تنها یک NGO کودکان کار مجوز دارد/ سرعت ورود زنان به جامعه منطقی شود

مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان گفت: نگرانی از آسیب‌های زنان نباید نسبت به کل جامعه غفلت ایجاد کند، زنان، کودکان، مردان، کهن‌سالان، همه باید در جای خودشان دیده شوند.

مرضیه فرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آسیب‌های حوزه زنان اظهار کرد: به اعتقاد من در حوزه آسیب‌های زنان اصفهان نیز از الگوی کشوری پیروی می‌کند، آسیب‌ها در این حوزه از سایر کشورها وارد ایران می‌شود و حتی گاهی کشورمان منشأ یک آسیب در جامعه زنان است. ما زنانِ خانه‌داری بودیم که معمولاً در مسائل اجتماعی کمتر دیده می‌شدیم اما بعد درجایی متوجه شدیم حضور در مسائل اجتماعی به ما هویت می‌دهد و به این ترتیب تلاش کردیم که وارد مسائل اجتماعی بشویم و به صورت تلویحی قراری را با جامعه گذاشتیم که مسئولیت‌ها را می‌پذیریم.

مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: مردها نیز در این زمینه با زنان همراهی کردند. برخلاف بسیاری که معتقدند بار مسئولیت درون و بیرون از خانه خشونتی علیه زنان است که توسط مردان اتفاق افتاده معتقدم این خشونت توسط مردها اتفاق نیفتاده بلکه توسط خود زنان خوب مدیریت نشده است؛ زنان در پذیرفتن مسئولیت‌ها و تقبل برخی فرآیندهای جدید با شتاب وارد جامعه شده‌اند اما از سوی دیگر نتوانسته‌اند تکلیف مسئولیت‌های قبلی خود را روشن کنند.

فرشاد ادامه داد: در برخی استان‌ها فضای مردانه تا اندازه‌ای شدیدتر و در برخی استان‌ها کمرنگ‌تر است اما حتی در استانی مانند اصفهان که فضای مردانه پررنگ‌تر است و پذیرفتن زنان در مسئولیت‌های مهم کمی سخت‌تر صورت می‌گیرد، زنان باید مسئولانه فعالیت کنند و از مردان در خانه و جامعه و در سطح مسئولان مطالبه گری کنند.

وی تصریح کرد: تطبیق این موارد هنوز صورت نگرفته است یعنی از مسئولیت‌های داخل خانۀ ما کم نشده است و مسئولیت‌های بیرونی به ما اضافه شده است اما اگرچه فضای بیرون هم‌رنگ مردانه دارد ولی هیچ‌کدام از این موارد دلیل نمی‌شود که زنان آینده خوبی در هر دو نقش نداشته باشند.

در خانه ماندن برای زنان ضد ارزش نشود

فرشاد تصریح کرد: یکی از مواردی که باید در خصوص حضور زنان در نظر گرفت، سرعت ورود دختران به فضای اجتماعی است که باید به صورت منطقی تعریف شود، ورود به جامعه برای زنان این‌قدر سریع اتفاق می‌افتد که گاهی می‌بینیم نسل جدید تکلیف خانواده را فراموش کرده‌اند و حتی برای پذیرفتن مسئولیت‌های بیرونی پا را از مردها فراتر می‌گذارد و نقش خودش را در خانه کمرنگ‌تر می‌بیند؛ در حالی که نباید اصلاً این اتفاق بیفتد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: زنان کماکان در خانه وظایفی دارند که مردان از عهده آن برنمی‌آیند، بنابراین پذیرش مسئولیت‌های بیرونی باید یک آهنگ متناسب داشته باشد. علاوه بر این باید به فضای خانه نیز اهمیت داد و برای آن ارزش قائل شد تا در خانه ماندن یک ضد ارزش تلقی نشود. اگر بتوانیم همه این مسائل را با هم تطبیق دهیم دورانِ گذاری را پشت سر گذاشته‌ایم.

فرشاد تاکید کرد: البته در این مورد حتماً آزمون‌وخطاها وجود دارد و حتماً هر نسلی برای نسل دیگر آموزه‌هایی خواهد داشت. امیدوارم در شرایطی فعلی علاقه به دانش‌افزایی در زنان، علاقه به مسئولیت‌پذیری در زنان و بازگشت به فرآیند تحکیم خانواده که دوباره دارد نقش خودش را پیدا می‌کند، افزایش یابد و در آینده شاهد شرایط پایدار، باثبات‌تر و حضور منطقی‌تر زنان باشیم. در آینده پذیرش زنان به عنوان یک جامعه ۵۰ درصدی حداقل توسط مردان بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل اداره بهزیستی استان تصریح کرد: البته باید توجه داشت که آسیب‌ها فقط در حوزه زنان نیست و گاهی چون در برخی آسیب‌ها زنان قربانی هستند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، مردی که حریم خانواده‌ را رعایت کند، خود نخست آسیب می‌بیند، مردی که نتواند خانواده را مدیریت کند در مقابل هر فشاری، هر ظلمی و هر اتفاقی دچار آسیب می‌شود، بنابراین آسیب‌ها فقط ویژه زنان نیست اما چون گاهی زنان را قربانی می‌بینیم از قربانی شدن مردها در مقابل آسیب‌ها غافل می‌شویم. به همان اندازه که نگران دخترانمان هستیم باید نگران پسرانمان نیز باشیم و به همان اندازه نگران زن‌هایمان هستیم باید نگران مردهایمان باشیم.

