کیهانی: توقف پروژه های جدید در "اصفهان زخمی" دستوری بجا بود

شهرداری منطقه ۲ اصفهان در ضلع غربی شهر واقع شده، محدوده مرزی و جغرافیایی این منطقه از شمال به بزرگراه آزادگان و امام خمینی (ره)، از جنوب به خیابان اشرفی اصفهانی تا نهر سودان، از غرب به خیابان دانشگاه صنعتی و از شرق به خیابان خرم حدفاصل میدان جمهوری تا خیابان شهید اشرفی اصفهان منتهی می‌شود.

به گزارش ایمنا، وجود مشاغل مزاحم از جمله کارگاه های موزاییک سازی، همجواری با پالایشگاه و پتروشیمی، تعداد بالای زمین‌های کشاورزی و محرومیت از خدمات شهری از جمله معضلات منطقه ۲ محسوب می‌شود که مدیر جدید این منطقه به عنوان جوان‌ترین شهردار مناطق سعی دارد آن را از دایره محرومیت خارج کند.

محمد کیهانی اعتقاد دارد خزانه واحد شهرداری باید راه‌اندازی شود تا بتوان با تمرکز پول در مدیریت واحد شهری و هزینه‌کرد در جاهایی که اولویت دارد، خدمات شهری را به صورت عادلانه در مناطق توزیع کرد. شهرداری نیز با این طرح موافقت کرده است. مدیر منطقه ۲ می گوید: بی شک هیچ راهی جز اینکه پول‌ها در یک جا متمرکز و پروژه های اولویت دار شهری مثل رینگ چهارم مترو، مرکز همایش های بین المللی بررسی و در عرض چندماه آنچه در میدان استقلال احداث شد در پروژه های فوق نیز احداث شود، وجود ندارد.

مشروح گفت و گوی محمد کیهانی که میهمان خبرگزاری ایمنا بوده را در ادامه می‌خوانید:

در ۶ ماه فعالیت در منطقه ۲ با چه چالش هایی مواجه بودید و در صدد انجام چه اقداماتی در منطقه هستید تا تغییری که شعار آن را داده بودید، بیشتر برای مردم ملموس شود؟

هشتم آبان ۹۶ به عنوان مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان منصوب شدم. برخی از دوستان معتقد بودند منطقه دو با برخی مشکلات ساختاری که سال ها است آنها را به دوش می کشد، رو به رو است و برخی حتی بر این باور بودند این منطقه تبعیدگاه پرسنل شهرداری است، اما من اعتقاد داشتم اگر نیت ما کار و تلاش است باید آن را به منصه ظهور بگذاریم، از این رو با یک انرژی مضاعف وارد شهرداری این منطقه شدم.

اگر بخواهم به صورت خلاصه منطقه دو را ترسیم کنیم از معدود مناطقی است که چند تکه است، یعنی یک پهنه مشخص و واحدی ندارد و عملا به سه قسمت تقسیم شده است. در سنوات گذشته کارهای زیادی در این منطقه انجام شده و البته سختی‌های خاص خود را داشته و دارد، به عنوان مثال رفت و برگشت ما از محل شهرداری تا انتهای محدوده منطقه، ۴۰ کیلومتر است و جالب است بدانید که این منطقه با مناطق یک، ۸، ۹، ۱۱ و ۱۲ شهری و نیز دو شهر خمینی شهر و شاهین شهر هم مرز است و این موضوع نیز پیچیدگی کار خدمات رسانی به مردم منطقه را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند.

منطقه دو شهرداری اصفهان دو هزار هکتار مساحت دارد که ۴۸ درصد آن یعنی حدود نیمی از منطقه دو هزار هکتاری در محدوده شهری قرار دارد و نیم دیگر آن در خارج از محدوده و در حریم منطقه نیست. بخش‌هایی از این منطقه، بافت‌های روستا شهر دارد، منطقه‌ای که با بافت سنتی شهری و بافت‌های محله محور زیادی رو به رو است.

