۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
نا آگاهی فردوسی را به حاشیه برده است

رییس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت:"ناآشنایی و ناآگاهی" فردوسی را به حاشیه برده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سید مسعود ریاضی ظهر امروز و در نخستین رویداد نوآفرینی دوازده‌رخ، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز بزرگداشت فردوسی و زبان پارسی، اظهارکرد: در این مرز و بوم، هنرمندان و فرهیختگان بسیاری داشته‌ایم که دلشان برای فرهنگ و ادب ایران زمین می‌تپیده و در جهت خدمت و احیاء آن گام برداشته‌اند.

ریاضی با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد به محض شروع فعالیت خود، اهمیت توجه به فردوسی را درک نمود و درصدد انجام اقداماتی شایسته و درخور این شخص والامقام برآمد که در این راستا کمیسیون عمران و توسعه توس شکل گرفت، گفت: با تشکیل این کمیسیون، فرآیند آسیب‌شناسی این حوزه و اینکه چه اتفاقاتی برای جایگاه فردوسی اتفاق افتاده که امروز در میان مردم شناخته شده نیست، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مسائل مختلفی رصد و چالش های متفاوتی در کمیسیون توس بررسی شد که یکی از آنها موضوع بروکراسی پیچیده این زمینه است؛ بحث کم کاری و نبود همت کافی از دیگر چالش ها بشمار می‌آید ولی مقوله‌ای که بیشتر از همه باعث شده فردوسی در متن زندگی جای نداشته باشد و به حاشیه رانده شود، مقوله ناآشنایی و ناآگاهی از چنین گنج گرانبهایی است.

رییس کمیسیون عمران و توسعه توس گفت: فردوسی، شاهنامه و توس جزو سرمایه های نمادین اجتماعی ما هستند؛ هرملتی برای احیای چنین سرمایه‌هایی تلاش می‌کند چرا که آورده های بسیاری برای ایشان خواهد داشت و ساده‌ترین آن، امتیاز گردشگری است.

ریاضی با اشاره به ضریب ماندگاری مسافر در مشهد که بین ۲.۵ تا ۳.۵ روز است، افزود: توس می‌تواند نقش بسزایی در افزایش این سرانه ایفا کند و افزایش زمان ماندگاری مسافر و زائر در مشهد ثمرات بسیار قابل توجهی در حوزه های مختلف خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برخی بناهای تاریخی شهر توس نه تنها مورد غفلت مسافران بلکه مورد غفلت خود مشهدی‌ها نیز واقع شده است؛ یکی از آنها بنای هزارساله «کهندژ» است که ارزش آن کمتر از ارگ بم نیست و ما برای اینکه در جهت احیای بناهای اینچنینی حرکت کنیم باید برای ابنیه تاریخی خود اتفاق، داستان و شرح وقایع تعریف کنیم.

ریاضی گفت: فرهنگ شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌دوستی را باید از انحصار اندیشمندان صرف خارج کنیم و فردوسی را در متن جامعه و در میان تمامی اقشار ببریم؛ با ایده های نو و خلاقیت می‌توان فردوسی را به جایگاه واقعی خود در میان شهروندان و مردم رساند.

کد خبر 343930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.