کدام یک از وعده های روحانی محقق شد؟

یک سال از ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، زمانی که مردم ایران با شور و امید پای صندوقهای رأی رفتند و گزینه مد نظر خود را انتخاب کردند، گذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته های منتهی به ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶​، نامزدهای انتخابات با برگزاری برنامه های مختلف و از جمله شرکت در مناظره های تلویزیونی، برنامه های خود را در حوزه های های مختلف اعلام کردند و وعده دادند که در صورت انتخاب برای عملیاتی شدن این شعارها تلاش خواهند کرد.

سرانجام از بین پنج نامزد نهایی، قرعه به نام رییس دولت یازدهم افتاد تا چهار سال دیگر نیز برای تحقق وعده های خود فرصت داشته باشد. روحانی با بیش از بیست و سه میلیون رأی توانست، برای بار دوم اعتماد مردم ایران را جلب کند و این امر حکایت از آن داشت که اکثریت ملت، با وعده‌های وی هم رأی بودند و به امید عملیاتی شدن این وعده ها، او را به چهار نامزد دیگر ترجیح دادند. حال باگذشت یک سال از انتخاب مجدد روحانی، می توان نگاهی به کارنامه او انداخت تا مشخص شود عملکرد روحانی تا چه اندازه در مسیر وعده های انتخاباتی او قرار دارد و یا به عبارتی خواسته‌های ملت در این یکسال تا چه اندازه تحقق یافته است.

وعده های روحانی چه بود؟

با مروری بر سخنرانی‌های روحانی در سه هفته موعد تبلیغات انتخابات ۱۳۹۶ و پس از پیروزی، مهم‌ترین وعده‌ها و شعارهای وی عبارت بودند از:

۱- فقرزدایی؛ (سفر انتخاباتی به خرم آباد - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶)

۲- بهبود وضعیت رفاهی و افزایش درآمدها؛ (بیانیه برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی.)

۳- توانمندسازی روستاها؛ (بیانیه برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی.)

۴- افزایش یارانه دهک‌های پایین؛ (سفر انتخاباتی به اهواز - ۲۶ / ۲ / ۹۶)

۵- توسعه بیمه و افزایش مستمری مددجویان و حقوق بازنشستگان و کارمندان؛ (سفر انتخاباتی به خرم آباد - ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶)

۶- مقابله با افزایش تحریم‌ها؛ (سفر انتخاباتی به اردبیل - ۲۷ اردیبهشت ۹۶)

۷- افزایش صادرات ایران؛ (سفر انتخاباتی به ساری- ۲۵ / ۲ / ۹۶)

۸- بهبود فضای کسب و کار؛  (سفر انتخاباتی به ساری- ۲۵ / ۲ / ۹۶)

۹- توسعه گردشگردی؛ (بیانیه برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی.)

۱۰- طرح کارورزی و اشتغال جوانان (کاج)؛ (بیانیه برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی.)

۱۱- تعامل سازنده با جهان؛ (سخنان روحانی در ورزشگاه آزادی_ ۲۳ / ۲ / ۹۶)

۱۲- آزادی بیان و انتقادپذیری؛ (مناظره سوم انتخاباتی- ۲۲ / ۲ / ۹۶)

۱۳- نوسازی و بهینه سازی حمل و نقل؛ (سخنان روحانی در گفت و گوی ویژه خبری - ۱۴ / ۲ / ۹۶)

۱۴- پایبندی به حقوق شهروندی؛ (سخنان روحانی پس از ثبت نام- ۲۵ / ۱ / ۹۶)

۱۵- جوان گرایی در دولت و به‌کارگیری زنان؛ (سخنان روحانی پس از ثبت نام- ۲۵ / ۱ / ۹۶)

۱۶- توزیع سهام عدالت؛ (بیانیه برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی.)

