تاثیر شیرین‌کننده‌های طبیعی و مصنوعی بر بدن

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف قندهای طبیعی در دهان طعم شیرینی را ایجاد کرده و در مرحله بعدی در روده جذب شده و همین جذب موجب افزایش مقادیر قند خون می شود که همین افزایش قند موجب حس شادابی بیشتر افراد می شود، البته این نوع افزایش قند خون برای همه افراد به ویژه بیماران دیابتی مناسب نیست.

پروانه صانعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اثرات قندی مواد و شیرین‌کننده‌های طبیعی، اظهار کرد: بعضی از مواد قندی شیرینی‌های طبیعی هستند و در شیرینی‌هایی که حالت طبیعی دارند تک قندی‌ها یا دو قندی‌هایی وجود دارد که قابل جذب در روده هستند و حالت شیرینی را در دهان ایجاد می کند، درست مانند گلوکز موجود در قند میوه ها و یا ساکاروزی که در قندهای معمولی وجود دارد و این موارد حالت شیرین را در دهان ایجاد می کنند.

وی افزود: موادی که حالت شیرینی ایجاد کرده ولی خاصیتی مثل قند را نخواهند داشت موادی مانند سوربیتول، زایلیتول، گزیلیتول، ایزومالت و اسید سولفام پتاسیم(آسه سولفام) هستند که این موارد به عنوان شیرین کنندۀ مواد قندی شناخته می شوند و از نظر ساختمانی تا اندازه‌ای با قندها متفاوت هستند و همان حس شیرینی را در دهان ایجاد می کنند ولی هنگامی که به روده می رسند جذب انجام نشده و با وجود شیرین بودن، اثرات قندی نخواهد داشت.

وی با تاکید به استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی نسبت به شیرین‌کننده‌های مصنوعی، گفت: وقتی که قندهای طبیعی را استفاده می کنیم در دهان ما طعم شیرینی را ایجاد کرده و در مرحله بعدی در روده جذب می شوند و همین جذب موجب افزایش مقادیر قند خون می شود و شاید همین افزایش قند موجب حس شادابی بیشتر افراد می شود البته این نوع افزایش قند خون برای همه افراد به ویژه بیماران دیابتی مناسب نیست.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: این امر یکی از مزیت قندهای طبیعی نسبت به قند مصنوعی است که پس از مصرف  آنها قند خون نیز افزایش پیدا می کند و حس شادابی و انرژی داشتن را به فرد می دهد.

وی تصریح کرد: قند مصنوعی یکی از شیرین‌کننده‌هایی است که نسبت به قند طبیعی مزایا و معایب خود را دارد. انواع قند مصنوعی به گروه های مختلفی مانند آسپارتام، آسه سولفام، اِستِویا، ساخارین، سوکرالوز و نئوتامین تقسیم می شود. یکی از فواید قند مصنوعی کاهش یا به صفر رساندن انرژی دریافتی از کربوهیدرات ها است.

صانعی افزود: برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند مصرف شیرین‌کننده‌ای مثل ایزومالت را نمی توان یک شیرین‌کننده‌ای مصنوعی دانست بلکه یک شیرین‌کننده طبیعی است و در صورتی که افراد دیابتی از این نوع شیرین‌کننده استفاده کنند با وجود اینکه ایزومالت طعم شیرینی را ایجاد  می کند اما اثرات افزایش دهنده قند خون آنچنانی را در بدن ندارد.

وی تاکید کرد: بعضی از انواع قندهای مصنوعی حالت قندهای الکلی را دارند و مقادیر زیاد مصرف آنها موجب بروز  اسهال در افراد  می شود، در صورتی که مصرف قندهای طبیعی چنین حالتی در افراد ایجاد نمی کند.

کد خبر 344101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.