دنبال آن وارد آمدن فشار لایه‌های سطحی بر یکدیگر به‌ مرور زمان و گاهی به‌یک‌ باره موجب می‌شود تا زلزله‌ای خاموش یا همان پدیده فرونشست زمین رخ دهد.

زلزله خاموش را می توان پیشگیری کرد

با وجود اینکه زلزله خاموش را می‌توان پیشگیری کرد، اما در صورت عدم اقدام به‌موقع و تعلل، این پدیده می‌تواند موجب خسارت‌های مالی و حتی جانی شود.

محمدحسین قرائتی، رییس اداره آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در جلسات سال گذشته استان، منطقه وردشت سمیرم با توجه به مشکلات خشک‌سالی به‌عنوان یک مجتمع ۴۰ روستایی تعریف‌ شده که تمامی مطالبات فاز صفر آن نیز انجام‌ شده است.

وی خاطرنشان کرد: مقدمات واگذاری این مجتمع به مشاور مربوطه در حال انجام است و با حمایت‌های نماینده شهرستان سمیرم به دنبال اخذ ردیف برای این طرح در تهران هستیم.

استحصال بیش‌ از حد چاه‌ها یکی از دلایل مهم فرونشست

وی استحصال بیش‌از حد مجاز آب از چاه‌های آب را یکی از دلایل مهم فرونشست زمین دانست و افزود: در شهرستان سمیرم نیز چندین مورد چاه غیرمجاز وجود داشته که متأسفانه کنترلی در بحث تخصیص‌های آن وجود ندارد البته در این رابطه اخطار آب منطقه‌ای استان را نیز طلب می‌کند.

رییس اداره آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با اشاره به خطر زلزله خاموش در استان گفت: تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر فرونشست زمین در شهرستان سمیرم گزارش نشده است در حالی که شهرستان‌هایی همچون کاشان، تیران کرون و مهیار این موضوع به وجود آمده است.

وی از روستاییان درخواست کرد: همکاری روستاییان همچون سال های گذشته ادامه یابد تا با صبوری مردم از این بحران نیز همچون دیگر معضلات و بحران ها عبور کنیم.

خطر رانش زمین در کمین روستاهای سمیرم

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان  در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:در سال گذشته ۲۳ واحد مسکونی در محله تورچی سمیرم و امسال هم ۱۱۷ واحد مسکونی در سمیرم در معرض رانش زمین بودند.

کد خبر 344155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.