۱۷- ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی؛ (مراسم تنفیذ ۱۲ / ۵ / ۹۶)

۱۸- ریشه کن کردن فقر مطلق؛ (مراسم تنفیذ ۱۲ / ۵ / ۹۶)

۱۹- تولید و اشتغال؛(مراسم تنفید ۱۲ / ۵ / ۹۶)

۲۰- ایجاد یک انقلاب اقتصادی؛ (مراسم تنفیذ ۱۲ / ۵ / ۹۶)

هر چند یکسال زمان کوتاهی برای تحقق همه این وعده‌ها است و طبیعتا انتظار مردم و افکار عمومی جامعه هم عملیاتی شدن همه این وعده ها در سال نخست نیست، اما مسیر حرکت دولت در این یکسال می تواند چشم اندازی از تحقق این وعده ها در سه سال آینده را نشان داده و جهت گیری دولت را مشخص کند.  

حقوق شهروندی روی کاغذ ماند

در همین رابطه، حیدر علی حجتی، سخنگوی شورای اصلاح طلبان اصفهان، به خبرنگار ایمنا گفت: در بعد داخلی آقای روحانی، شعار حقوق شهروندی را مطرح کرد و منشور حقوق شهروندی نیز تدوین شد؛ اما مثل اینکه روی کاغذ ماند. حقوق شهروندی در حقیقت اصلی از اصول قانون اساسی است. رییس جمهور در نظر داشت؛ حالت اجرایی به این اصل بدهد اما تا کنون موفق نشده قدمی اساسی در راستای اجرایی شدن حقوق شهروندی بردارد. یک مورد از حقوق شهروندی همین بحث تلگرام است، مردم به این پیام رسان خیلی توجه داشتند، اما متأسفانه در روزهای گذشته چنین برخوردی با آن شد. حق استفاده از این پیام رسان، یک حق شهروندی است، اما متأسفانه تلاشی برای قانع کردن مردم صورت نگرفت و مشخص نشد چرا پیام رسانی که مردم سالها است از آن استفاده می‌کنند و به وسیله آن پیام‌های خود را به یکدیگر ارسال می‌کنند، در حال حاضر فیلتر شده، قابلیت استفاده ندارد و باید آنرا ترک کنند.

حجتی در ادامه گفت:مسائل دیگر نیز به همین منوال، روند خوبی طی نکرده است. در خیلی از ابعاد مثلاً آموزش و پرورش نیز ما شاهد هستیم؛ معلمین خیلی راضی نیستند، مطالبات و حقوق معوقه آنها پرداخت نشده است. یکی از دلایل این امر عدم توجه مسولان است.

دولت کارهای خوبی انجام داده، اما کافی نیست

احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس به خبرنگار ایمنا گفت:دولت کارهای خوبی انجام داده، اما آیا این کارهای خوب کافی بوده است؟ این نیازمند ارزیابی است مجلس در چند بخش ارزیابی کرد و موفق هم شد، در خصوص اصل ۴۴ کمیسیون ویژه، دولت با کمال تأسف ۲۰ یا ۲۵ مورد قانون گریزی داشته است.یا مثلاً برنامه‌ای در سال ۹۴ در قانون تصویب شده است، اما اکنون که سال ۹۷ است هنوز هم  آیین نامه آن را ننوشته‌اند. این نوع کارها موجب می‌شود دولت در مأموریت‌های خود موفق نباشد. اینکه هر هفته حاشیه سازی بکنند و بخواهد با گفتمان درمانی مسائل را حل کنند، قابل قبول نیست، باید به اصل کارهایی که مصوب دولت و مجلس است بپردازند.

مردم مطالبات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی دارند

محمد رضا خاتمی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در همایش این حزب در اصفهان گفت: شاید در وضعیت کنونی مطالبات سیاسی مردم اقل مطالبات آنها باشد؛ اما به هرحال آنها خواسته ها و انتظاراتی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارند؛ در مورد حجاب، برگزاری کنسرت، ورود زنان به ورزشگاه، این‌ها مسائل بسیارساده‌ای است که وجود دارد و باعث آشتی با ملت می‌شود، واقعیت این است که با همراهی ملت از سخت‌ترین گردنه‌ها عبور می‌کنیم.