منطقه دو در کنار بافت سنتی، بافت‌های فرسوده بسیاری نیز دارد که امیدواریم ساکنان بافت فرسوده در قالب تجمیع پلاک‌های کوچک و استفاده از امتیازات ویژه و تشویقی نسبت به نوسازی منازل و محله خود اقدام کنند، از شاخص‌های دیگر منطقه تعداد شهدا و جانبازان و خانواده ایثارگران عزیز که نسبت به جمعیت ۷۵ هزار نفری ساکن در منطقه سهم بالایی دارد اما متاسفانه این منطقه از لحاظ خدمات شهری کم برخوردار است و این حق مردم منطقه نیست. البته زحمات زیادی در این منطقه کشیده شده است که به نظرم کافی نیست، من فعالیت در مدیریت شهرداری را به تلاش در میدان فوتبال تشبیه می‌کنم؛ بی شک یک مربی دوست دارد بهترین نتیجه را بگیرد و دلسوز تیم خود است، مدیر شهرداری نیز دلسوز منطقه ای که در آن خدمت می کند، است. اما اینکه چرا منطقه دو شهرداری اصفهان منطقه‌ای ضعیف است، باید به آماری اشاره کنم و آن اینکه آیتم های قیمت های منطقه‌ بندی این منطقه نسبتا پایین بوده و به همین دلیل هنگام دریافت پروانه ساختمانی شهروندان مبلغ بسیار ناچیزی را به شهرداری می پردازند.

تفاوت منطقه دو با منطقه‌ای برخوردار در سطح شهر اصفهان از نظر نرخ دریافت عوارض و پروانه ساختمانی است به طور مثال مبالغ پرداختی برای ساخت یک ساختمان در منطقه دو، یک دهم منطقه‌ای برخوردار است؛ با توجه به اینکه منطقه دو ضعیف است به عنوان مثال اگر مبلغ یک مترمربع واحد تجاری در سایر مناطق  شهری ۱۰ واحد باشد در منطقه دو یک واحد در نظر گرفته می شود، نکته دیگر اینکه کسب در آمدهای جاری و عمرانی هر منطقه به عهده خود همان منطقه است.

یکی از دغدغه‌هایی که مدیران مناطق ضعیف از جمله این منطقه دارد، دغدغه پرداخت حقوق پرسنل است. در واقع کار برخی از مناطق ضعیف از ابتدای هر ماه، تامین حقوق منطقه است، علاوه بر اینکه در شهرداری منطقه دو چیزی حدود یک چهارم درآمد منطقه نیز باید به شهرداری مرکزی پرداخت شود.

وقتی از وسعت دو هزار و ۱۴۵ هکتاری منطقه دو تنها ۱۰۳۱ هکتار آن در محدوده قانونی است و در نیم دیگر آن علی‌رغم اینکه نمی‌توانیم از مواهب آن بهره مند شویم، دچار مشکلاتی می شویم. معضل بزرگ در این منطقه زمین های کشاورزی است، زیرا از مجموع ۳۶۶ هکتار زمین کشاورزی منطقه تنها ۲۷۸ هکتار زمین‌های کشاورزی داخل محدوده قرار دارد.

منطقه دو شهرداری اصفهان ۹ محله اصلی دارد که هر کدام به نوعی معضلات و مشکلات خاص خود را دارد که باید طرح‌های ارتقاء کیفی محلات با جلب و افزایش مشارکت شهروندی اجرا شود، با توجه به درآمد این منطقه، سطح رفاه شهروندی در منطقه دو به نسبت برخی مناطق متمول شهر یک چندم  است که جهت رفاه عموم شهروندان عزیز ساکن در منطقه شعار محله محوری سرلوحه کار قرارگرفته است. به عنوان مثال محله رسالت یکی از محلات پرجمعیت منطقه دو شهرداری اصفهان است که به عنوان نخستین محله در بین محلات مناطق ۱۵ گانه شهری میزبان طرح سه شنبه های بدون خودرو هر هفته یک محله شد؛ گوشه گوشه محل با حضور زن و مرد و پیر و جوان غرق در شادی و نشاط بود و یا اینکه به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر جشن‌های متعددی و مسابقات فوتبال در سطح محلات برگزار شد.

