۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
واقعیت چاشنی موزه‌ها می‌شود

مدیر امور موزه ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: یکی از اهداف ایکوم است که تکنیک ها را در خدمت موزه استفاده کنیم و با استفاده از تکنولوژی جدید و فرمت دیجیتالی، موزه را برای بازدیدکننده مفهومی‌تر کنیم.

ساغر حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به شعار روز جهانی موزه ها در سال ۲۰۱۸ "موزه های تراپیوسته، رویکردها نو، مردمان نو" است، اظهار کرد: بیشترین هدف شورای بین المللی موزه ها یا ایکوم این بوده که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، موزه ها نیز به همان سمت و سو سوق پیدا کنند و درحقیقت به سمت دیجیتالی‌کردن موزه ها و به عبارتی بکارگرفتن تکنولوژی در جهت معرفی بهتر آثار پیش بروند.

وی افزود: ما با استفاده از این روش در خیلی از موارد می توانیم به صورتی عمل کنیم که موزه ها شیء محور نباشد بلکه به سمت مفهومی شدن موزه هایمان پیش برویم هر چند که سال‌ها است که موضوع مفهومی‌شدن موزه ها مطرح شده است تا موزه ها از حالت سنتی یعنی نمایشگاهی برای نشان دادن اشیا خارج شوند. برای این منظور باید با تولید محتوا و ارائه به مخاطبان و با استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید موزه را برای بازدیدکننده مفهومی تر کنیم.

لزوم ایجاد زیرساخت برای استفاده از تکنولوژی های جدید

مدیر امور موزه ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی استان در خصوص امکان عملیاتی سازی استفاده از تکنولوژی های جدید در موزه های ایران از جمله استان اصفهان، گفت: در کشور برای این منظور به زیرساخت نیاز است که درحال حاضر نیز این موضوع جزو اهداف اداره کل موزه ها است. برخی موزه های جدید قرار است این رویکرد را داشته باشند که تا دو سال آینده نتیجه آن حاصل می شود.

حمیدی تصریح کرد: قرار است، واقعیت چاشنی موزه ها شود تا نیازی نباشد حتما در موزه شیئی دیده شود، با توجه به اینکه بناهای تاریخی بسیاری در ایران و اصفهان وجود دارد و بسیاری از موزه ها در بناهای تاریخی ایجاد می شود اما امکانات چندانی در بنای تاریخی برای نمایش اشیا فراهم نیست، شاید جذاب‌تر باشد که بتوان از سیستم های معرفی دیجیتال استفاده کنیم.

پویاتر و جذاب‌تر کردن موزه با استفاده از تکنولوژی

وی به سکوت و سکون موزه ها در ایران اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اهداف اصلی برای استفاده از تکنولوژی های جدید در موزه ها همین است که موزه پویاتر و جذاب تر شود، هم‌چنین می توانیم به سمت و سوی موزه های مجازی پیش برویم و یا اینکه از موزه های مجازی برای جذب مخاطب در موزه های اصلی کمک بگیریم، به این شکل که هر موزه ای یک موزه مجازی نیز داشته باشد تا در وهله نخست با معرفی آن برای مخاطب جذابیت ایجاد شود و در نهایت بازدید کنند به دیدن اشیا اصلی و مفهوم آن علاقه مند شود.

حمیدی گفت: در حقیقت یکی از اهدافی مسئولان ایکوم این است که تکنیک را به خدمت موزه درآوریم که امیدوارم شرایط و بسترهای آن فراهم شود.

مدیر امور موزه ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی به حضور موزه های استان در آیین انتخاب موزه های برتر کشور اشاره کرد و افزود: هر ساله دو انتخاب موزه های برتر در سطح کشور برگزار می شود که یکی از سوی اداره کل موزه ها و دیگی از سوی شورای ملی ایکوم ایران است. امسال هم در آیین بزرگداشت روز جهانی موزه، ازسوی اداره کل موزه ها داریوش پبدنی از موزه کتب و نسخ خطی فولادشهر و نفیسه گوهری از موزه چهل‌ستون اصفهان به عنوان موزه دار برتر انتخاب شدند اما نتیجه داوری موزه های برتر ازسوی ایکوم هنوز اعلام نشده است.

کد خبر 343910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.