تاثیر رژیم غذایی در کنترل دیابت نوع یک چیست؟

تحقیقی جدید نشان می دهد که رژیم غذایی با میزان کربوهیدرات بسیار پایین، به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ کمک می کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنند.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، گروهی از محققان بیمارستان کودکان بوستون طی مطالعه ای دریافتند که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ می توانند با کمک یک رژیم غذاییِ کم کربوهیدرات و پر پروتئین و در عین حال مصرف انسولین در دوزهای کمتر از حد معمول، قند خون خود را کنترل کنند. به منظور انجام این تحقیق، پژوهشگران ۳۰۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ را مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد ۱۳۰ نفر را کودکان تشکیل می دادند.

در این مطالعه شرکت کنندگان با دنبال کردن یک رژیک کم کربوهیدات، عوارض کمتری از خود نشان داده و کودکان نیز نشانه ای از رشد ناگهانی قند خون از خود نشان ندادند.

یک رژیم غذایی کم کربوهیدات شامل مصرف کمتر از ۳۰ گرم کربوهیدرات در روز است؛ در واقع این میزان به معنای نادیده گرفتن مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین، نان سفید، ماکارونی، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های نشاسته ای و البته جایگزینی آنها با پروتئین‌های غیر نشاسته ای مانند ماهی، گوشت بدون چربی و مرغ است.

چنین رژیمی می‌تواند عوامل خطرآفرین برای دیابت، فشار خون بالا، سندرم متابولیک و بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهد و علاوه بر بهینه سازی مصرف کالری، در بهبود سطح کلسترول خون نیز تاثیرگذار باشد.

البته مانند اکثر رژیم های غذایی، عوارض جانبی موقت شامل خستگی، تنگی نفس، یبوست و کمبود مواد مغذی نیز شامل حال چنین رژیم های غذایی می شود. هرچند یافته های این پژوهش حاکی از مزایای این قبیل رژیم ها بر دیابت نوع یک است اما متخصصان دیابت نوع یک معمولا برای افراد مبتلا و به خصوص برای کودکان، چنین سبک های غذایی را توصیه نمی کنند، زیرا این امر می تواند منجر به کاهش و افزایش ناگهانی خطرناک قند خون شود.

به این ترتیب، مهم است که قبل از شروع هر رژیم غذایی، به خصوص افرادی که نیاز به تغییرات رادیکال در عادات غذایی دارند، با پزشک مشورت کنید.

این پژوهش در مجله Pediatrics منتشر شده است.

کد خبر 343784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.