خاتمی ادامه داد: باید به حرف امام مبنی بر اینکه «میزان رأی ملت باشد»، توجه کنیم، البته رأی ملت، فقط برگزاری انتخابات هر ۴ سال یکبار نیست. مسائل زیادی در کشور داریم، همه اختلاف دیدگاه‌هایی که هر روز سرباز می‌کند، باید با رأی ملت حل و فصل شود. خیلی راحت می‌شود با روش‌های علمی که وجود دارد بفهمیم رأی ملت در این مسائل چیست. ایران امروز شاهد تحولات اجتماعی است؛ بدین معنا که دیگر فقط بازیگران سیاسی و حزبی  نیستند که در این میدان بازی نمی‌کنند، بلکه مردم عادی با رویکرد خاص خود به مسائل اجتماعی و اقتصادی به عرصه بازی ورود کرده اند و در جریان مسائلی مثل حجاب و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی که اتفاق می افتد، وارد عرصه بازیگری شده‌اند.

تورم کاهش پیدا کرده، اما سفره های مردم...

ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس به خبرنگار ایمنا گفت: من ندیدم که هیچکدام از وعده‌هایی که آقای روحانی داد، عملی شود، آقای روحانی به مردم قول رفاه را داده است، قول ریشه کنی فقر را داده است ولی مردم به جای اینکه زندگی بهترداشته باشند، فقیرتر شدند. عین فرمایش آقای روحانی است که در شبکه‌های اجتماعی هم پخش شده و ایشان می‌گوید: « آنقدر رفاه برای مردم ایجادمی‌کنم که نیازی به یارانه نقدی نداشته باشند»، اما آیا واقعاً این چنین شد؟ در حال حاضر از نظر اقتصادی مشکلاتی برای صنعتگران و تولید کنندگان ما به وجود آمده است.

این نماینده اضافه کرد: در ظاهر عنوان می‌شود تورم تک رقمی شده است، شما یک سؤال از عامه مردم بکنید، افرادی که درآمد جزئی دارند، این کاهش تورم برایشان قابل لمس نیست. من قبول دارم که تورم کاهش پیدا کرده، اما عامه مردم با هر آنچه در سفره هایشان وجود دارد، سروکار دارند.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان تشریح کرد: بر اساس حقوق و مزایایی که در مجلس مصوب شد، بنا شد حقوق و مزایا به‌صورت پلکانی افزایش پیدا کند و افرادی که زیر دو میلیون تومان حقوق می‌گیرند، ۲۰ درصد افزایش حقوق و افرادی که بین دو میلیون تا پنج میلیون تومان حقوق می‌گیرند، بین ۱۵ تا ۵ درصد  افزایش حقوق داشته باشند. اما دولت می‌گوید حقوق ها را بین ۶ تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد؛ این در حالی است که افرادی که بیمه آزاد پرداخت می‌کنند، می گویند حق بیمه نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وعده ها در حوزه سیاست خارجی محقق نشده است

موسوی لارگانی در خصوص وعده انتخاباتی حسن روحانی در حوزه سیاست خارجی به خبرنگار ایمنا گفت: یکی از مسائلی که آقای روحانی درانتخابات مطرح کرد این بود که اگر برجام به سرانجام نمی‌رسید،جنگ می‌شد. اما این سؤال مطرح است که برجام چه نفعی برای ملت ایران داشته است؟ واقعاً آقای روحانی، شفاف به مردم بگوید، برجام چه نتیجه‌ای برای مردم داشته و چه رونق اقتصادی ایجاد کرده است. چند نفر سرمایه گذار آمده‌اند در کشور سرمایه گذاری کنند؟ غیر از این است که برخی گروه‌های اقتصادی و تجاری آمده‌اند تا جای پایی برای تولیدات خود ایجاد کنند؟ به نظر من وعده‌هایی که داده شد هیچکدام عملی نشد.

عملکرد روحانی در مقایسه با دولت قبل بهتر بوده است

مرتضی طهرانی دبیر منطقه‌ای حزب اتحاد ملت ایران هم در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: جمع جبری عملکرد روحانی را مثبت ارزیابی می‌کنم و علی رغم مشکلات و نارسایی هایی که وجود دارد، به خصوص در بخش اقتصادی، دولت آقای روحانی با مشکلاتی مواجه شده و امیدواریم که بتواند با تغییر در بخشی از کابینه و تدابیری که می‌اندیشد مشکلات اقتصادی را سروسامان دهد.

