اعتیاد به مخدرها و الکل بیشترین آسیب های حوزه مردان

نشست خبری مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان ظهر امروز سه‌شنبه_۲۵ اردیبهشت‌ماه_ در مجمتع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست مرضیه فرشاد با بیان اینکه اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان در ارتباط با مددجویان نقش مادر و فرزند دارد و دید ما به مددجو در تمام سطوح از روستاها تا شهر دید مادرانه و پدارانه است و احساس تکلیف می‌کنیم، اظهار کرد: هدف ما ایجاد فرهنگ مناسب برای جامعه است. اگر پیام صحیح به مردم داده نشود، دست ما هم بسته شده و متقاعد کردن مسئولان بالادستی در روشن کردن موضوعِ صحیح سخت می شود، اما اگر پیام درستی به مردم داده شود ما راحت‌تر می‌توانیم از مسئولان بالادستی فرصت های بهتری برای مستمری‌بگیران دریافت کنیم.

مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان افزود: روزانه صدها فرد ناراضی داریم و وظیفه ما این است که به نارضایتی افراد گوش دهیم چون ما دائماً با افرادی سر و کار داریم که از مشکلی رنج می‌برند و طبیعی است که باید ناراضی باشند، من از رسانه‌ها درخواست دارم ابتدا خواسته معلولان را به ما انعکاس دهند و صحبت‌های دو طرف را رسانه‌ای کنند و فقط درخواست و نارضایتی معلولان منعکس نشود.

نرخ بیکاری در جامعه معلولان بیشتر از افراد عادی است

فرشاد با بیان اینکه با وجود تفاوت‌های موجود میان معلولان و افراد سالم، نرخ بیکاری در عام جامعه بین ۱۲ تا ۱۶ درصد است، گفت: نرخ بیکاری در معلولان بیشتر است چون کارفرماها رغبت کمتری برای به‌کارگیری افراد معلول دارند و اداره کل بهزیستی نیز در خصوص عدم تحقق حق سه درصدی استخدام معترض است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تأکید بر اینکه باید فرهنگ عمومی استفاده از تسهیلات ایجاد شود، خاطرنشان کرد: تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد برای هر نفر تا سقف پنج نفر در نظر گرفته شده است و بیمه کارفرمایی نیز به این افراد تعلق می گیرد، مشروط به اینکه خود فرد هم بخواهد از این تسهیلات استفاده کند. در جامعه عادی افرادی وجود دارد که بیشتر از آنکه تمایل به توانمند شدن داشته باشند، مایل به استفاده از منابع مستمری هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد اداره‌کل بهزیستی به سمت توانمندسازی و عدم وابستگی به سیستم است، گفت: انجمن موج نور به طور جدی افراد را در بحث فناوری آماده می‌کند تا آن‌ها در حوزه‌های کامپیوتر توانمند و جذب سیستم‌ها شوند. تمام تلاش این اداره کل این است که ارتباط نزدیکی با این انجمن برقرار کنیم.

فرشاد هم چنین گفت: تشخیص سرطان سینه کار کاملاً پزشکی و طبی است اما گروهی بر روی مبحث تشخیص توده های سرطان سینه کار می‌کنند که چون خانم‌های نابینا از حس لامسه بالایی برخوردار هستند بتوانند به پزشکان در تشخیص این بیماری کمک کنند و تا الان دو تا سه نفر از پزشکان اعلام آمادگی کرده‌اند که خانم‌های نابینا را پس از گذراندن دوره‌های مربوطه در مطب‌های خود به کارگیری کنند.

اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان

فرشاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد درخواست تشکیل کارگروه رسانه‌ و مددکاری برای حل مشکلات، اضافه کرد: قانون جامع حمایت از معلولان، بهمن ماه ۹۶ توسط مجلس شورا تصویب شد و ۲۰ اردیبهشت ماه توسط شورای نگهبان به تأیید رسید و به ادارات‌کل بهزیستی استان‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان افزود: پیشنهاد می‌کنم رسانه‌ها بر روی موضوعات مناسب‌سازی، اشتغال جامعه هدف بهزیستی اعم از معلولان و زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و پیشگیری از اختلالات ژنتیکی یا به عبارتی مشاوره ژنتیک کار کنند. این چهار مورد موضوعاتی است که در سال جاری می‌توان به آن‌ها پرداخت چراکه هم موضوع قابل پردازش دارد و هم مخاطب قابل توجهی دارد.