ما شعار می‌دهیم "مردم، خانواده شهدا و جانبازان ولی‌نعمتان ما هستند"، اما به راستی برای آنها چه کاری انجام داده‌ایم؟ چرا نمی‌توانیم شکاف‌ها را پُر کنیم؟ چرا در هر دوره که با گرایش فکری مختلف بوده باز هم شکاف طبقاتی زیادی وجود داشته است؟

از روز اول به طور جدی دنبال بودم اجرای برخی پروژه ها را در این منطقه محقق کنیم. در سال‌های قبل اعلام شده بود که به برخی از مناطق غیر برخوردار، بودجه محرومیت زدایی پرداخت شود، اما از زمانی که مدیریت منطقه دو را عهده دار شدم از ۱۷ میلیارد تومان بودجه محرومیت‌زدایی، مبلغی از شهرداری مرکزی دریافت نشده بود و تا انتهای سال گذشته نیز با مساعدت شهردار اصفهان مبلغ اندکی از آن محقق شد.

به نظر شما تخصیص بودجه محرومیت تا چه اندازه می تواند کارساز باشد، بهتر نیست منطقه را آن‌چنان توانمند کرد که تواند بودجه خودش را به دست آورد؟

بودجه محرومیت زدایی، بودجه ای است که از مناطق متمول شهر دریافت شده و به مناطق غیربرخوردار تزریق می شود. در سال‌های اخیر بودجه محرومیت منطقه دو صرف آزادسازی زمین‌ها و محل‌هایی که پروژه بزرگ استقلال در آن اجرا شد، تعلق گرفت، این پروژه علاوه بر تسهیل در عبور و مرور ترافیک ورودی شهر را ساماندهی کرد و توانست تا حدودی منطقه ۲ را متحول کند، چنین تغییراتی می‌تواند به خوبی زمینه ساز تعریف پروژه‌های توسعه نیز باشد، پروژه‌هایی که با تکیه بر مشارکت همه جانبه مردم شکل می‌گیرد. لذا با توجه به موقعیت منطقه و پتانسیل‌های بالقوه موجود در آن که باید بالفعل شود، بودجه محرومیت زدایی در این منطقه با مشارکت همه جانبه مردم صرف آزاد سازی ۱۸ هکتاری خواهیم کرد تا بلکه با آزاد سازی بخشی از آن شرایط بهتری  برای توسعه منطقه فراهم شود.

در بدو ورود من، شهرداری منطقه دو ۲۰ میلیارد تومان بدهی داشت از این رو برای کاهش بدهی‌ها تلاش‌های زیادی انجام دادم. برای وصول حدود چهار میلیارد تومان چک برگشتی اقداماتی انجام شد و موفق شدیم در طول پنج ماه منتهی به پایان سال گذشته، ۵.۵ میلیارد تومان بدهی منطقه را پرداخت و از سیل طلبکاران کاسته و آرامش را تا حدودی به منطقه بازگردانیم. تلاش من احیاء برند مخدوش شهرداری منطقه دو است، تلاش کردم آن دیدگاهی که منطقه دو را تبعیدگاه برخی از پرسنل شهرداری می خواندند، تغییر دهم، از این رو طی شش ماه گذشته تقاضای مکتوب زیادی و اصرار بر آمدن به این منطقه را از مناطق دیگر شهری دریافت کرده‌ایم.

تغییر نگرش در پرسنل دیگر اقدامی بود که انجام دادم، چندین مرتبه از تزریق نیروهای ناکارآمد که قصد انتقال آنها به منطقه دو را داشتند، جلوگیری کردم. ارتقاء نیروهای موجود به رتبه‌های بالاتر از دیگر اقدامات انجام شده در منطقه دو شهرداری اصفهان است، ما این روحیه را به کارکنان تزریق کردیم و به طور حتم تلاش‌های آنها را در آینده نزدیک جهت ارتقاء منطقه می‌بینیم.

اعتقاد دارم در حوزه‌های شهرسازی و دیگر حوزه‌ها نیروهای شایسته درون سیستم را که پشتوانه‌ای هم ندارند، باید دیده شوند و آنها را ارتقاء دهیم چون حق زحمت کشان این منطقه بوده است که در جایگاه های بالاتری قرار گیرند.