طهرانی افزود: حقوق شهروندی را اگر بخواهیم به صورت نسبی ارزیابی کنیم، به نظر من؛ حقوق شهروندی نسبت به دولت گذشته، بسیار بهتر شده و درواقع یک فرایندی است که در حال تکمیل شدن است. ارزیابی من این است که آقای روحانی نسبت به دولت گذشته بهتر عمل کرده است.

با توجه به واقعیتها و محدودیت‌ها عملکرد دولت کاملاً موفق بوده است

علی نکویی، رییس جبهه اصلاح طلبان استان اصفهان، به خبرنگار ایمنا گفت: ضمن اینکه انتقاداتی به دولت روحانی دارم، ولی کارکرد دولت را مثبت ارزیابی می‌کنم. کارهای بزرگی در این مدت در دولت روحانی انجام گرفته که نتایج بعضی از آنها ملموس است و بعضی دیگر در آینده مشخص خواهد شد.

نکویی گفت: ازویژگی‌های مهم دولت روحانی صادق بودن با مردم است. در شرایط فعلی دولت مشکلات متعددی دارد و  من با توجه به مشکلات دولت نه صرفاً با توجه به قول‌ها و وعده‌ها، کارنامه دولت را قابل قبول می دانم. اگر بخواهیم صرفاً بر اساس قول‌ها و وعده‌های دولت و آنچه که عملی شده قضاوت کنیم، نقد بیشتری وجود دارد؛ اما اگر با واقعیتها و محدودیت‌ها بخواهیم کارهای دولت را ارزیابی کنیم، کاملاً موفق بوده است.

رییس جبهه اصلاح طلبان استان اصفهان گفت: طبق قانون اساسی، دولت همه قدرت را در دست ندارد و بخشی از قدرت نظام است. اگر این بخش بخواهد وظایف خود را انجام بدهد، اما سایربخش‌ها همراهی، هماهنگی و همدلی لازم را نداشته باشند، نمی‌توانند به نتیجه برسند. 

به گزارش ایمنا، هر چند ارزیابی عملکرد دولت دوازدهم در آستانه یک سالگی نشان می دهد که این دولت هنوز به طور کامل به راه نیفتاده و با قدمهایی لرزان در راه اهداف و برنامه های خود قدم بر می دارد، اما از این نکته نباید غافل شد که تولد دولت دوازدهم مصادف با تولد دولتی ناخلف در آن سوی آبها بود که نطفه آن بر مبنای دشمنی و مخالفت با برجام و نابود کردن دستاوردهای دیپلماتیک دولت تدبیر و امید بسته شده بود.  

شاید این بد اقبالی روحانی و همزمانی نامیمون وی با دونالد ترامپ، بودجه دولت ایران را با مخاطرات زیادی مواجه کرده، فضای کسب و کار را متشنج و میزان ریسک سرمایه گذاری در ایران را افزایش داده و از این رو نگذاشته تا همه اهداف دولت در حوزه داخلی و خارجی محقق شود، اما در عین حال همه چیز محدود به برجام نیست. استفاده از ظرفیتهای زنان و جوانان در پستهای مدیریتی، دفاع از حقوق شهروندی، باز گذاشتن فضا برای طرح مطالبات جامعه، تقویت مدیریت منابع و قانون گرایی، مسائلی هستند که دولتهای خارجی نمی توانند به آنها لطمه بزنند، بلکه عزم جدی دولت برای تغییر را می طلبند. دولت روحانی در ماههای اخیر به طور مرتب بر «ایجاد امید» در جامعه تأکید می کند، تأکیدی که مخاطب اصلی آن برخی گروهها و جناحهای سیاسی هستند که با سیاه نمایی، بذر نا امیدی را در جامعه می کارند، اما از سوی دیگر به نظر می رسد مخاطب اصلی این درخواست باید خود دولت تدبیر و امید باشد؛ چرا که تنها با تدبیر مشکلات کشور و عمل به وعده ها است که مردم امیدوار می شوند.

کد خبر 344071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
    0 0
    زاینده رود ما کو؟!!