۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
روزگار بی رونقی بازار مصالح فروشان

بی رونقی بازار مصالح ساختمانی از یک سو و گرانی این محصولات از سویی دیگر از موضوعات مورد بحث بازار ساخت و ساز در این روزهاست. به طوری که فعالان این عرصه بر این باورند با تداوم چنین شرایطی در این بازار شاهد ورشکستگی و تعطیلی بیش از بیش واحدهای تولید مصالح ساختمانی در اصفهان خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، آنگونه که کارشناسان و فعالان صنایع مصالح ساختمانی بیان می‌کنند در چند سال گذشته با رکودی سنگین در بازار محصولات ساختمانی روبرو شده‌ایم چرا که علاوه بر نبود متقاضی در داخل، در راه صادرات آنها نیز مشکلات زیادی قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان کاهش شدید ساخت و ساز و بودجه‌های عمرانی به علاوه توقف طرح مسکن مهر و ازدست رفتن بازارهای صادراتی را از دلایل ایجاد این بحران می‌دانند.

دلیل دیگر که برخی نسبت به تاثیر آن بر رکود فروش مصالح ساختمانی تاکید می‌کنند به خشکسالی و کم آبی استان مربوط می‌شود زیرا با وجود کمبود آب، ساخت تعدادی از سدهایی که قبلا مقرر شده بود فعلا از دستور کار خارج شده است و با این وجود یکی از مصارف اصلی بخشی ازمصالح ساختمانی از بین رفته است.   با این اوصاف در نهایت گفته می‌شود آنچه چرخ این صنایع را به حرکت در خواهد آورد، در گام نخست رونق بازار مسکن در داخل و سپس یافتن بازارهای صادراتی در خارج از کشور است.

دراین میان آنچه قابل تامل است آنکه امسال با وجود بازار راکد این محصولات، قیمت تعدادی از مصالح ساختمانی با افزایش مواجه شده است. این درحالی است که درصد بالایی از این مصالح از طریق تولید داخلی تأمین می‌شود اما با این‌وجود در هفته‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت بخشی از مصالح به ویژه محصولات فولادی که یکی از اقلام اساسی مصالح ساختمانی است بوده ایم.

عدم فروش مصالح ساختمانی با توجه به عدم ثبات قیمت

دراین راستا احمد تولا عضو انجمن انبوه سازان اصفهان با تائید رکود بازار مصالح ساختمانی در گفت‌وگو با "ایمنا" می‌گوید: رکود بازار مصالح ساختمانی به دلیل فقدان ساخت و ساز، مدت هاست که آغاز شده است، حدود ۶ سال است که بازار مسکن دچار رکود شده و در سیاست های دولت اقدامی جدی برای تزریق رونق به این بازار دیده نشده است، حتی با وجود آنکه سال گذشته برای افزایش اشتغال زایی نسبت به این موضوع تاکید فراوانی می‌شد اما برای ممانعت از تورم احتمالی اقدامی کارآمد انجام نشد که امیدواریم با تدابیری صحیح این مشکل مرتفع شود.

این کارشناس بازار مسکن تصریح می‌کند: متاسفانه ایجاد چنین وضعیت نابسامانی در بازار مسکن منجر به رکود دیگر مشاغل وابسته به این بخش مانند مصالح ساختمانی شده است اما بحث قابل توجه آن است درحالی که بازار مصالح کساد است با افزایش نرخ آنها هم روبرو شده‌ایم والبته فروشندگان به دلیل نبود ثبات قیمت در این بخش، اقدام به فروش نمی‌کنند و افرادی هم که در شرایط فعلی خریدار مصالح هستند برای تهیه محصولات مورد نظرشان با مشکل روبرو شده‌اند.

این مسئول در ادامه صحبت هایش، از نرخ چند مورد از این مصالح خبر می‌دهد وتاکید می کند که این نرخ ها بسته به زمان‌های مختلف متغیر هستند. به گفته این عضو انجمن انبوه سازان در حال حاضر تیر آهن ۱۲ شاخه‌ای ۴۰۰ هزار تومان، میلگرد ۱۲ کیلویی سه هزار و ۲۵۰ تومان، سیمان کیسه‌ای ۸ هزار تومان، هر تن آجر ۵۴ هزار تومان و هر تن بتن ۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود که البته اغلب از فروش آنها امتناع می‌کنند.

زیان دهی بسیاری از واحدهای صنفی فعال

همچنین ناصر محمدی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در رابطه با بازار مصالح ساختمانی در هفته‌های اخیر به "ایمنا" می‌گوید: نبود مشتری کافی برای مصالح تولیدی، افزایش هزینه‌هایی چون مالیات، بیمه و حامل های انرژی منجر به دلسردی فعالان این عرصه شده است، به طوری که فشار این‌گونه هزینه‌ها باعث زیان دهی بسیاری از واحدهای صنفی فعال شده است،  به علاوه آنکه کاهش ساخت و ساز، افزایش ناگهانی قیمت زمین، افزایش تعداد کارخانه‌های مصالح، بازار این محصولات را با رکود همراه کرده است، قطعا با ادامه این روند، نمی‌توان آینده‌ای چندان مثبت برای این اصناف پیش بینی کرد.

 به گفته این فعال برخی از این مصالح مانند سیمان، آجر، شن و ... افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی پیدا کرده‌اند اما افزایش نرخ‌ها در مقایسه با رکود در این بخش به میزان زیادی نیست و چندان به چشم نمی‌آید. وی خاطرنشان می‌کند: رکود به حدی است که  ۱۵ الی ۲۰ درصد از واحدهای صنفی را به تعطیلی کشانده است وحدود ۴۰ درصد هم با ظرفیت اندک درحال فعالیت هستند و یا آنکه در آستانه تعطیلی قرار دارند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در پایان می‌گوید: تنها موضوعی که در شرایط فعلی تا حدودی امیدوارکننده است آنکه با توجه به نرخ دلار، برخی کارخانجات تولید مصالحی مانند سیمان، به صادرات میل بیشتری پیدا کرده‌اند، تا کنون نیز صادرات محدودی به کشورهایی مانند عراق، کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس داشته‌ایم و اخیرا هم صحبت از صادرات کلان به کشورهای قاره آفریقایی می شود که تحقق چنین موضوعی در رونق بازار سیمان موثر خواهد بود.  

کد خبر 344084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.