لزوم طرح معضل کودکان کار در دانشکده های علوم انسانی

استاد دانشگاه اصفهان گفت: توجه به مسائل کودکان کار یکی از موضوعات مهم جامعه است، اگر کودکان کار را نبینیم به خودمان آسیب می زنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنان ایزدی ظهر امروز سه شنبه _۲۵ اردیبهشت‌ماه_ در همایش کودکان کار اظهار کرد: اولین مکانی که باید بحث کودکان کار در آن مطرح شود، دانشگاه علوم انسانی است زیرا ثمره این علوم شناسایی آسیب های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه علوم انسانی دانشگاه اصفهان در این زمینه فعال باشند و طرح ارائه دهند، افزود: توجه به مسائل کودکان کار یکی از موضوعات مهم جامعه است، اگر کودکان کار را نبینیم به خودمان آسیب می زنیم. حتی خودخواه ترین افراد نیز باید به این موضوع اهمیت دهند تا در آینده شاهد آسیب های اجتماعی نباشیم.

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به لزوم آموزش به کودکان کار ادامه داد: گرانبهاترین سرمایه سمن های مرتبط با کودکان کار  انرژی، علاقه و وقتی است که دانشجویان برای این موضوع می گذارند و با تقسیم مسوولیت، امور را پیگیری می کنند.

وی تاکید کرد: خیرین و NGO ها باید با دانشجویان تعامل داشته باشند تا شاهد آسیب های اجتماعی در حوزه کودکان  کار نباشیم.

همه نسبت به کودکان کار حساس باشند

هم چنین، نوید مسائلی، مدیرعامل موسسه طلوع مهر و دوستی اظهار کرد: تحلیل و بررسی مشکلات کودکان کار از عمده هدف های این موسسه است تا به کاهش مشکلات کودکان کار کمک کنیم. کودکان کار نماد آسیب های موجود در جامعه هستند و موضوع کودکان کار نیازمند انجام کارهای تخصصی است.

مسائلی گفت: با تشکیل NGO ها با حضور جوانان تلاش شده که از کودکان کار و حقوق آنها حمایت کنیم. کودکان کار و کودکان خیابان دو موضوع جدا هستند، کودک کار دارای خانواده است و در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند اما کودکان خیابانی فاقد خانواده هستند.

وی گفت: باید کودکان کار را جهت‌دهی کرد و مانند حامی و پشتیبان به زندگی آن‌ها هدف دهیم، در حوزه مشاوره و آموزش مهارت‌های زندگی به خانواده و کودکان برنامه‌هایی در نظرگرفته شده است و با گذاشتن پشتیبان برای خانواده این کودکان تلاش شده پیگیر کارهای آن‌ها در عمل باشیم. عوامل اقتصادی، مهاجرت و فقر موجب ورود کودکان به کار می شود، مشکلات اقتصادی، فقر و مهاجرت دو عامل مهم دستفروشی کودکان کار در سطح شهر است.

مسائلی گفت: اقتصاد ضعیف، فقر، جمعیت بالای اعضای خانواده و بی‌سوادی از مهم ترین عوامل کار کودکان است، اکثر کودکان کار از منطقه حاشیه‌نشین اصفهان وارد سطح شهر شده و مشغول به دستفروشی می‌شوند. این کودکان دارای خانواده هستند اما دستفروشی آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد می کند و خشونت، بزهکاری و دزدی را یاد می‌گیرند، درنتیجه در دوره میان سالی موجب ناهنجاری‌های اجتماعی می شوند.

وی اظهار کرد: این کودکان آینده خوبی نداشته و در بزرگسالی دید متفاوتی دارند، باید همه آحاد جامعه نسبت به کودکان کار حساس شده و در کاهش مشکلات آن‌ها کمک کنند، ضمن اینکه برخی از این کودکان نان آور خانواده هستند و حمایت این گروه از برنامه های اصلی این موسسه است.

مدیرعامل موسسه طلوع مهر و دوستی افزود: البته ارگان‌های دولتی،  شهرداری و بهزیستی در این زمینه فعال هستند و شرح وظایف برای آن‌ها تعیین شده است اما نوع برخورد مناسب برای کوکان نان‌آور دستفروش و انتقال آن‌ها به مکان مناسب برای نگهداری، مهم است، در این زمینه از مسئولان مطالبه‌گری  شده است و امیدوار هستیم به نتیجه برسیم.

مسائلی ادامه داد: فعالیت بیشتر جوانان در سمن ها داوطلبانه است و   این فعالیت‌ها از کافی شاپ‌ها، خیابان‌ها و پارک‌ها شروع شده تا آموزش به کودکان انجام شود. در سازمان مردم نهاد مهر و دوستی نیز همه به طور داوطلبانه فعالیت می کنند و تا کنون حدود ۲۵۰ کار توسط اعضای سازمان شناسایی شده اند و تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی گفت: این کودکان عموماً محل مناسبی برای زندگی ندارند و درگیر آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند. شناسایی کودکان دستفروش معمولا در خیابان انجام می شود و سپس خانواده او شناسایی می شوند. تاکنون  ۲۲۰ کودک دستفروش رایگان در مدرسه ثبت نام شده اند تا از حق تحصیل و بهداشت محروم نشوند.

ضرورت ایجاد شغل خانگی برای والدین کودکان کار

مسائلی تاکید کرد: در حوزه مشاوره و آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان کار و خانواده های آنها برنامه‌هایی درنظرگرفته شده است و با گذاشتن پشتیبان برای خانواده این کودکان تلاش شده در عمل پیگیر امور آن‌ها باشیم، البته افراد توانمند هم می‌توانند در این زمینه یاری‌گر و پشتیبان این خانواده‌ها و کودکان شوند.

وی با بیان اینکه باید به زندگی این کودکان جهت و هدف داد، تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از دستفروشی این کودکان، ایجاد مشاغل خانگی برای والدین آن‌ها است تا مادران این کودکان درآمد داشته باشند و از دستفروشی کودکان در خیابان جلوگیری کنند.

کد خبر 343875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.