فرشاد تصریح کرد: موظف هستیم تا پایان بهار چگونگی مناسب‌سازی ۸۰ دستگاه استانی که شامل ادارات کل و سازمان‌ها است را اعلام کنیم که در این میان شهرداری در مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی همراه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: در مبحث مشاوره ژنتیک، سازمان بهزیستی اقدامات مطلوبی انجام می‌دهد که اگر مردم از فرصت‌های ایجاد شده به خوبی استفاده کنند در آینده تعداد معلولیت‌های حاصل از نقص های ژنتیک کاهش می‌یابد.

وی در خصوص کودکان کار نیز گفت: در مورد مبحث کودکان کار نیز مجوزهایی برای تأسیس خیریه‌هایی تحت عنوان "ساماندهی کودکان کار" داده می‌شود که تا کنون یک خیریه مجوز گرفته است و دومین خیریه نیز در حال دریافت مجوز است.

کار، ضد ارزش نیست

وی با ابراز امیدواری از داشتن اصفهانی بدون کودک کار، گفت: کار، ضد ارزش نیست و اصرار نداریم که کودکان کار نکنند، بلکه کودکان باید کاری را انجام دهند که متناسب با سن آن‌ها باشد بدون آنکه آسیبی به سلامت یا آموزش یا حقوق حقی آن‌ها وارد شود و نباید تکلیف اقتصادی در خانه داشته باشند. اگر کودکان، کاری انجام می‌دهند باید در راستای آمادگی برای آینده و نه به منظور تأمین منابع اقتصادی خانواده باشد.

فرشاد در مورد قانون جامع حمایت از حقوق کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: این قانون مصوبه سال ۸۱ مجلس است که در سال ۹۲ اصلاح شد و در حال حاضر اجرا می‌شود که البته پیشنهادی برای اصلاح برخی از موارد این ارایه شده است.

مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان در خصوص ارائه متادون به معتادان گفت: همان طور که برای سایر بیماری ها با وجود برخی عوارض، دارو تجویز می شود، در اعتیاد نیز این موضوع مسنثنی نیست و اگرچه "متادون" یک مخدر است اما فرد را  از لجام گسیختگی مصرف مواد مخدر به سمت مصرف کنترل شده می‌برد و امکان ترک ماده مخدر را برای فرد به وجود می آورد. "متادون" فرد را قانون‌مند، شخصیت او را اصلاح و تخریب‌ ناشی از مصرف مواد مخدر را کاهش دهد.

فرشاد در پاسخ به خبرنگار ایمنا در مورد مناسب‌سازی ورزشگاه‌ها و سالن‌های کنسرت تصریح کرد: این موارد تک‌تک در حال شناسایی است و به دبیرخانه مناسب‌سازی ارجاع داده می‌شود تا بهزیستی با دستگاه‌های مربوطه برای مناسب سازی این اماکن مکاتبه کند. هر مکانی که معلولان با ارسال پیامک در مورد مناسب سازی آن به بهزیستی اطلاع دهند به دستگاه مربوطه ارسال می شود و در مورد آن مطالبه گری می کنیم.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایمنا در مورد آسیب‌های حوزه مردان، گفت: نباید از آسیب های حوزه مردان غافل شویم، به همان نسبتی که نگران آسیب‌های زنان هستیم، نگران آسیب‌های مردان و پسران نیز هستیم، هر دوی این موارد باید همزمان مورد توجه قرار گیرند. اعتیاد به مواد مخدر و الکل بیشترین آسیب هایی است که در حوزه مردان گزارش می شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص راه‌کارهای لازم برای جلوگیری از طلاق و افزایش مهارت‌های زندگی، گفت: صبح امروز جلسه تشکیل کمیته‌ کاهش طلاق در سطح ملی برگزار شده است و راهبردها از این کمیته استخراج می‌شود. بیشترین تلاش بر آموزش‌های قبل از ازدواج است تا از ابتدا از پروسه طلاق جلوگیری شود و انتخاب را اصلاح کنیم.

