۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
کبد چرب، بیماری خاموش

زردی رنگ چهره، حالت تهوع، آشفتگی و دردهای بالای شکم علائمی است که به شما هشدار می دهد ممکن مبتلا به کبد چرب شده باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کبد چرب از تجمع واکوئول های چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می‌شود. کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است و درنتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود. انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. کبد نقش مهمی در سوخت‌وساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می‌شود. کبد چرب بیشتر در افرادی که غذاهای پرچرب می‌خورند و دارای اضافه وزن زیاد و کم‌تحرکی‌اند، دیده می‌شود.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با دکتر سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درباره بیماری کبد چرب و مواد غذایی سالم و مؤثر در کاهش این عارضه است.

نشانه‌های بیماری کبد چرب چیست؟

کبد چرب یک بیماری خاموش است اما از روی وضعیت ظاهری بیمار برخی علائم مانند زرد شدن رنگ چهره، حالت‌های تهوع، حالت آشفتگی و استفراغ و دردهای بالای شکم می‌توان پی به وجود این بیماری برد. وقتی که این شک ایجاد شد به طور طبیعی انجام آزمایش‌های بیوشیمیایی و سونوگرافی هم در این زمینه بسیار کمک کننده است. چنانچه شخص آزمایش‌های بیوشیمی انجام دهد، نمی‌تواند درصد چربی کبد را بفهمد و در آستانه گرید شدن کبد است. بدترین حالت سیروز کبد d است، درمان بیمار در این مرحله تنها از طریق جراحی و پیوند کبد انجام می‌شود که ریسک بالایی دارد.

غذاهای مضر در کاهش سلامتی کبد تا چه اندازه مؤثر است؟

کبد چرب به دو دلیل بروز می‌کند، نخست وابسته به سبک زندگی و تغذیه ناسالم است و دلیل دیگر مربوط به کبد چرب الکلی است. کبد چرب الکلی، ارتباط مستقیم با مصرف الکل دارد. نوع دیگر کبد چرب غیرالکلی است که وابسته به نوع تغذیه افراد است، مصرف غذاهای بسیار چرب به ویژه مصرف چربی‌های حیوانی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، این بیماری ارتباطی به وزن افراد نداشته و گاهی اشخاص لاغر اندام هم بیماری کبد چرب دارند.

مصرف کدام نوع مواد غذایی در بروز این عارضه بسیار خطرناک‌تر هستند؟

مصرف بالای کره، خامه، شیرینی‌های خامه‌ای و بیسکویت‌های کرم‌دار می‌تواند این مشکلات را ایجاد کند، به ویژه فعالیت نکردن تحرک نداشتن و ورزش نکردن مسائلی است که به طور جدی عارضه بیماری کبد چرب را در گروه غیرالکلی فراهم می‌کند. مصرف سوسیس، کالباس، هات داگ و همبرگرهای بازاری بسیار خطرناک است زیرا علاوه بر نیتراتی که به آن اضافه شده، روغن‌های که غذا با آن طبخ شده نیز موجب بروز بیماری کبد چرب می‌شود.

در بررسی شاخص‌های بیوشیمی مبتلایان به کبد چرب معمولاً آل دی آل یا کلسترول و تری گلیسیرید بالا دارند. متهم اصلی بیشتر تری گلیسیرید است. این ماده وابسته به مواد قندی است زیرا قند زیاد در بدن تبدیل به چربی می‌شود.

در مورد کبد چرب گرید یک و دو و مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از این بیماری‌ توضیح دهید؟

می‌توان مصرف پروتئین گیاهی سویا را جایگزین گوشت کرد، سبزی‌ها باید بخش زیادی از رژیم غذایی افراد باشد و از مصرف لبنیات پرچرب پرهیز کرد و مصرف میوه‌های متفاوت در فصل تابستان برای پیشگیری از این بیماری بسیار مفید است. در تحقیقات در طب سنتی مشخص شده مبتلایان به کبد چرب باید ا غذاهای طبع سرد یا از خرما و عسل طبیعی استفاده کند.

 بیماری کبد چرب بر روی دیابت و فشارخون چه تاثیری دارد؟

بیماری‌های متابولیک وابسته به یکدیگر هستند، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند پرفشاری خون، مشکلات قلبی و دیابت در افرادی که اضافه وزن دارند بیش از سایر افراد است. تغییر شیوه زندگی، داشتن فعالیت بدنی در برنامه روزانه و انجام ورزش مناسب، قرار دادن مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در برنامه غذایی و امتناع از مصرف غذاهایی که موجب ایجاد کبد چرب می‌شود به این گروه از اشخاص توصیه می‌شود.

چه توصیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب می‌کنید؟

فیبر موجود در غذاها می‌تواند از بروز بیماری کبد چرب پیشگیری کند، مصرف فیبر، میوه‌ها با پوست و نان سنگک به این بیماران توصیه می‌شود. یکی از علل کبد چرب سیگار کشیدن است. رژیم غذایی در تنظیم فعالیت‌های کبد بسیار موثر است، افراد مبتلا نیز می‌توانند مدتی از رژیم‌های گیاه‌خواری استفاده کنند تا عوارض مصرف چربی‌ها کاسته شود. مراجعه به متخصص تغذیه نیز به بیماران و افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری را دارند توصیه می‌شود.

کد خبر 343919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.