همراهی ملت باشد از سخت ترین گردنه ها عبور می کنیم/فعالان حزبی جهاد اکبر می کنند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: تنها راهی که کمک می کند این کشور سرپا بماند و بتواند در برابر فشارها مقاومت کند، آشتی با ملت است. آشتی با ملت این است که مطالبات مردم مد نظر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا خاتمی، در نشست «هم اندیشی اصلاحات» که روز جمعه _۲۱ اردیبهشت_ در مرکز آموزشی شماره ۳ اصفهان برگزار شد، گفت: از ابتدای انقلاب به بعد ما همیشه گفته ایم در لحظه حساسی قرار داریم، ولی در شرایط کنونی هم واقعاً باید بگوییم لحظه حساسی است، به همین دلیل ما از احزاب اصلاح طلب و سایر دوستانی که در شورای هماهنگی اصلاحات هستند و همچین از اعضای شهرستان ها دعوت کردیم که در این جلسه حاضر باشند.

وی افزود: بحثم را به طور خلاصه در سه قسمت بیان می کنم. قسمت نخست، نظر خودم و شاید یک جمع بندی از نظراتی که وجود دارد است، بحث دوم این است که بالاخره اصلاح طلبان چه کار می خواهند بکنند و چه کار باید بکنند و بالاخره قسمت آخر چون دوستانی هستند که در احزاب و گروه های سیاسی فعالیت دارند در شرایط فعلی، خارج از وظیفه اصلاح طلبی، به عنوان یک حزب چه رسالتی را باید داشته باشیم.

برجام دریچه ای بود که می شد آن را باز کرد

در خصوص قسمت اول بحث، خاتمی گفت: ما در یک شرایط واقعاً ویژه ای به سر می بریم. بعد از اتفاقاتی که در این چند روز افتاد یک نوع ابهام و نگرانی عمیق در وجود همه دیده می شود. برخلاف دوستانی که برجام را از اول شکست خورده می دانستند، به نظر من و خیلی ها، برجام یک دریچه ای بود که می شد آن را باز کرد و شاید یک پیشرفت قابل توجهی در اقتصاد کشورمان ایجاد می کرد.

خاتمی اضافه کرد: ما می توانستیم در سایه برجام توسعه اقتصادی و اجتماعی خوبی داشته باشیم و در کنار آن مدل دیپلماسی خوبی برای تعامل ایجاد کنیم و از طریق آن بتوانیم به گفت‌وگو با جهان و محیط بیرون برای کشورمان برسیم. دستاوردهای کم و زیادی هم داشت که فرصتش نیست به آن بپردازیم.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: از اول هم برجام مخالفان جدی داشت، در داخل آمریکا نیز مخالفان جدی داشت، اسرائیل هم در آن زمان یکی از مخالفان بود، عربستان یا حتی بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اتحادی را با آمریکا در مخالفت با برجام داشتند. از سوی دیگر  تندرو های داخلی کشور از همان اول برجام را اشتباه می دانستند و این ها خواسته یا ناخواسته از روز اول تمام تلاششان را کردند که برجام به شکست بیانجامد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد اضافه کرد: نظر آمریکا هم این بود که ایران نتواند از تمام منافع برجام استفاده کند تا در ایران مخالفت و آشوب ایجاد شود و این بهانه به دست آمریکا بیافتد که با وضعیتی که در داخل ایران وجود دارد، نمی توان به ایران اعتماد کرد.

احساس می‌کنم وارد یک موقعیت بحرانی و خطرناک می شویم

نماینده دوره ششم مجلس گفت: درست است که مسئولان کشور بگویند در حال حاضر، ما قدرت گذر از بحران ها را داریم که ان شالله همینطور خواهد بود، ولی من به عنوان کسی که اطلاعی از این روندهای پیچیده پشت پرده ندارم و در میان مردم زندگی می کنم، احساس می‌کنم ما وارد یک موقعیت بحرانی و خطرناک می شویم.

خاتمی گفت: آمریکایی‌ها فکر می کنند آنچنان که رییس جمهور آمریکا نیز می گوید؛ اگر سخت ترین تحریم های تاریخ را اعمال کنند، می توانند در مورد مسائلی که مورد نیاز آنها است، ما را پای میز مذاکره بیاورند. امروز شاهد بودیم که اعلام کرد یکی از چیزهایی که می خواهیم، بازدید آمریکایی ها از مراکز نظامی ایران است.

