بد مصرفی آب هنوز در میان برخی رواج دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با ابراز تاسف از بدمصرفی برخی از مشترکان آب گفت: این اتفاق در حالی می‌افتد که به شدت اوضاع آب بحرانی است.

به گزارش ایمنا، به نقل از شرکت آب و فاضلاب اصفهان هاشم امینی در نشستی با مدیران، معاونان مالی و پشتیبانی و مسئولان روابط عمومی مدیران نواحی آموزش و پرورش استان بر فرهنگ سازی مصرف بهینه آب تأکید کرد و گفت: در سال آبی جاری که ۴۷ درصد کاهش بارش داشتیم باید تک تک افراد جامعه آب را بهینه مصرف کنند تا در این شرایط خشکسالی مسئولیت اجتماعی خود را در مقابله با تبعات ناشی از خشکسالی به خوبی انجام داده باشیم.

وی افزود: در این زمینه آموزش و پرورش بهترین نهاد برای مهیا کردن فرهنگ صحیح مصرف در جامعه هستند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان گفت: آموزگاران قشری بسیار اثرگذار در جامعه هستند که می‌توانند مردم را به این باور برسانند که آب با تغییر اقلیم در کشور کم شده است و باید مصرف را متناسب با منابع تطبیق دهیم.

همه باید کمک کنند

امینی افزود: سازگار کردن مردم با کم آبی تنها مختص یک دستگاه نیست. این امر یک رویداد بین بخشی است که بسیاری از دستگاهها و نهادها باید مردم را ترغیب به سازگاری با کم آبی کنند، در این میان آموزش و پرورش نقش مؤثری در این زمینه دارد.

وی در این نشست بر خرد جمعی تأکید و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تمام مسئولان امر با یک خرد جمعی راهکارهای گذر از بحران کم آبی را در استان عنوان کنند تا در دسترسی مردم به خدمات شرکت آبفا وقفه‌ای به وجود نیاید.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مدیریت مصرف آب از سوی تمام مردم را بسیار مهم خواند و افزود: متأسفانه با اینکه در چندسال اخیر اقلیم آب و هوایی کشور تغییر کرده است و اقلیم برخی از نقاط کشور از نیمه خشک به خشک تبدیل شده است اما هنوز بعضی از مردم آب را درست مصرف نمی‌کنند و بدمصرفی هنوز در میان برخی از مردم رواج دارد، در حالیکه باید مردم به این باور برسند که پایداری رفاه و آرامش آنها در گرو اعمال مدیریت مصرف آب است.

لزوم مدیریت مصرف

امینی با بیان اینکه مردم اگر می‌خواهند در نیم فصل اول سال جاری با چالش جدی در دسترسی پایدار به آب شرب مواجه نشوند باید مصرف‌شان را مدیریت کنند اظهارکرد: هم اکنون بیش از ۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر در ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار دارند، بنابراین اگر این تعداد مصرف روزانه خود را مدیریت کنند به ‌گونه‌ای که آب کمتری نسبت به گذشته مصرف کنند مسلما با مشکل کم آبی در فصل تابستان مواجه نمی‌شوند اما اگر بخواهند همان شیوه مصرف گذشته را دنبال کنند قطعا با مشکل کم  آبی در فصل تابستان روبرو می‌شوند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود مردم به راهکارهای مصرف بهینه آب که از سوی شرکت آبفا استان اصفهان در قالب توزیع بروشور در میادین و اماکن پرتردد شهر و برنامه‌هایی که در قالب فیلم‌های مستند، انیمیشن، موشن گرافی، زیر نویس و گزارش‌ها از مرکز صدا و سیما به سمع و نظر مردم می‌رسد توجه کنند.

نصب شیرهای فشارشکن

وی نصب شیرهای فشارشکن در اصفهان را یکی از راههای توزیع عادلانه آب برشمرد و خاطرنشان‌کرد: شرکت آبفا استان به‌منظور توزیع عادلانه آب در اصفهان اقدام به نصب شیرهای فشار شکن در مناطق مختلف کرده تا آب شرب با فشار یکسان در میان مشترکین توزیع شود. همچنین  شرکت آبفا استان اصفهان با توجه به اینکه نصب شیرآلات کاهنده می‌تواند حداقل ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد در صدد توزیع انبوه شیرآلات کم مصرف میان مردم است.

اصلاح نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف آب

در ادامه این جلسه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در زیرساخت‌های آموزشی باید به بحث اصلاح الگوی مصرف آب به صورت رسمی و جدی پرداخته‌شود، اظهار داشت: باید نگرش دانش آموزان را به سمت استفاده صحیح از آب سوق دهیم تا نسل آینده نسلی صرفه‌جو باشند.

سید محمد میرپور گفت: امیدواریم برنامه‌هایی که در راستای اصلاح الگوی مصرف آب انجام می‌شود در نهایت کاهش مصارف غیر ضروری را به همراه داشته باشد.

وی با اعلام اینکه تفاهم‌نامه‌ای بین آموزش و پرورش و شرکت آبفا در راستای توسعه همکاری های مشترک در زمینه های فرهنگ سازی شیوه مصرف آب و صرفه جویی و استفاده سالم و پایدار و نقش دانش آموزان و خانواده های محترم در این زمینه به امضاء خواهد رسید تاکید کرد: با توجه به اینکه کشور در منطقه آب و هوایی خشک و نیمه خشک واقع شده و میزان متوسط بارندگی در آن حدود یک سوم متوسط جهانی است، لذا ضرورت مدیریت مصرف آب فرهنگ سازی شیوه صحیح مصرف آب در میان دانش آموزان دوره ابتدایی، آموزش روش های صرفه جویی مصرف آب در مدرسه و خانه و توسعه مشارکت دانش آموزان، معلمان و مدارس و خانواده ها در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب از اهداف این تفاهم نامه است.

وی ادامه داد: ۵۵ هزار پرسنل و ۸۵۰ هزار دانش آموز پتانسیل زیادی است که می تواند در این امر مهم نقش داشته باشد و بر اساس ابلاغیه ای که استاندار محترم اعلام کرده اند در نظر داریم کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب را به اجرا برسانیم.

کد خبر 343750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.