سودآوری از کشاورزی در شرایط بحرانی

تیران-بحران خشکسالی یکی از چالش های مهم در حوزه کشاورزی است و بی توجهی به این چالش مهم پیامدهای جدی از جمله کاهش تولید، کاهش صادرات و بیکاری را در پی خواهد شد بنابراین در شرایط بحرانی امروز باید با ارایه برنامه کارشناسی شده زمینه تداوم کشاورزی را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا شهرستان تیران و کرون با ۲۱ هزار هکتار زمین کشاورزی یکی از شهرستان های فعال در حوزه کشاورزی است و از محورهای توسعه و سرمایه گذاری اقتصادی این منطقه شناخته می شود به همین خاطر برنامه ریزی ویژه ای در جهت توسعه زیر ساخت ها و همچنین توسعه فضای کشاورزی این منطقه صورت گرفته است.

عدم برنامه ریزی برای مدیریت منابع آبی و خشکسالی منجر به بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی برای فعالان عرصه کشاورزی شهرستان تیران و کرون خواهد شد بنابراین جهاد کشاورزی با همکاری بخش های مختلف اداری سعی بر برنامه ریزی و تدوین سیاست های کلی برای مقابله با خشکسالی داشته است.

استراتژی و سیاست گذاری های جهاد کشاورزی در شرایط بحرانی امروز سبب تداوم کشاورزی در این منطقه خواهد بود. یکی از مهم ترین سیاست ها توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه فضای گلخانه ای، اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار و جلوگیری از کاشت گیاهان و درختان با مصرف بالای آب است.

کشت گیاهان دارویی سودآوری خوبی دارد

عبدالله بنهری، معاون فرماندار و رییس کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستان تیران وکرون با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش کشاورزی این شهرستان اظهار کرد: فرصت های شغلی زیادی در بخش کشاورزی در سال های گذشته انجام شده که باید این فرصت ها را حفظ کنیم.

وی افزود: بی توجهی به مدیریت منابع آبی و کشت گیاهان پر مصرف آب صدمه جدی به اقتصاد و حوزه کشاورزی این شهرستان وارد می کند که نیازمند تدوین الگوی کشت و همچنین مدیریت بهینه مصرف آب است.

معاون فرماندار تیران و کرون با اشاره به کاهش حجم آب سد شهید منتظری شهرستان تیران و کرون و کاهش آب دهی قنات و چشمه های این شهرستان، تصریح کرد: مدیریت منابع آب و آینده نگری نیاز مهم در حوزه کشاورزی است.

وی یادآورشد: یکی از راهکارهایی که امروز بر روی آن مانور زیادی داده می شود سرمایه گذاری در کشت گیاهان دارویی است زیرا علاوه بر اینکه مانع شکست اقتصادی می شود سود آوری خوبی نیز دارد.

120 هکتار از اراضی زیر کشت محصولات گلخانه ای

محسن حاج عابدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به مدیریت منابع آبی این شهرستان خاطرنشان کرد: تیران و کرون ظرفیت خوبی برای کشت گیاهان دارویی و ایجاد گلخانه دارد زیرا میزان آب مصرفی کمتری نسبت به سایر عرصه و گیاهان نیاز دارند.

وی افزود: موسیر، زعفران، نعنا، گل گاوزبان، آلوورا و بادرنجبو از جمله گیاهان دارویی مورد کشت در شهرستان تیران و کرون است که این گیاهان با مصرف کمتر آب و با آب و هوا این منطقه سازگار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون ادامه داد: بیش از شش هکتار از اراضی شهرستان تحت کشت گیاهان دارویی است که موسیر بیشترین حجم کشت را دارد و این اقدام از نابودی این گونه گیاهی در تیران و کرون نیز جلوگیری می کند.

وی توسعه زیرساخت ها برای توسعه کشت گلخانه ای را از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با خشکسالی عنوان کرد و گفت: ۱۲۰ هکتار از اراضی شهرستان تیران و کرون زیر کشت گیاهان و میوه های گلخانه ای است.

کاهش بارندگی ها منجر به خشکی باغات شده است

بختیار حیدری، کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به کاهش میزان بارندگی گفت: در سال زراعی فعلی ۱۴۰ میلی متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده که ۸۰ میلی متر کمتر از میزان نرمال است.

وی افزود: کاهش بارندگی ها منجر به خشکی باغات شده و اگر منابع آبی موجود مدیریت نشود آنگاه خسارت های جدی به بخش های کشاورزی این منطقه وارد خواهد شد.

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان و کرون با بیان اینکه از کاشت گیاهان پر مصرف مانند برنج و هندوانه جلوگیری شده، تصریح کرد: سیاست کشت گیاهان و درختان در تیران و کرون بر گونه های با مصرف کم آب است.

استقبال کشاورزان از کشت گیاهان دارویی

وی گفت: کشاورزان تیران و کرون با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی گیاهان دارویی استقبال خوبی در کشت این گونه ها داشته اند که راه اندازی مزرعه گیاهان دارویی از جمله موسیر و زعفران مصداقی از این استقبال بوده است.

حیدری افزود: میزان برداشت موسیر و زعفران در شهرستان تیران و کرون هر سال در حال افزایش و میزان سود و درآمد ناشی از آن روبه رشد و قابل ملاحظه است.

کد خبر 343744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.