اقدام دیگر پس از تغییر نگرش، این بود که به صورت جدی دنبال «خزانه واحد شهرداری» با توجه به اینکه جزء بخشنامه وزارت کشور است، بودم. اگر خزانه واحد شهرداری وجود داشته باشد و درست عمل شود، تمرکز پول در مدیریت واحد شهری و هزینه کرد در جاهایی که اولویت دارد تا حدودی به حقیقت می‌پیوندند.

خوشبختانه با خزانه واحد شهرداری موافقت شده و این مهم کلید خورده است، بی شک هیچ راهی جز اینکه پول‌ها در یک جا متمرکز و پروژه های اولویت دار شهری مثل رینگ چهارم مترو، مرکز همایش های بین المللی بررسی و در عرض چندماه آنچه در میدان استقلال احداث شد در پروژه های فوق  نیز احداث شود، وجود ندارد.

اگر تفاوت در تغییر نگرش ایجاد شود موفق عمل کرده‌ایم در غیر این‌صورت ما حافظ شرایط موجود خواهیم بود. سعی کردیم ضمن اینکه به ساختارهای قبلی احترام بگذاریم، آرام آرام شرایط تغییر را رقم بزنیم. منطقه دو شهرداری اصفهان از نظر تحقق بودجه در سال گذشته با رتبه پنجم را در بین مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان کسب کرد و توانست ۷۸ درصد بودجه سال گذشته را محقق کند. در واقع با این شرایط نسبتا ضعیف منطقه در تحقق بودجه خوب عمل کرده ایم. اقدام دیگر ما این بود که با توجه به دستور شهردار اصفهان در خصوص پیگیری چک های برگشتی زیاد منطقه و در مباحث مطالبات ورود کردیم و به صورت جدی پیگیر وصول مطالبات منطقه هستیم.

با یک بررسی دقیق متوجه می‌شویم که شهر زخمی است، شهر پر از پروژه های نیمه کاره است و معتقدم دستور شهردار اصفهان برای توقف تعریف پروژه های جدید و اتمام پروژه های نیمه تمام درسال قبل بسیار بجا و خوب بوده است. موضوع دیگر اینکه ما در کنار اینکه باید برای جذب اعتبار تلاش کنیم، باید مکانی را برای تفریح توأم با آرامش خاطر مردم منطقه فراهم کنیم.

رویکرد ما این بوده است که پارک قلمستان را از وضعیت راکد فعلی خارج و به مرکزی برای تفریح خانواده ها با امنیت بالا، تبدیل کنیم. در آستانه نوروز حدود سه میلیارد ریال برای انجام اقدامات عمرانی، زیباسازی و ایجاد گلوله‌های نور در پارک قلمستان هزینه کردیم و یک ردیف پنج میلیارد ریالی را نیز تنها برای زیباسازی این پارک در سال ۹۷ نظر گرفتیم، زیرا تاکید شهردار این بوده است که پارک‌های محلی مورد توجه بیشتری قرار گیرند. بی شک حضور هر چه بیشتر خانواده ها در بوستان‌هایی نظیر پارک پارک قلمستان باعث تمرکز بیشتر ورود نیروی انتظامی برای تامین امنیت پارک و به دنبال آن افزایش زمان تفریح مردم می شود. نگاه من این است که سطح کیفی منطقه را ارتقاء دهیم و البته با توجه به وضعیت مالی موجود از اقدامات انجام شده تاکنون راضی بوده ام.

یکی از معضلات منطقه دو فعالیت مشاغل مزاحمی همچون  موزاییک سازانی است که قرار بود منتقل شوند، برای رفع این معضل چه برنامه ای دارید؟

زمینی به وسعت ۱۸ هکتار بین خیابان امام خمینی(ره) و خیابان شهیدان معروف به بین النهرین وجود دارد که از سال ها پیش به کارگاه های موزاییک سازی تبدیل شده است. از این رو توافقاتی برای ۱۸ هکتاری منطقه با کاربری فضای سبز انجام شده است.

