فرهیختگان یاری کنید

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی گفت: سیاست‌هایی برای گسترش فرهنگ شهروندی در نظر گرفته شده است که برای انتقال مفاهیم آن دست یاری را به سوی هنرمندان و علاقه‌مندان دراز می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا رضایی عصر امروز ( سه شنبه) در نشست تخصصی تبیین سیاست‌ها و چشم‌اندازهای حوزه شهروندی که در قالب نشست‌های آموزشی و نقد و بررسی فیلم‌های بخش مسابقه هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در این جشنواره آثار بسیاری از نظر محتوا بررسی شد، اما بیشتر فیلم‌هایی مورد توجه قرار گرفت که محتوایشان نزدیک به موضوع فراخوان بود.

وی با بیان اینکه پس از بررسی محتوای فیلم، ساختار سینمایی آثار مورد توجه قرار گرفت و سپس از میان آنها، ۶۷ اثر برای داوری انتخاب شد، افزود: همانطور که در فراخوان اعلام شده بود، داوری آثار به صورت کسب آراء مردمی در ربات فضای مجازی انجام شد، اما از آنجایی که این فیلم‌ها مرتبط با مردم‌ هستند، شاید این روش برای جمع‌آوری آراء، عادلانه نبود، به همین دلیل برگه‌های نظرسنجی را در سالن‌های اکران، میان بینندگان توزیع کردیم تا مردم خود، فیلم‌ها را انتخاب کنند.

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی با بیان اینکه فیلم‌های کوتاه شهروندی طی چهار سال در چهار دانشگاه نیز اکران و آراء مردم گرفته شد، گفت: یکی از روش‌های اخذ آراء به دبیرخانه و اداره توسعه فرهنگ شهروندی اختصاص یافت در همین راستا هفت فیلم انتخاب شد که امروز در اختتامیه جشنواره از منتخبان تقدیر خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه لازم است برای اجرای سومین دوره شهروندی در هشتمین جشنواره حسنات سیاست‌گذاری کنیم، ادامه داد: بیان سیاست‌ها و چشم‌اندازها به این دلیل اهمیت دارد که افرادی که مایل به مشارکت هستند برای خلق اثر از سیاست‌ها آگاه باشند، اما لازم است برای ارتقاء فرهنگ شهروندان، مفاهیم شهروندی بیان شود در همین راستا به ابزار بیان در همه زمینه‌های فرهنگ و هنر نیاز داریم که هنرمندان می‌توانند از زبان هنری برای انتقال مفاهیم به شهروندان استفاده کنند که یکی از زبان‌های بیان، رسانه تصویری است.

وی دو افق را برای سیاست‌های توسعه فرهنگ شهروندی برشمرد و افزود: سیاست‌ها بر اساس اسناد بالادست، منشور حقوق شهروندی، سند چشم‌انداز شهر اصفهان در سال ۱۴۰۴، ابلاغیه معاون فرهنگی و شهرداری و دیگر ابلاغیه‌ها تنظیم شد که به نتایجی مبنی بر حاکمیت فضایی در اداره توسعه فرهنگ شهروندی در راستای گفتگومندی رسیدیم به این معنا که از همه اشخاص حقیقی و حقوقی مانند تشکل‌ها و سازمان های مردم نهاد درخواست کمک شد. بر همین اساس در تعامل با فرهیختگان برای دستیابی به ایده‌هایی ناب هستیم که از راه رسانه بیشترین تأثیر را داشته باشند.

رضایی سیاست‌های این اداره را در سه بخش تقسیم کرد و ادامه داد: برای رسیدن به اهداف، حس تعلق، مشارکت جویی و مسئولیت‌پذیری از سیاست‌های اداره توسعه فرهنگ شهروندی هستند. همیشه شعاری مبنی بر «شهر ما خانه ما» در شهر حاکم بوده است، به همین خاطر به دنبال افزایش حس تعلق میان شهروندان هستیم، چراکه اگر می‌بینیم که همچنان رفتارهای شهروندی محقق نمی‌شوند به این خاطر است که حس تعلق ایجاد نشده است. به همین خاطر باید به تقویت رخ‌دادهای ملی و بین‌المللی و سرمایه‌های اجتماعی توجه شود.

