ساختار موزه‌های ایران منطبق با استانداردهای جهانی نیست

دبیر انجمن موزه‌داران استان اصفهان گفت: آنچه ما از تعریف موزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی می‌دانیم بسیار متفاوت از تعریف دنیا در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس نکویی امروز -چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت- در مراسم روز جهانی موزه اظهار کرد: ۲۸ اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه نام‌گذاری شده است و شورای بین‌المللی موزه‌ها "موزهای ترا پیوسته، رویکردهای نو و مردمان نو" را به عنوان شعار امسال انتخاب کرده است.

دبیر انجمن موزه‌داران استان اصفهان با بیان اینکه موزه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و فرهنگ‌ساز از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، افزود: آنچه ما از تعریف موزه می‌دانیم بسیار متفاوت از تعریف دنیا در این حوزه است، مفاهیم جدید در خصوص موزه تغییرات بسیاری داشته و سیاست‌گذاران موزه سیاست‌گذاری کلانی بر این بخش داشته‌اند.

نکویی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاران این حوزه واقف به نگرش‌های جدید هستند، تصریح کرد: با نگرش‌های جدید و سرمایه‌گذاری کلان و ارزشمند برای موزه‌داری و با ارتباطات بیشتر موزه‌ها با یکدیگر می‌توانیم مخاطب اصلی را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: شناسایی مخاطب اصلی موزه‌ها به نزدیکی اقوام و ملت‌ها و ارتباطات قوی‌تر آن‌ها منجر خواهد شد و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز به یکپارچه شدن دنیا کمک می‌کند.

نکویی با اشاره به موفقیت‌های بسیار در امر موزه‌داری در ایران اظهار کرد: خوشبختانه حرکت‌های رو به جلوی زیادی در ایران و اصفهان صورت گرفته است اما با وجود اینکه ایران سابقه بسیاری در امر موزه‌داری دارد، متأسفانه موزه‌داری در ایران امری نوپاست.

مدیر انجمن موزه‌داران استان اصفهان گفت: موزه‌ها و موزه‌داران فرهیخته‌ای در کشور داریم اما ساختار موزه‌ها در ایران ساختار روبه‌جلو و منطبق بر استانداردهای جهانی نیست که این امر خود یک ضعف است و باید با کمک مسئولان موزه‌های ایران را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

کد خبر 343944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.