۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۷
تیشه به ریشه فرهنگ

شهرضا – دلایل و توجیهات مختلف است، آما آنچه مهم به نظر می آید میراث گرانبهایی است که قدرش را نمی‌دانیم و به سادگی، فولاد سرد را نثار گرمی وجودش می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، «سال‌ها باید بگذرد تا یکی از این‌ها ایجاد شود، ساختنش زیاد مهم نیست، با مصالح ساختمانی امروزی می‌توان بهترش را ساخت و البته محکم‌تر، اما مهم قدمت و دیرینگی آن است. مهم آن است که در گذشته افرادی با ذوق و هنری که داشته‌اند به جای روی هم گذاشتن بی قاعده خشت و گل، اصول مهندسی امروزی را در ساخت بنا به کار ببرند. اما افسوس و قدرش را نمی‌دانیم. سایر کشورها از هم‌اکنون برای خود میراثی می‌سازند که در آینده پسوند تاریخی را یدک بکشد، اما ما آنچه رایگان به دستمان رسیده را قدر نمی‌دانیم.»

این‌ها سخنان استاد محمد صادقیان، از بنایان و معماران باسابقه است که این گونه در رثای مرگ دو بنای تریخی سخن می‌گوید. شاید این سخنان در چند روزی گذشته نقل محافل بسیاری از شهرضایی‌ها است.

چندی پیش خبر تخریب خانه‌ای توسط شهرداری شهرضا به گوش رسید، در ابتدا مسئله بسیار عادی بود و البته خوشحال کننده که قرار است پارکینگی ساخته و بخشی از هیاهوی روزانه برای یافتن جای پارک برطرف شود، اما امروز متوجه شدیم که آن خانه جزو بناهای ارزشمند تاریخی بوده است.

مسئولان شهرداری از تاریخی بودن خانه صادقی بی اطلاع بودن

ناصر طاهری، معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر تخریب خانه تاریخی «صادقی» متعلق به دوران قاجار را تأیید می‌کند و می‌گوید: این اقدام توسط شهرداری انجام شده، اما مسئولان شهرداری از تاریخی بودن آن ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

ثریا صنایعی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا نیز با تأیید این خبر، اظهار می‌کند: تخریب این بنای تاریخی بدون اطلاع این اداره توسط شهرداری انجام شده است.

وی تخریب بناهای تاریخی را توهین به درک مردم می‌داند و تصریح می‌کند: تخریب کنندگان سعی دارند این محل را جایگاهی برای حضور اراذل و اوباش معرفی کنند در حالی که این سخنان هرگز توجیهی برای تخریب یک بنای تاریخی نیست.

اما داستان به همین جا ختم نمی شود، حدود دو ماه قبل نیز در رویدادی مشابه، خانه تاریخی دیگری در میدان پیروزی شهر شهرضا، تخریب شده است که به گفته برخی از مطلعان محلی، دارای قدمتی ۵۰۰ ساله بوده است.

نیرو و امکانات لازم را در اختیار نداریم

حمیدرضا غضنفری، مسئول یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی شهرضا در این باره می‌گوید: این اداره به شدت از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد.

وی تصریح می‌کند: دو نفر مأمور یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی شهرضا، شبانه روز به آثار تاریخی ارزشمند ثبت شده و ثبت نشده شهرستان سرکشی می‌کنند، اما وقتی نیروی انسانی لازم را در اختیار نداریم چه کنیم؟

دو بنای تاریخی و ارزشمند در شهرضا تخریب شد و حال از هرکس در این باره بپرسیم توجیه و دلیلی می‌آورد؛ اما چرا باید شاهد وقوع چنین رویدادهایی باشیم و آیا اساسا این گونه اقدامات از منظر قانونی قابل پیگیری است؟

نقص قانونی وجود ندارد

علیرضا عابدی، وکیل دادگستری در این خصوص می گوید: براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی، هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزیینات، ملحقات، تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی‌تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه‌بر جبران خسارات وارده به حبس از ۱ تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

وی با اشاره به انجام بعضی عملیات‌های ساخت و ساز در حومه آثار تاریخی، ادامه می‌دهد: طبق ماده ۵۶۰، هرکس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام‌شده از سوی این سازمان در حریم آثار فرهنگی‌تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی کند که سبب تزلزل بنیان آن‌ها شود یا در نتیجه آن عملیات به این آثار و بناها خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه‌بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

وکیل دادگستری تأکید می‌کند: قوانین و مقررات ایران برای حمایت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی کامل و خوب است و محاکم قضایی هم پرونده‌های این گونه تخلفات را با جدیت دنبال می‌کنند، اما ضرورت دارد پیش از تخریب یک اثر تاریخی به مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی اطلاع داده شود، زیرا وقتی اثری تخریب شد دیگر هر مجازاتی اعمال شود نمی‌تواند باعث تجدید بنای آن شود.

چندی پیش ساختار اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا از «نمایندگی» به «اداره» ارتقاء یافت، اما این مسئله هم نتوانست زمینه‌ساز افزایش بودجه و اعتبارات آن شود.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای تبدیل به وزارتخانه مخالف هستند!

سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگر میراث فرهنگی به وزارتخانه ارتقاء باید، بودجه و امکانات بیشتری به آن تعلق گرفته و از وضعیت موجود فاصله می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر تنها رییس جمهور هر دولت پاسخگوی اقدامات و عملکرد میراث فرهنگی است، اما وقتی وزارتخانه تشکیل شود، نمایندگان تسلط بیشتری بر عملکرد وزیر دارند و بهتر می‌توانند از او سوال کنند.

سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید می‌کند: در حال حاضر این سازمان به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده و هردولتی به سلیقه خود در آن دخل و تصرف می‌کند، بنابراین باید شیوه‌ای اتخاذ شود که نمایندگان بیشتر بر ان نظارت داشته باشند.

محمودی می‌گوید: سال گذشته یک فوریت تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی در صحن علنی مجلس تصویب شد و امسال کمیسیون‌های برنامه بودجه، اجتماعی و فرهنگی، با تشکیل کمیسیون مشترکی این مسئله را با جدیت دنبال کردند.

وی اضافه می‌کند: برخی از نمایندگان با ایراد اخطار اصل ۷۵ به این نکته اشاره کردند که تبدیل این سازمان به وزارتخانه، بار مالی جدیدی به دولت تحمیل می‌کند، در حالی که در مدت ۱۰ سال گذشته شمار نیروهای شاغل در این سازمان از سه هزار نفر به ۱۳ هزار نفر افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: باز هم برای آنکه هیچ مورد خلاف اصل ۷۵ در طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه وجود نداشته باشد، قرار شد تا جوانب طرح در کمیسیون مشترک بررسی شود.

محمودی با بیان اینکه احتمالا این طرح در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد، تصریح می‌کند: از هم‌اکنون مسئولان سازمان میراث فرهنگی با طرح تبدیل آن به وزارتخانه مخالفت می‌کنند و علت آن هم این است که این طرح، حیاط خلوت آن‌ها را برهم می‌زند، اما مصالح مردم بالاتر از هرچیزی است.

گزارش از:عباس صادقی، خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 343881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    1 0
    افسوس