ضرورت توانمندسازی معلولان

هم چنین، علی اصغر فیاض، معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: حدود ۱۶۰ هزار نفر در بانک اطلاعاتی بهزیستی کشور در نوبت انتظار دریافت مستمری هستند که نزدیک به هشت هزار نفر آن مربوط به استان اصفهان است، برای این منظور، شدت معلولیت ملاک است اما در این میان مهم‌ترین موضوع توانمندسازی معلولان است.  

فیاض با بیان اینکه معلولان جسمی -حرکتی با آمار ۴۰ هزار نفر، بالاترین آمار را به خود اختصاص داده اند که از خفیف به شدید دسته‌بندی می‌شود، تصریح کرد: معلولیت‌های ذهنی، ناشنوایی، اعصاب و روان مزمن در اولویت نخست و نابینایان و کم‌بینایان در درجات بعدی قرار دارد. کم‌ترین آمار مربوط به نابینایان و کم‌بینایان با هفت هزار و ۵۰۰ نفر است که نزدیک به یک دوم اعتبارات دانشگاه‌ به این افراد تعلق می‌گیرد.

سیاست ما جدا کردن فرزند از خانواده نیست

سیداصغر مجبتی ناجی، معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان نیز اظهار کرد: در شهرهایی با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر، اورژانس اجتماعی وجود دارد، هم‌چنین خط ۱۲۳ به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی تماس‌گیرندگانی است که مواردی از جمله ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله کودک‌آزاری یا خشونت‌های خانگی را پاسخگو است و در صورت نیاز مداخله می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دهه‌های اخیر با هماهنگی‌های صورت گرفته بین‌ دستگاه‌های مختلف مشکل آنچنانی در مورد گزارشات کودک‌آزاری نداریم و در صورت لزوم جداسازی کودک از خانواده صورت می‌گیرد. اگرچه سیاست بهزیستی جدایی فرزند از خانواده نیست و خانواده محوری اصلی است که همواره باید در نظر گرفته شود. توانایی سرپرستی، یک توانایی صفر یا یک نیست که بگوییم یک خانواده توانایی دارد یا ندارد.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در موارد کودک آزاری بیش از ۹۰ درصد خانواده ها برای حضانت از فرزندان ناتوان هستند و با تشخیص قاضی این فرزندان در مراکز بهزیستی نگهداری ‌می شوند. تا کنون حدود ۴۲۸ کودک به دلیل بدسرپرستی در ۳۹ مرکز بهزیستی نگهداری می‌شوند تا در صورتی که خانواده‌های آن‌ها بازتوان شدند، فرزندانشان را به کانون خانواده بازمی‌گردانیم.

 ناجی گفت: علاوه بر این ۳۵ نوزاد به دلیل بی‌کفایتی خانواده‌ در مراقب به شیرخوارگاه های بهزیستی منتقل شده اند. ۵۵۰ کودک در استان نزد خانواده درجه دو خود زندگی می‌کنند و ماهانه ب رای مراقبت از این کودکان به خانواده دوم کمک می شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی طرح "مراقبت مشارکتی کودکان" را از تیرماه سال گذشته آغاز کرد به این معنا که کودکانی را که هنوز نمی‌توان به طور قطعی به عنوان فرزندخوانده به خانواده‌ها واگذار شوند، به طور موقت به زوج‌هایی که یا صاحب فرزند هستند یا متقاضی فرزندخوانده هستند، سپرده شوند. از تیرماه سال گذشته ۶۳ خانواده متقاضی مشارکت در این طرح بودند و نکته جالب این است که هفت خانواده خواستار فرزندخواندگی کودکانی بودند که دچار معلولیت یا فلج مغزی هستند.

کد خبر 343856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.