بودجه محرومیت زدایی منطقه دو در سال ۹۷ حدود هشت میلیارد تومان در نظر گرفته شد که با تلاش هایی که انجام دادیم بودجه محرومیت منطقه را به ۱۳ میلیارد تومان رساندیم و تاکید کردیم هر چه بودجه محرومیت زدایی به منطقه دو اختصاص یابد را در ۱۸ هکتاری هزینه کنیم. در حال حاضر دو ماه از سال گذشته و هرچند افق روشنی از نظر جذب بودجه محرومیت زدایی نمی بینم، ولی برای تعیین تکلیف ۱۸ هکتاری تلاش خواهیم کرد.

اما شهرداران قبلی اعلام می کردند سایر ارگان های مربوطه برای  انتقال کارگاه های موزاییک‌سازی به خارج از شهر همکاری نمی کنند!؟

برخی مسئولان قول شفاهی مبنی بر اینکه همکاری کنند را داده اند، اما باید کاربری زمین تغییر کند، بنابراین آنها تاکید دارند یک قطعه آزادسازی کنید تا یک قطعه زمین در بختیار دشت بدهیم.

یکی از دیگر مشکلات منطقه دو شهرداری اصفهان، همجواری با پالایشگاه و پتروشیمی است، برخی از محله ها مثل بختیار دشت درگیر آلودگی شده‌اند، چه تدبیری برای این نقطه اندیشیده‌اید؟

بختیار دشت به گفته ساکنان آن، آلوده تر از سایر نقاط شهر اصفهان نیست و قرار شده در برخی از روزها آلودگی هوا در بختیار دشت را با دیگر نقاط شهر مقایسه کنیم. ساکنان منطقه معتقدند تبلیغات منفی علیه بختیاردشت انجام شده است و آلودگی های آن آن‌چنان که گفته می شود زیاد نیست، ولی آلودگی پالایشگاه روی منطقه دو و ۱۲ مشهود است.

آیا شهرداری اصفهان همچون شهرداری شاهین شهر عوارض آلایندگی پالایشگاه و پتروشیمی را دریافت می‌کند؟

اگر آلایندگی وجود دارد باید عوارض آن به همه جا برسد، همجواران پالایشگاه نظیر مردم شاهین شهر و مناطق ۱۲ و۲ همه ایرانی‌اند. میزان عوارض آلایندگی که به اصفهان تعلق می‌گیرد بسیار کم است، باید میزان عوارض آلایندگی را افزایش داده و خرج رفع محرومیت مناطق شود. باید بررسی ها انجام شود و حق مردم منطقه گرفته شود.

در این سال ها تعداد زیادی از درختان بختیار دشت نیز به دلیل مشکلات این صنایع خشکید!؟

حدود ۲۲ هکتار مساحت فضای سبز با ۲۰ هزار اصله درخت در دانشکده آب و برق در جوار بختیار دشت و اطراف آن وجود دارد که به دلیل بی آبی و کم آبی چیزی حدود هفت هزار اصله از آن خشک شده است که در حال حاضر با همت شهرداری منطقه دو با تانکر درختان آبیاری می‌شود در جاده پتروشیمی ورودی نیروگاه اصفهان مساحت فضای سبز بالغ بر صد هکتار با ۵۸ هزار اصله درخت موجود بوده که چهل هزار اصله آن آبیاری و ۱۸ هزار اصله دیگر باقی مانده که به دلیل کم آبی در معرض خشک شدن و آسیب است.

با توجه به اینکه برای آبیاری این درختان آب مورد نیاز است، پساب شاهین شهر را خریداری، تصفیه و با تانکر برای آبیاری درختان به این مکان‌ها منتقل می‌کنیم. البته خط انتقال لوله، برای حذف تانکرها در حال اجرا است، اما به ۵۰۰ میلیون تومان دیگر اعتبار نیاز داریم تا لوله پساب را به شهر اصفهان متصل کنیم. خشک شدن درختان دانشکده آب و برق تهدید جدی است و ما وضعیت هشدار در آبیاری فضای سبز را می بینیم.

شرکت های گاز فعال در منطقه دو مثل پارس گاز خطرآفرین هستند، برنامه‌ای برای انتقال آنها وجود دارد؟

خیابان بسیج در محدوده شهری اصفهان واقع شده است، لذا جهت انتقال این شرکت‌ها به مکان‌هایی امن که خطری متوجه ساکنان آن نشود در حال رایزنی هستیم.

کد خبر 343661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.