۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
باران، بلا یا برکت؟

شهرضا – گاه از نبودش گله‌مندیم و گاه از بودنش، اگر نباشد سینه تفتیده زمین می‌خشکد، اما گاه از هجوم سیل‌آسای آن غافلگر می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بارش‌های جوی همان اندازه که سودمند است، می‌تواند مخرب باشد به ویژه اگر در محلی ببارد که امکاناتی وجود نداشته باشد. هر منطقه آسیب‌پذیری مختلفی در برابر بارش‌های جوی دارد.

مناطق شهری نسبت به روستاها عمدتا استحکام بیشتری در برابر بارش‌ها و یا جریان سیلاب دارند، اما عشایر آسیب‌پذیرترین شیوه زندگی در برابر نزولات جوی را دارندکه گاه شکل بلایای طبیعی به خود می‌گیرد.

عشایر به سبب شیوه زندگی کوچ‌نشینی و به دلیل زیستن در کانون طبیعت، همواره در معرض آسیب از شدت نوسانات طبیعی هستند؛ هرچند آنان در طول زمان راهکارهایی را برای مقابله به تهدیدات طبیعی آموخته‌اند، اما این تدابیر گاه آنقدر توانمندی ندارد که بتواند مانع بروز خسارات شود.

شهرضا از حدود یک دهه قبل با خشکسالی مواجه بوده و در سالیان اخیر، این معضل افزایش یافته و در آستانه تبدیل به بحران است. بارندگی تنها چاره حل مشکل خشکسالی و کم‌آبی است، اما گاه این راه چاره، خود به بلا و مشکل تبدیل می‌شود.

مناطق عشایری شهرضا که بیشتر در اطراف روستاهای کهرویه، هونجان، هوک، پنجگان، خروس‌گلو، تنگ گله و گلاجیک، قرار دارد و به تازگی شاهد شکستن قرقگاه‌ها بود حدود ۵۰۰ خانوار عشایری را در خود اسکان داده است.

عشایر تازه ساکن شده به گمان اینکه در این فصل سال بارندگی شدیدی اتفاق نمی‌افتد، مشغول سر و سامان دادن محل زندگی و چرای خود بودند که ناگهان باران سیل‌آسای روزهای اخیر آنان را غافلگیر کرد.

نورالدین سهرابی، رییس اداره امور عشایر شهرضا با بیان اینکه امدادرسانی به عشایر آسیب دیده از بارندگی‌های اخیر در مدت چهار روز گذشته همچنان ادامه داشته است، می گوید: این اقدامات برای امدادرسانی به ۵۰۰ خانوار عشایری انجام شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر، بخشدای، فرماندای، ناجا، راهدای، جهادکشاورزی و راه و شهرسازی در این عملیات حضور داشتند، می افزاید: تاکنون گزارش اتلاف ۱۰۰ رأس از دام‌های عشایری منطقه شهرضا رسیده است، اما شمار واقعی اتلاف‌ها تا ۲۵۰ رأس می‌رسد.

رییس اداره امور عشایر شهرضا از توزیع دو هزار بسته غذایی نان و خرما و ۵۰۰ تخته پتو بین عشایر منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: باتوجه به اینکه چادر برخی از عشایر دچار آتش سوزی و پارگی شده بود، چهار تخته چادر تاکنون توزیع و ۳۰ تخته دیگر نیز توزیع خواهد شد.

تشکیل کمیته بحران

محسن یونسی، بخشدار شهرضا با بیان اینکه خشکسالی‌های متوالی روستاییان و عشایر منطقه را غافلگیر کرده است، می‌گوید: روستاییان و عشایر پیش بینی لازم را برای مقابله با این مقدار از بارندگی نکرده بودند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر برآورد دقیقی از تعداد دام‌های تلف شده در مناطق روستایی و عشایری وجود ندارد و در این زمینه به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

بخشدار شهرضا با بیان اینکه کمیته مدیریت بحران از ساعات نخستین بارندگی در روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت تشکیل و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تصریح می‌کند: این کمیته متشکل از دامپزشکی، فرمانداری، امور عشایر، ناجا، شورا و دهیاری محل، راهداری با محوریت بخشداری بوده است.

یونسی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر تلفات انسانی نداشته است، می گوید: باوجود پیش بینی‌های انجام شده، در روستای هونجان خسارات زیادی وارد نشد و تنها تعدادی از دام‌های موجود در مزارع تلف شدند.

وی با بیان اینکه مناطقی همچون شاه‌آباد در روستای قصرچم، هوک، خروس‌گلو، سلطان خلیل و جرکان تحت تأثیر خسارات ناشی از بارندگی روزهای اخیر قرار گرفتند، اضافه می‌کند: متاسفانه برخی از عشایر و روستاییان دام‌های خود را بیمه نکرده بودند و همین مسئله جبران خسارات وارده به آنان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

استمرار ناپایداری‌های جوی

ناپایداری‌های جوی همچنان ادامه دارد، هرچند هنوز هم خطر خشکسالی و بحران کم‌آبی پابرجاست.ستار سبزه‌علی، رییس اداره هواشناسی شهرضا می‌گوید: جمع بارش‌های ثبت شده در شهرستان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۶۵.۱ میلی متر است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۱ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۳ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح می‌کند: امسال پاییز کاملا خشک و بدون باران بود، اما بارش‌ها در ماه‌های دی و اسفند و فروردین کمتر از میانگین سالانه، در بهمن‌ماه نزدیک به میانگین و در اردیبهشت‌ماه بیشتر از متوسط سالانه بود.

سبزه‌علی ادامه می‌دهد: دستگاه سنجش مستقر در اداره هواشناسی شهرستان میزان ۱۰ میلیمتر بارش را برای روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه نشان می‌داد، در حالی که ایستگاه باران‌سنجی روستاهای کهرویه، اسفرجان و هونجان میزان ۳۸ میلی متر را نشان می‌داد.

وی تأکید می‌کند: هرگاه پیش بینی هواشناسی به اداره شهرضا اعلام می‌شود، بلافاصله به دستگاه‌های ذی ربط ارسال می‌کنیم تا تدابیر لازم را برای مقابله با بحران‌های احتمالی اتخاذ کنند.

رییس اداره هواشناسی شهرضا تصریح می‌کند: ناپایداری‌های جوی در منطقه تا اواسط خردادماه ادامه دارد و نخستین مرحله آن نیز اواخر هفته جاری خواهد بود.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 343752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.