حرکت جامعه به سمت پیری

وی در پاسخ به اینکه آیا آسیب‌های در حوزه مردان در چند سال اخیر افزایش‌یافته است یا خیر؟ گفت: آسیب‌ها در همه دنیا یک رشد را نشان می‌دهد، معمولاً زمانی که یک آسیبِ نوپدید اتفاق می‌افتد، یک‌روند مشخص را طی می‌کند که ممکن است از سوی جامعه کنترل شود و یا به یک خودکنترلی برسد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: کشور در حال گذار از یک دوران گذار سیاسی، اقتصادی و اجتماعیِ بین‌المللی است، در این پروسه طبیعی است که جامعه آسیب‌پذیرتر شود. سن جمعیت کشور از کودکی و نوجوانی به میان‌سالی تبدیل می‌شود و ما منتظر بحران پیری در جامعه‌مان هستیم، همه این‌ها در کشوری اتفاق می‌افتد که نظام آن تنها ۴۰ سال است که تغییر کرده است.

فرشاد تصریح کرد: حتماً در آسیب‌ها رشدی اتفاق افتاده است، اما نباید نگرانی ما از آسیب‌های زنان نسبت به کل جامعه غفلت ایجاد کند. زنان، کودکان، مردان، کهن‌سالان، همه باید در جای خودشان دیده شوند. نباید آن‌قدر توجهمان به سمت زنان باشد که از بقیه مسائل غافل شویم. البته در حوزه زنان گاهی در برخی موارد احتیاج به اصلاح قوانین داریم، احتیاج به حساسیت‌زایی در مسئولان داریم که به نظر من در ۱۰ سال گذشته حداقل این اتفاق‌ها افتاده است و چندان جای نگرانی نیست.

همراهی ۸۰ درصدی مردم با بهزیستی

فرشاد در خصوص حمایت و همراهی مردم از بهزیستی گفت: بیش از ۸۰ درصد اقداماتی که از سوی بهزیستی صورت می‌گیرد توسط مردم انجام می‌شود، بهزیستی حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ ریز فعالیت دارد و جزو دستگاه‌هایی است که بیشترین ریز فعالیت را دارد و اگر این ۸۰ درصد مردم همراه ما نبودند، انجام این امور امکان پذیر نبود. خدمات این ۸۰ درصد ممکن است در قالب خیریه‌ها یا افراد خیّر باشد و یا حتی بخش خصوصی ورود پیدا کرده و از منابع خودش خدماتی را ارائه می‌دهد.

وی افزود: ۲۰ درصد باقی‌مانده که در بخش دولتی است وظایف حاکمیتی است که انجام آن توسط بخش غیردولتی امکان پذیر نیست و انتظار برون‌سپاری آن وجود ندارد. اگرچه مردم مشارکت خوبی با بهزیستی دارند اما پیگیر هستیم شمار بیشتری از مردم را به همکاری با این سازمان دعوت کنیم.

مجوز سمن‌های کودکان کار تنها توسط بهزیستی صادر می‌شود

مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان هم چنین، در خصوص مراکز دارای مجوز برای ارائه خدمات به کودکان کار در سطح استان اصفهان تصریح کرد: بهزیستی تنها دستگاهی است می‌تواند مجوز فعالیت‌های غیردولتی در بخش کودکان کار را صادر کند. درحال حاضر تنها یک سمن مجوز فعالیت در این زمینه را دارد که تاکنون ۱۵۰ پرونده برای کودکان کار و خانواده‌هایشان تشکیل داده است و علاوه بر کودک در زمینه حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی از خانواده او نیز حمایت می‌کند.

وی افزود: سمن دیگری زیرمجموعه سازمان ورزش و جوانان در زمینه کودکان کار فعال است که از آن‌ها خواسته‌ایم برای دریافت مجوز اقدام کنند اما غیر از این دو مورد صراحتاً می‌گویم در بحث کودکان هیچ دستگاهی و هیچ NGO ای اجازه فعالیت ندارد.

فرشاد در خصوص اردوگاه نگهداری از متکدیان تصریح کرد: این اردوگاه درواقع تکلیفی است که توسط شورای عالی اداری به مجموعه مدیریت استان‌ها سپرده شده است که فقط ویژه کودکان کار نیست بلکه ویژه متکدیان نیز به آنجا منتقل می‌شوند و مکان آن باید توسط شهرداری‌ها تأمین شود. خدمات در آن توسط فرمانداری ابلاغ و زیر نظر فرمانداری نیز اداره می‌شود، در بحث اجرایی نیز یک سازمان مردم نهاد مسئولیت دارد و بهزیستی دو نماینده در این اردوگاه دارد.

وی افزود: کودکان زیر ۱۲ سال که به این اردوگاه منتقل می‌شوند، توسط نماینده بهزیستی به مراکز شبه خانواده منتقل و بقیه فرآیند خدمت به این کودکان در بهزیستی انجام می‌شود.

کد خبر 343849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.