۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
قدس شرقی پایتخت فلسطین است

رییس جمهور ترکیه گفت: با وجود تمام اقداماتی که برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل انجام شده است، قدس شرقی پایتخت فلسطین است.

به گزارش ایمنا، رجب طیب اردوغان،‌ رییس جمهور ترکیه یکشنبه در مراسمی با حضور دانشجویان در لندن به تصمیم دولت آمریکا برای انتقال سفارتخانه خود به قدس اشاره کرد و گفت: ۱۲۸ کشور به وضوح علیه این تصمیم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای دادند. انتظار می‌رود جابجایی سفارتخانه آمریکا امروز دوشنبه انجام شود.

او گفت: اندک کشورهایی به نفع آمریکا رای دادند و علت این بود که در تماس‌های تلفنی متعدد به آنها گفته شد که در ازای دریافت کمک مالی از تصمیم واشنگتن حمایت کنند. قدس و از همه مهمتر، قدس شرقی پایتخت فلسطین است. ما به عنوان عضوی از جهان اسلام، آن را همینگونه که هست می‌پذیریم.

رییس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنانش به بحران مهاجرتی اشاره کرد و گفت: بحران مهاجرتی موجب شد تا آرایش چهره برخی از کشورهایی که به خود جرات می‌دهند ما را بابت حقوق بشر موعظه کنند، بریزد و چهره‌های واقعی آنها نشان داده شود. در حالی که ترکیه از یکی از سخت‌ترین آزمون‌های انسانی ۲۵ سال گذشته سربلند بیرون می‌آید، اکثر کشورهای غربی که داعیه دموکراسی دارند در این آزمون شکست خوردند.   

اردوغان تاکید کرد: دوره‌ای که جهان در آن قرار دارد عاری از مشکلات نیست. ما به عنوان مسلمان، هدایت کسانی را که بابت این روند تغییر متحمل بیشترین تاثیر شدند را بر عهده گرفتیم. برخی از کشورهای برادر مانند سوریه، عراق، یمن، لیبی و افغانستان به صحنه تسویه حساب قدرت‌های امپریالیستی با یکدیگر تبدیل شده‌اند. متاسفانه مسلمانان هنوز هم هزینه این تقلای خونین با هدف کنترل نفت و ذخایر زیرزمینی را می‌پردازند.

او با اشاره پناهندگان سوری در ترکیه، گفت: آن کسانی که به دنبال پناهگاهی عازم کشورهای اروپایی شده بودند صحنه‌هایی را دیدند که هرگز تصور نمی‌کردند. آنها با نژادپرستی، اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی در کشورهایی مواجه شدند که ادعا دارند مهد دموکراسی هستند. کشورهای اروپایی مهاجران سوری، آسیایی و آفریقایی را تهدید می‌دانند.

رییس جمهور ترکیه در بنیاد تورکن در لندن تاکید کرد، آنکارا انواع تروریست‌ها را بدون طبقه‌بندی آنها براساس هویت محکوم می‌کند، اما برخی کشورها چنین رویکردی ندارند. او گفت: ما تفاوتی میان غیرنظامیان منچستر و پاریس که به دست قاتل‌های بزدل داعش کشته شدند با برادرانمان که جانشان را در بمباران‌های حماة و حمص از دست دادند، قائل نیستیم.

رییس جمهور ترکیه همچنین از فعالیت‌های بنیاد تورکن و حمایت آن از ترکیه برای ارتقای همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و جوامع مسلمان در انگلیس تقدیر کرد. او ابراز امیدواری کرد روابط ترکیه – انگلیس پس از این سفر محکم‌تر شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 343772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.