حقوقدان‌ها را در قراردادهای بین المللی محرم بدانید

یک کارشناس حقوق بین الملل گفت: در حال حاضر حقوقدان‌ها  دسترسی به توافق نامه هایی همچون بویئنگ و ایرباس ندارند و فاجعه ای که در رابطه با این شرکتها اتفاق افتاد ناشی از همین محرمانه بودن قراردادهای بین المللی است.

پژمان میرکریمی زراسوند دررابطه با وضعیت قراردادهای دو شرکت هواپیمایی و بویئنگ و ایرباس به خبرنگار ایمنا گفت: توافقنامه برجام چون در شورای امنیت ملل متحد به تصویب رسیده به عنوان یک قطعنامه بین المللی ثبت شده است؛ بنابراین خروج یک طرفه آمریکا از این قرارداد، آن هم در حالی که نهادهای نظارتی مدرکی مبنی بر تخلف ایران ارائه نکرده‌اند و همواره بر پایبندی ایران به تعهداتش صحه گذاشته اند، مغایر با معاهدات و تعهدات بین المللی آمریکا به عنوان یکی از تابعین حقوق بین الملل عمومی است.

وی افزود: برداشتن تحریمها نتیجه همین قطعنامه بین المللی بود و قرارداد دو شرکت ایرباس و بویئنگ با ایران نیز برگرفته از برجام بوده است. بنابراین اگر دو شرکت بوئینگ وایرباس بخواهند به صورت یک طرفه و به تبعیت از آمریکا یک اقدام مغایر با حقوق بین الملل انجام داده و از تعهدات خود امتناع بورزند، یقینا ایران دچار خسارت خواهد شد و  باید در یک دادگاه بین المللی از آمریکا شکایت و مطالبه خسارت کند.

میر کریمی تأکید کرد: در واقع ایران باید بحث با شرکتهای ایرباس و بویئنگ را به عنوان یک دعوای حقوقی در نظر داشته باشد و علاوه بر این، هرچه زودتر علیه آمریکا هم در دیوان بین الملل داگستری طرح دعوا کند. ایران مشکلات زیادی با آمریکا دارد، اما خروج آمریکا از برجام غیر حقوقی و مغایر با تعهدات و قطعنامه سازمان ملل و مغایر با متن برجام است؛ از این رو این حق برای ایران ایجاد شده که علیه شرکتهای بویئنگ و ایرباس به صورت مستقل و علیه آمریکا به طور جداگانه طرح دعوا کند.

وی یاد آورشد: البته تنها این دو شرکت ایرباس وبویئنگ نیستند، بلکه در آینده شاهد خواهیم بود که خیلی از بانکها و کشورها این اقدام را انجام خواهند داد و در بلندمدت اگر ایران بخواهد علیه همه کسانی که تحریمهای آمریکا را اعمال می کنند وارد دعوای حقوقی شود، کار بسیار گسترده‌ای خواهد داشت.

 میر کریمی افزود: دولت ایران خیلی از توافق نامه‌ها را محرمانه نگه می دارد و عمومی نمی کند، بنابراین دسترسی حقوقدان‌ها به این توافق‌ها سخت و تقریبا غیرممکن است؛ این در حالی است که حقوقدان‌های ایرانی طرفدار کشور هستند و می توان از نظر آنها استفاده کرد.

وی افزود: وقتی که معاهده ای مردمی است، چرا نباید آن را منتشر کنند؟ مردم نباید نسبت به آن معاهده و قرارداد بی خبر باشند، متخصصان حقوق بین الملل می توانند در این مورد مقاله و یادداشت بنویسند و با روشنگری خود مردم را از جزئیات مسائل آگاه کنند. در غرب حقوقدانها و سمنها در مورد مسائل حقوقی مقاله و یادداشت می نویسند  و با تحقیق و مشورت خود راهکارهای  علمی به مسئولان ارائه می دهند.

این استاد حقوق بین الملل خاطر نشان کرد: در حال حاضر حقوقدان‌ها  دسترسی به توافق نامه‌هایی همچون بویئنگ و ایرباس ندارند و فاجعه ای که در رابطه با این شرکتها اتفاق افتاد ناشی از همین محرمانه بودن قراردادهای بین المللی است.

این کارشناس حقوق بین الملل تأکید کرد: بنابراین بهترین کاری که دولت باید در شرایط فعلی انجام دهد این است که تمام قراردادهای محرمانه را بیرون بیاورد و سایتی راه اندازی کند که همه مردم بتوانند قراردادهای بین المللی رابه سادگی  ببینند و معاهدات بین المللی را بخوانند، به ویژه حقوقدان‌هاباید به سادگی بتوانند به این مطالب دسترسی داشته و راجع به آنها نظر دهند.

کد خبر 343704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خرم آقابیگی US ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    4 0
    درود بر دکتر پژمان میر کریمی زراسوند متاسفانه عدم شفافیت در زمینه های مالی و قردادها و....باعث میشود که سرمایه این مملکت در مسیر درست صرف نشود و باعث بوجود آمدن اختلاس گران و غارت گران شده است
  • محمد رضا پاینده NL ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    1 0
    سلام خسته نباشی جناب آقای دکتر میر کریمی
  • همایون US ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    4 0
    تحسین به شما بابت موًوع مهم انتخابی و جتاب دکتر پژمان میرکریمی زراسوند تحسین دارند بابت متنها و آنالیز عالی و همجنین تجزیه تحلیل درست موضوع امیروارن با درایت و هدفمندی راهبردی جهت موفقیت در استانداردهای جهانی برای ناوگان هوایی با توحه به استدلالت نظر میهمان شما به یک آینده روشن در زمینه ناوگان هوایی برسیم .چرا که متاسفانه نسبت به کشورهای حتی رده مایبن هم ما در جایگاه عقب تری نسبت به استانداردهای جهانی ایستاده ایم و حافظ جان هموطنان مان باشیم درتمام امور حمل نقل الخصوص ناوگان هوایی
  • حنا US ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    2 0
    درود بر دكتر ميركريمي ، باعث افتخار هستيد با تحليلهاي هوشمندانه و متنهاي زيباتون ، مانا باشيد
  • محمد جهرمیان US ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    1 0
    اين آقاى دكتر به نكات ارزنده اى توجه داشته اند ، شفاف نبودن قراردادها اعم از داخلى و خارجى ، يعنى عقل هچ كسيا قبول ندارند و دولت بايد مردما قبول داشته باشد تا اعتماد متقابل درست بشد مرسى كه حرفى دل مردما ميزنيد
  • سیاوش عالی محمودی US ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    1 0
    به نکته مهم و شاکله همه بدبختی های جامعه اشاره کردید . پنهان کاری هم مفسده می آورد و هم باعث میشود از مشورت و خرد جمعیاستفاده نکنند . ای کاش پیشنهاد جناب دکتر مبنی بر راه اندازی سایت اطلاع رسانی قرادادهای داخلی و خارجی راه اندازی شود تا مردم در فضای مجازی نیز بتوانند در اینموارد نظر بدهند چون همه قراردادها با بودجه بیت المال و مال مرد است و ثمراتش به مردم بر میگردد . بازم از خبرنگار و جناب دکتر میرکریمی ممنونیم