خاتمی اضافه کرد: به نظر من اروپایی‌ها خیلی هم مستقل نیستند، حتی اگر دولت‌های اروپایی بتوانند حساب خودشان را از آمریکا جدا کنند، کمپانی های بزرگ سرمایه گذاری در دنیا به فکر منافع مادی و اقتصادی خودشان در کوتاه مدت و دراز مدت هستند، بنابراین مشخص نیست که اگر آمریکایی ها در این امور خیلی جدی باشند، بتوانیم  از زیر این فشارها به راحتی در بیاییم.

روحانی در شرایط پدری است که گرفتار لات محل شده است

نماینده دوره ششم مجلس اضافه کرد: تصمیم گیری در این شرایط، خیلی سخت است؛ شرایطی که رییس جمهور آمریکا با زورگویی از یک توافق خارج می شود؛ درست مانند این است که پدرخانواده در کوچه و جلوی خانواده گرفتارلات محله شده است که می خواهد به صورت این پدر سیلی بزند و می زند، این پدر در برابر خانواده اش باید چه کند باید تسلیم شود؟ یا کار دیگری باید انجام دهد؟ بنابراین واکنش های احساسی، عصبی در این موارد غیرطبیعی نیست.

نماینده دوره ششم مجلس ادامه داد: اگر مثلاً ما بخواهیم یک سیلی بزنیم، او به ما چاقو بزند پدر را از پا دربیاورد، خانواده ای را بی سرپرست کند بچه ها یش را بگیرد ناکار کند این ارزش دارد یا ندارد؟ بنابراین ما در اینجا فراتر از حالت احساسی باید تصمیم بگیریم که چه کاری باید انجام دهیم.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: به هرحال وقتی ما در معرض یک تهدید خارجی قرار می‌گیریم؛ حالا چه این تهدید جنگ باشد چه چیزی مثل تحریم های وسیع اقتصادی که کمتر از جنگ نیست،  آن وقت با وضعیت دشواری روبرو خواهیم شد؛ شاید ما تنها راهی که داشته باشیم این است که در شرایطی که فعلاً  وجود دارد، راهکارهایی را ارایه بدهیم که به آن جا نرسیم.

نیروهای وطن پرست حکومت را تضعیف نمی کنند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اضافه کرد: در شرایطی که وجود دارد، نه حکومت اجازه هیچگونه مخالف خوانی خواهد داد، نه به هرحال اگر نیروهایی وطن پرست باشند به خودشان اجازه خواهند داد در این نبرد داخل و خارج کشور، به نوعی تضعیف کننده حکومت داخلی باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: به نظر ما بهترین راه این است که بنشینیم با اروپایی ها گفت‌وگو و تعامل کنیم، البته تعامل این نیست که بگوییم ما هرچه می گوییم شما باید قبول کنید، اگر قبول نکنید ما راه خودمان را می رویم. تعامل این است که ما هم برای خود مسائل حکومتی و امنیتی داریم. با این حال باید به گونه ای باشیم که آن ها از اما احساس خطر نکنند، ما هم منافع و بهره برداری خاص خودمان را از دنیای امروز بکنیم، این کار را باید انجام دهیم.

آشتی با ملت یعنی مطالبات مردم مد نظر باشد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ادامه داد: در حوزه داخلی نیز  تنها راهی که کمک می کند این کشور سرپا بماند و بتواند در برابر فشارها مقاومت کند، آشتی با ملت است. من نمی گویم آشتی با اصلاح طلبان است، هروقت ما می گوییم آشتی، آن ها می گویند می خواهند در انتخابات کاندیدای آنها تأیید شود. آشتی با ملت این است که مطالبات مردم مد نظر باشد.

نماینده دوره ششم مجلس گفت: شاید مطالبات سیاسی مردم اقل مطالبات باشد؛ به هرحال آن چیزی که وجود دارد، مردم مطالبات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی دارند. در مورد حجاب، کنسرت، ورزشگاه، این ها مسائل بسیار ساده ای است که وجود دارد  و باعث آشتی با ملت می شود.

