سرنوشت هواپیماهای برجامی چیست؟

رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اینکه تحت فشار قراردادن فرانسه برای لغو قرارداد تحویل ایرباس به ایران متحمل است، گفت: بازگشت مجدد آمریکا به برجام بعید است.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، سید احسن علوی با اشاره به وضعیت هواپیماهای خریداری شده از بوئینگ و ایرباس پس از خروج آمریکا از برجام، گفت: متاسفانه عدم اخذ ضمانت های اجرایی در حین عقد قرارداد با این دو شرکت اکنون سرنوشت هواپیماهای خریداری شدن را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قرارداد ما با ایرباس ۱۹ میلیارد دلار و با بوئینگ نیز ۱۶.۶ میلیارد دلار بوده است، افزود: بر اساس اقدامات اخیر دولت آمریکا دستور معلق شدن تحویل بوئینگ مطرح شده است.

 هواپیما ، بویینگ در حال تیک آف بوئینگ

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تحت فشار قراردادن فرانسه برای لغو قرارداد تحویل ایرباس به ایران متحمل است، تصریح کرد: باید منتظر اعلام موضع اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام باشیم، اما پیش بینی‌ها حاکی از پایبندی طرف ها به برجام است.

بخش خصوصی طرف قرارداد با بوئینگ و ایرباس بوده است

وی با بیان اینکه در خصوص معامله با این دو شرکت بخش خصوصی در ایران طرف قرارداد بوده است، گفت: از ۱۰۰ فروند هواپیمای خریداری شده از ایرباس تاکنون ۱۱ فروند آن به کشور رسیده و مابقی آن ها نیز طبق قرارداد طی ۱۰ سال باید تحویل ایران شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه فرانسه خواهان ادامه روابط اقتصادی با ایران است، افزود: اما اگر پای منافع فرانسه با تحریم آمریکا باز شود، قراردادها با ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

علوی با بیان اینکه در حال حاضر به تعویق افتادن قرارداد با ایرباس محتمل است، تصریح کرد: رایزنی برای قراردادهای انجام شده جهت خرید هواپیما باید از سوی بخش خصوصی ادامه داشته باشد تا با ضمانت های اجرایی قراردادها به مرحله اجرا نزدیک شود.

ایرباس

وی با تاکید بر اینکه پیش پرداختی برای خرید هواپیماها واریز شده است، گفت: ادامه رایزنی ها برای هواپیماهای خریداری شده تا حدودی مشمول زمان خواهد شد، اما طبق اظهارات رییس جمهور آمریکا خرید هواپیما هم از موارد ذکر شده در تحریم ها خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تا زمانی که فرانسه راغب به ادامه روابط با ایران است باید چند فروند دیگر از ایرباس ها را تحویل بگیریم؛ زیرا با گذشت زمان امکان عقب نشینی فرانسه نیز وجود دارد.

باید منتظر اعلام موضع صریح کشورهای دیگر طرف قرارداد برجام باشیم

علوی افزود: اکنون باید منتظر اعلام موضع صریح کشورهای دیگر طرف قرارداد برجام باشیم تا در خصوص آینده هواپیماهای خریداری شده اظهارنظر کنیم.

رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متقاعد شدن دوباره آمریکا برای پیوستن به برجام بعید بوده از این رو قرارداد با بوئینگ در برهه فعلی به سرانجام نمی رسد.

کد خبر 343679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.