۱۵ میلیارد تومان؛ گردش مالی روزانه "بله"/ تلگرام باید ۲ سال دیگر فیلتر می‌شد

میزگرد کافه نقد، با موضوع "آنچه در روزهای اخیر بر شبکه های اجتماعی گذشت" در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایمنا، در این جلسه که به همت فرهنگسرای رسانه شهرداری اصفهان برگزار شد از تمامی شرکت‌های پیام رسان داخلی دعوت شده بود اما تنها شرکت پیام رسان «بله» به این دعوت «بله» گفته بود و در این جمع حضور داشت.

مشاور توسعه پیام رسان "بله" در این برنامه اظهارکرد: ملاک اصلی استفاده از پیامرسان‌های داخلی، قشر موافق با حمایت از کالا و محصول ایرانی نیستند بلکه ملاک اصلی استفاده مخاطب مخالف و خاکستری از این پیام رسان است.

همکاری با 16 بانک برای ارائه خدمات بانکی

سهیل تقوی با اشاره به تحلیل رفتار مخاطبان از استفاده از پیامرسان‌های داخلی گفت: یقینا فیلترینگ تلگرام در استفاده از پیام رسان‌های ایرانی موثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه خدمات به کاربران باید به خوبی ارائه شود گفت: برای این موضوع باید به صورت مداوم از کاربران نظرسنجی شود تا نیازها شناسایی شود.

مشاور توسعه پیام رسان "بله" با اشاره به تعداد کاربران پیام‌رسان "بله" گفت: نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کاربر که نزدیک به یک میلیون از آنها فعال هستند در این پیام رسان حضور دارند و تعداد افراد فعال این پیام رسان بیش از سایر پیام رسان‌هاست.

تقوی اضافه کرد: گردش مالی این شرکت در سال ۹۶، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و گردش مالی روزانه این شرکت ۱۵ میلیارد تومان است.

وی افزود: برای ارائه خدمت جابجایی وجه، با ۱۶ بانک در تعامل هستیم. پیش بینی می‌شود تا ۱۰ میلیون کاربر در این پیام رسان پشتیبانی شود.

مشاور توسعه پیام رسان "بله" درباره امنیت این پیام‌رسان گفت: باید طوری کار شود که نه داده‌ها و نه حریم خصوصی خدشه دار شود، پیام‌رسان بله در سطح نرم افزار بانکی است و برای این کار از بانک مرکزی و نهاد ریاست جمهوری تایید گرفتیم. تمامی پیامها دارای چند لایه رمزی هستند و امنیت این پیام رسان تامین است.

احتمال حذف برخی پیام رسان‌ها

تقوی افزود: سال گذشته شورای عالی فضای مجازی از برخی پیام‌رسانهای مورد تایید حمایت می‌کرد اما "بله" در این لیست قرار نداشت، بعد از آن اقداماتی شد که "بله" هم مورد حمایت باشد اما باز هم حمایتی نشده است. البته در دولت قبل یک فضای دیتا سنتر داده شد.

وی اضافه کرد: اینکه برخی از پیام رسانها نسبت به خدمات دولت گله می‌کنند درست نیست زیرا در هیچ دولتی چنین حمایت‌هایی نیست.

مشاور توسعه پیام رسان "بله" ادامه داد: البته دولت از ابتدا، نسبت به بازیگر خارجی حمایت داشته و تمامی پیام رسانها فیلتر شد و مذاکراتی با آقای دوروف گذاشته شده بود. به گفته رییس جمهور این انحصار از اول بوده و باید شکسته می‌شد.

تقوی تصریح کرد: کج کردن شیب زمین بازی به نفع حریف خارجی، مصداق اقداماتی بود که دولت برای تلگرام داشت.

وی با اشاره به ارائه ارز دیجیتالی در برخی پیام رسانها افزود: قرار است یک ارز مجازی هم از سوی بله ارائه شود. همچنین اکنون سومین دوره بهار هوش مصنوعی در دنیاست و اگر نتوان آن را توسعه داد از این موضوع عقب می‌مانیم.

مشاور توسعه پیام رسان "بله" با اشاره به ادغام برخی از پیامرسانها با هم گفت: این موضع محال به نظر می‌رسد اما به نظر می‌رسد در گردونه رقابت برخی حذف شوند.

تقوی افزود: سرورهای بله در ایران هستند و دو دیتا سنتر برای این وجود دارد. تا به حال مشکلی در حوزه هرزه نگاری و خشونت نبوده اما درآینده با سیستم های نوین نظارتی محتوا رصد می‌شود.

دو سال دیگر تلگرام باید فیلتر می‌شد

در ادامه کارشناس مدیریت رسانه گفت: مسئله ارز دیجیتال بسیار مهم است که باید مورد دقت قرار گیرد. موضوع جایی قابل توجه تر می‌شود که قرار بوده تا ارز گرام تلگرام ۶۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد اما ۸۰۰ میلیون دلار فروش داشته است.

احمد فروز بخش افزود: فعلا تلگرام تحت سیستم بلاک چین نیست و در صورت فراهم شدن این سیستم در ایران این ارز در ایران نیز فروش می‌رفت.

وی با اشاره به مشکلات امنیتی تلگرام و تایید صحبت‌های مقامات کشوری و رییس جمهور در مورد ناامنی تلگرام گفت: در زمان انتخابات تمامی اطلاعات ما در سبد تلگرام قرار گرفت و این باعث شده بود تا  تلگرام احاطه کاملی بر مسائل داشته باشد. این امر دردناک مانند آمپول زدن است اما باید زده شود. با این حال تلگرام در حال حاضر هم امنیتی و هم اقتصادی است اما فیلتر آن هم تبعاتی دارد و باید حداقل دو سال بعد تلگرام فیلتر می‌شد تا این تبعات کمتر باشد.

کد خبر 343911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.