با همراهی ملت از سخت ترین گردنه ها عبور می کنیم

نماینده دوره ششم مجلس اضافه کرد: اگر این مسائل را درک و با ملت آشتی کردیم آن وقت سخت ترین گردنه ها را می توانیم طی کنیم، مگر در دوران جنگ به ملت چه دادند که ملت در آن هشت سال دفاع کردند؟ این اتحاد مردم بود که حکومت را حفظ کرد. این تنها راهی است که می شود با فشارهای طاقت فرسا مقابله کرد. 

وی تأکید کرد: به نظر من تمام تلاش اصلاح طلبان در این شرایط بد باید این باشد که در حقیقت این شرایط آشتی با ملت حاصل شود، البته ما نمیتوانیم همه کارها را علنی انجام دهیم.

خاتمی ادامه داد: باید به حرف امام مبنی بر اینکه «میزان رای ملت باشد»، توجه کنیم، البته رای ملت، فقط برگزاری انتخابات هر ۴ یکبار سال نیست. ما مسائل زیادی در کشور داریم همه اختلافات و دیدگاه هایی که می بینیم و مسائلی که هر روز سرباز می کند، همه این ها باید با رأی ملت باشد.  خیلی راحت می شود با روش های علمی که وجود دارد بفهمیم رأی ملت در این مسائل چیست، اما ببینید یک مسئله ای که می شود با تدبیر ساده حل شود چگونه پیچیده اش می کنند که به یک بحران برای کشور ما تبدیل می شود.

نمی گوییم سخنگوی ملت هستیم

خاتمی اضافه کرد:در حال حاضر با این وسایل ارتباط جمعی که وجود دارد، چنان تکثری در درون ملت پیدا شده که هیچکس نمیتواند بگوید چه سلیقه ای در ملت وجود دارد، هر چند همه آزادی و رفاه می خواهند.

نماینده دوره ششم مجلس گفت: اما در این مسائلی که به وجود می آید، امکانات بسیار زیادی داریم که ببینیم ملت چه می خواهند و هرچه ملت خواستند به آن تن بدهیم. این جا است که گفت‌وگو معنا پیدا می کند. یعنی اگر ما بخواهیم یک مسائلی را واقعاً با نظر ملت حل کنیم احتیاج به تعیین دقیق آن مسائل داریم، چیزی که در کشور ما نیست. این جاست که اگر بخواهیم به رأی ملت عمل کنیم، گفت‌وگو معنا پیدا می کند. البته گفت‌وگو باید چندجانبه انجام شود، همه مسائل، مشکلات داخل کشور نیست.

جریانی می کوشد مردم را از اصلاح طلبان ناامید کند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه من چند اصل برای اصلاح طلبی قائل هستم، اطلاح طلبی قائل به تدوام نظام است،  بنابر این تعریف نظام خیلی اهمیت دارد، گفت: وقتی انتقاداتی از جریان اصلاح طلب می شود و در فضای مجازی جوسازی درست می کنند، معتقدم که نباید تحت تأثیر این ها قرار بگیریم. واقعیت های جامعه را باید بپذیریم، باید بپذیریم جریانی وجود دارد که می خواهد عاملانه یا عامدانه مردم را از اصلاح طلبان ناامید کند، نباید خیلی اسیر این مسائل باشیم.

خاتمی گفت: اصلاح طلبی وابسته به فرد نیست، اگر شما می بینید در انتخابات گذشته آقای خاتمی کاری می کند اینطور فکرنکنید خودش این تصمیم را گرفته است. ده ها و شاید صدها ساعت، ده ها روز بحث شده گفت‌وگو شده، جریان های مختلف، جناهای مختلف نشسته اند، با هم بحث و صحبت کرده اند و به نتیجه ای رسیده‌اند، آقای خاتمی در پایان راه، از آن پشتیبانی کرده است.

خاتمی اضافه کرد: بنابراین، باید به این خرد جمعی اصلاحات احترام بگذاریم؛ هرچند آن را قبول نداشته باشیم، ما ممکن است در نهایت به یک چیزی برسیم که مورد اعتراض شخص یا حزب ما باشد، اما اگر جریان کل اصلاحات در آن خرد جمعی به یک نتیجه رسید، باید به آن احترام بگذاریم و از آن دفاع کنیم. ممکن است در درون خودمان خیلی انتقاد کنیم، اما در کلیت باید از آن دفاع کنیم.

