لزوم افزایش اختیارات شوراها

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: بهتر است اختیارات شوراها افزایش یابد تا حدود این اختیارات با شان شورا مطابقت یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی مقدس‌زاده ظهر امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) در اجلاس مشترک شورای اسلامی استان و روسای شورای اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان اظهار کرد: پیدایش شوراها یکی از آرمان‌های امام خمینی (ره) بوده است اما از آنجا که در کشور ما برخی پدیده‌ها ظهور می‌یابند اما فرهنگ آن پس از خودش می‌آید شوراها هم از این امر مستثنی نبود.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه شوراها فصل مهمی از قانون اساسی است، افزود: شوراها به منزله پارلمان‌های محلی است، اما اختیارات آنها به اندازه شهرداران نیست؛ چیزی حدود ۲۴ عنوان وظیفه برای شوراهای شهر تعریف شده که تنها دو مسئولیت بیشتر از بقیه برجسته شده و این دو مسئولیت یکی انتخاب شهردار و دیگری بررسی بودجه شهر و تصویب آن است.

مقدس‌زاده با بیان اینکه اگر شورا را به عنوان یک پارلمان محلی در نظر بگیریم و شهردار را به مثابه رییس‌جمهور بدانیم، اختیارات شهردار بیشتر از شورای شهر است، تصریح کرد: متاسفانه توازنی در این اختیارات وجود ندارد و بهتر است اختیارات شوراها افزایش یابد و این اختیارات با شان شورا مطابقت یابد.

وی با بیان اینکه شوراها توان تامین تمام نیازها و خواسته‌های مردم را ندارند، اظهار کرد: شورای استان باید دولت و مجلس را برای بازنگری در قوانین شوراها متقاعد کند تا دولت بخشی از وظایف خود را به شوراها بدهد.

مقدس‌زاده با اشاره به محول شدن بیشتر امور در کشورهای توسعه‌ یافته به شوراها، اظهار کرد: در همه کشورهای دنیا تنها چهار مورد اساسی اعم از مسائل دفاعی، سیاست خارجی و موضوعات مالی و امنیتی را دولت‌ها نمی‌توانند محول کنند اما مابقی امور اعم از بهداشتی، خدماتی، اجرایی و اجتماعی را به شوراها محول می‌کنند.

وی با تاکید بر محول شدن بیشتر وظایف در کشورهای توسعه یافته به شوراها، افزود: در این کشورها تمام موضوعات جامعه به جز موارد ذکر شده به شوراها محول شده، اما در ایران این موضوع برعکس کشورهای توسعه یافته است و همه موضوعات به وسیله دولت انجام می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان با تاکید بر تقویت صلاحیت‌های حرفه‌ای، نظارتی و تخصصی اعضای شوراها اظهار کرد: قطعا  بازنگری قانون اختیارات شوراها این بند را محقق می‌کند که تعیین و تایید افراد منتخب در شوراها و صلاحیت فنی و حرفه‌ای بازنگری شود  و باید صلاحیت‌های حرفه‌ای افراد شوراها قبل از ورود بررسی شود.

مقدس‌زاده در خصوص مدل انتخاب شهردار توسط مردم گفت: به نظر می‌رسد بهتر است شهرداران به صورت مستقیم و با رای مردم انتخاب شوند و همزمان اختیارات شوراها افزایش یابد که این مدل، مدل بهتری خواهد بود.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان در خصوص ضرورت مطالعات شهری اظهار کرد: بهتر است شوراهای شهری و روستایی مطالعات بیشتری در خصوص عملکرد کشورهای اروپایی داشته باشند و مدل‌های موفق را بررسی کنند و از تجارب کشورهای موفق در این زمینه استفاده شود.

مقدس‌زاده اظهار کرد: به هر حال شوراها پدیده مبارکی است که امیدواریم نقش و مشارکت شهروندان و افزایش اختیارات آنها در آینده باعث اثرگذاری بیشتر آنها شود.

کد خبر 343787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.