وی دومین بخش از سیاست‌ها را افزایش مشارکت بیان کرد و افزود: اگر شهروندان در اداره و نگه‌داشتن شهر با تیم مدیریت شهری از مدیران تا کارگزاران، مشارکت نداشته باشند، هیچ نتیجه مثبتی محقق نمی‌شود. مهمترین راهکار، مشارکت با سازمان‌های مردمی و تشکل‌های هنری است.

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سومین سیاست را ارتقاء حس مسئولت‌پذیری دانست و ادامه داد: لازم است شهروندان نسبت به محل زندگی خود و دیگر شهروندان مسئولیت‌پذیر باشند که اگر همدیگر را مسافران بر یک کشتی بدانند به اهداف اصلی خود نزدیک‌تر می‌شوند. البته این موضوع آگاهی شهروندان، ظرفیت‌سازی، حمایت مسئولان را می‌طلبد.

رضایی مهمترین افراد را در رسیدن به اهداف، اصحاب فرهنگ و هنر دانست و گفت: رسانه در فضای مجازی کمک بسیاری می‌تواند بکند تا مفاهیم موجود را به شهروندان منتقل کنند. اکنون در این زمینه به غنا و قوت رسیده‌ایم، اما در زمینه فیلم، به خاطر کم بودن ارتباط و گفتگو ضعف داریم.

وی اظهار کرد: در کنار مفهوم شهروندی، شهروند سیاسی، شهروند مدنی و اجتماعی و شهروند شهری وجود دارند که در راستای ارتقاء شهروند شهری لازم است رفتارهایی که مردم در زندگی شهری انجام می‌دهند را بررسی کنیم. درهمین راستا مفاهیم به سه نوع تقسیم می‌شوند نخستین بخش آنها شامل مفهوم شهروندی، ارزش‌ها و هنجارها، شهروند اجتماعی و... است. دومین بخش که جزئی‌تر است مفاهیمی همچون مشارکت شهروندان در امور شهروندی، شهروند جهانی، توسعه پایدار، کیفیت زندگی شهری، قوانین شهری و... را شامل می‌شود. سومین بخش نیز شامل زنان، شهروندان کوچک، آموزه‌های دینی و فضاهای شهروندی و ... هستند.

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی با بیان اینکه در گذشته، فرهنگ شهروندی در قالب واحد، سپس خانه و کمیته شهروندی و اکنون اداره توسعه فرهنگ شهروندی توسعه می‌یابد، افزود: در ۱۰ سال اخیر، سیر نگاه به موضوعات متفاوت شده است به این معنا که رفتار شهروندی پویا است و می‌تواند در هر زمان نیاز متفاوتی داشته باشد. افزون بر آن در چند ماه گذشته از دانشگاه‌ها نیز استفاده شد و اکنون دست یاری را به سمت اصحاب فرهنگ و هنر دراز می‌کنیم.

رضایی به استفاده دیگر شهرها از تبلیغات فرهنگ شهروندی اصفهان اشاره و اظهار امیدواری کرد: فیلم‌سازان باید در زمینه فرهنگ شهروندی از شهر خود شروع کنند، در واقع نخست به عنوان شهروند و سپس در قالب شهروند خلاق در زمینه ارتقاء فرهنگ شهروندی کمک کنند، البته ما نیز حامی آنها هستیم.

وی با بیان اینکه بهتر است بپذیریم فیلم کوتاه جای خود را در سینما باز نکرده است، افزود: نباید انتظار داشته باشیم سالن‌های اکران برای تماشای فیلم‌های کوتاه شهروندی همانند جشنواره فیلم فجر و... پر شوند، اما می‌توان گفت از فیلم‌ها به خوبی استقبال شد.

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی اظهار کرد: اگر بستر عرضه فیلم، جشنواره باشد هدف‌گذاری اشتباه است و دقیق نیست، جشنواره تنها فیلم‌ها را انتخاب می‌کند و از آنجا به بعد، آنچه که اهمیت دارد این است که از فیلم‌ها چگونه استفاده و چگونه تکثیر شود.

رضایی افزود: برای پخش همه فیلم‌ها در تلویزیون شهر دچار مشکلاتی همانند کمبود زمان هستیم، بنابراین ارائه خلاقیت و پیشنهاد هنرمندان و دیگر علاقه‌مندان برای خلق و انتشار این گونه فیلم‌ها نیاز است.

کد خبر 343884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.