هیچوقت با صندوق رأی قهر نکنیم

خاتمی توضیح داد: مسئله بعدی این است که هیچوقت با صندوق رأی قهر نکنیم، قهر نکنیم البته با شرایط خاص خودش. ما وارد یک مرحله زمانی شده ایم که دیگر تحولات سیاسی لزوماً سرنوشت کشور را تعیین نمی کند. یعنی ما بگوییم با جریان اصولگرا، دو جریان سیاسی هستیم، بنشینیم و با آن توافق کنیم.

خاتمی اضافه کرد: امروز تحولات ما تحولات اجتماعی است؛ یعنی امروز فقط بازیگران سیاسی، حزبی در این میدان بازی نمی کنند، مردم عادی با مسایل اجتماعی و اقتصادی خود دارند بازی می کنند. یعنی حوادثی که امروز می بینیم شما هم می بینید، در خود اصفهان مسئله آب، کدام جریان سیاسی پشت آن بوده است؟ اما خود مردم در جریان این مسائل و مسائلی مثل حجاب، مسائل دیگر فرهنگی و اجتماعی که در جاهای دیگر اتفاق می افتد، وارد عرصه بازیگری شده اند.  

نماینده دوره ششم مجلس گفت: اصلاح طلبان برای این مجلس چه برنامه ای دارند؟ هیچکس نمی تواند جواب قاطعی بدهد. به تعداد افراد اصلاح طلب، برنامه وجود دارد. اما یک برنامه جامع اصلاح طلبی برای اداره کشور چگونه است؟ با این وضعیت هم هیچ اتفاقی نمی افتد و نارضایتی هم زیاد می شود . اگر میخواهیم در انتخابات شرکت کنیم که به نظر من حتماً باید شرکت کنیم، تجربه کافی است، ما باید قدمی به پیش برداریم.

خاتمی در جواب اینکه چه می خواهیم بکنیم با چه کسانی، گفت: پاسخ به این دو ضروری و حیاتی است تا دیگر گرفتار این دور معیوب نشویم که اصلاح طلبان باید پاسخگوی همه خرابکاری هایی باشند که انجام می شود.

تشکیل پارلمان اصلاحات ضروری است

خاتمی اضافه کرد: برای این کار به هرحال پیشنهاد این است که سریعاً یک مجمع یا پارلمان تشکیل شود که این مسائل در میان اصلاح طلبان به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود و منجر به یک نتیجه قابل دفاع شود که بتوانیم با صراحت و شفافیت از خودمان و از اقداماتی که بعداً انجام می دهیم، دفاع کنیم.

خاتمی در بخش سوم سخنان خود گفت: خوشبختانه یا متأسفانه جناح راست حزبی ندارد که بخواهیم در مورد آن حرف بزنیم. در واقع، حزب در کشور ما آن چنان که باید و شاید پا نگرفته است و مهمترین دلیل این امر مسائل امنیتی است. فشارهای سنگینی که بر روی فعالان حزبی وجود دارد باعث شده که ما همیشه در این نقصان و نقیصه باقی بمانیم. به هرحال کسانی که اینجا کار می کنند، جهاد اکبر می کنند از سرمایه و همه چیزشان می گذارند که بتوانند کمکی به حال کشور داشته باشند.

خاتمی تشریح کرد: در میان ما اصلاح طلبان دو مسئله داریم؛ مسئله نخست این است که ما احزاب معدودی داریم که در عرصه حاضر باشند. متأسفانه بسیاری از احزاب ما در حقیقت به دنبال این هستند که سهم ما، قسمت ما، برنامه های ما چیست؟ احزاب ما در موضع گیری های روزمره ای که باید وجود داشته باشد و پیام به مردم داده شود، حضور ندارند.

وی افزود: خیلی کم هستند احزابی که این ویژگی را دارند، اما مشکل دوم به همین احزاب برمی گردد. در حال حاضر احزاب ما، احزاب سیاسی به معنای خاص کلمه شده است؛ یعنی فقط در مورد مسائل سیاسی ابراز نظر می کنیم در حالیکه در کشور مشکلات مالی و تحولات اجتماعی عظیمی داریم که باعث می شود  این عملکرد احزاب در آینده نزدیک دیگر جوابگو نباشد.  

کد خبر 343618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.