اصفهان زاییده زاینده رود است/دوره صفویه رنسانس اصفهان بود

استاد دانشگاه اصفهان گفت: اصفهان در طول تاریخ مامنی برای آرامش، فکر و اندیشه و پرورش هنرمندان بوده است و هرگز آلوده به سیاست نشد به همین دلیل از پایتختی کشور مصون ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداصغر محمود آبادی صبح امروز (شنبه) در میزگردی با عنوان « بررسی منظر تاریخی اصفهان » به میزبانی خبرگزاری ایمنا، اظهار کرد: به گواه تاریخ، اصفهان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است و تاریخ باستانی در ارتباط با آغاز شهرسازی در این کشور، اصفهان را یکی از بهترین مدل های  شهرسازی می داند.

وی تاکید کرد: اصفهان آرام ترین شهر کشور است و به گفته یکی از مورخان مطرح، این شهر در طول تاریخ توانسته فرهنگ های مختلف را در خود، تجربه و ماندگار کند.

این استاد دانشگاه، اصفهان را بهترین موزه مردم شناسی ایران عنوان کرد و گفت: برای تمام اصفهانی ها این مایه مباهات است که در این شهر تاریخی و زیبا زندگی می‌کنند، زیرا اصفهان، ایرانی کوچک است.

وی تصریح کرد: پیدایش اصفهان از زمان مادها که شهرسازان حرفه ای بودند پایه ریزی شد که نماد شهرسازی و شهروندی نیز از همین دوره آغاز شد.

محمودآبادی با بیان اینکه مادها ۱۵۰ سال در ایران حضور داشتند و ۶۰ سال امپراطوری کردند، افزود: این سلسله ۶۰ سال شهرهای زیبایی از جمله «هگمتانه» را به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران ساختند که این اقدامات نشان دهنده آشنایی زیاد مادها با اصول شهرسازی بود.

وی با بیان اینکه اصفهان زاییده زاینده رود بوده و در کنار آن متولد شده است، تاکید کرد: اصفهان به دلیل قرار گیری در کنار رودخانه زاینده رود به اوج شکوفایی خود رسید از این رو باید گفت که اصفهان بدون این رود معنایی ندارد و امیدواریم باز هم آب در بستر زاینده رود جاری شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در طول تاریخ مطالعات عمیقی درباره تاریخ شهر اصفهان انجام نشده، گفت: یک بانوی محقق فرهنگ شناس روسی به نام «نینا پیگلوسکایا» تحقیقات گسترده‌ای در خصوص شهرهای ایران در دوره هخامنشیان و ساسانیان انجام داد که حاصل پژوهش های وی با ترجمه روان «کریم کشاورز» چاپ و منتشر شد.

وی ادامه داد: این فرهنگ شناس، تحقیقاتی نیز درباره تاریخ اجتماعی و تمدن اصفهان انجام داده در حالی که بسیاری از باستان شناسان ایرانی در ارتباط با تاریخ اجتماعی کشور و شهر اصفهان اطلاعات چندانی ندارند.

اصفهان، مدل خوبی برای رشد فرهنگی کشور

محمودآبادی تصریح کرد: شهر اصفهان به دلیل دور بودن از مرزهای سخت جغرافیایی تنش های بی شماری را تجربه کرده و مدل خوبی برای رشد فرهنگی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه بهترین مناطق تجاری و فرهنگی در شهر اصفهان وجود داشته و زیباترین کارهای هنری حاصل دسترنج مردمان این شهر است، گفت: اصفهان در طول تاریخ مامنی برای آرامش، فکر و اندیشه و پرورش هنرمندان بود و هرگز آلوده به سیاست نشد و به همین دلیل از پایتختی کشور مصون ماند.

این استاد دانشگاه اصفهان افزود: اصفهان مهد پرورش نویسندگان مسلمانی همچون «یعقوبی» به عنوان بزرگترین محقق در اصفهان بوده است.

وی تاکید کرد: اصفهان اصولا به این دلیل زیاد به عنوان پایتخت کشور مطرح نبوده که مردمان آن علاقه ای به سیاست نداشتند، اصفهان بیشتر مهد هنرمندان و فرهیختگان است که در این شهر زندگی می کردند، به طور معمول مردم اصفهان معتقد به قبیله‌های کوهستانی نبودند، اصفهان هیچگاه دارای یک نوع پتانسیل قبیله‌ای نبود که قدرت را در دست بگیرد و سیاست کشور را عهده‌دار شود.

محمودآبادی با بیان اینکه اصفهان تنها در دوران آل بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت کشور شد، ادامه داد: در دوره صفویه رنسانس اصفهان اتفاق افتاد به همین خاطر عالی ترین دوره تاریخی شهر در این دوره رقم خورد و شهر اصفهان تجلی گاه آثار تاریخی کشور شد.

استاد دانشگاه اصفهان گفت: اصفهان در چهار قرن اول هجری محو است، اگرچه شهری شایسته و تمدنی پویا بود اما  برخی از نویسنده های مطرح دنیا نیز در نوشته های خود در مورد تاریخ تمدن اسلام در قرن 4 اظهار تعجب می‌کنند که اصفهان در بهترین شرایط تمدنی از متون تاریخی حذف شده است. 

محمود آبادی افزود: دلیل این مسئله این است که ایرانی زدایی در دوران خلافت اسلامی به ویژه عصر دوم بنی عباس، افزایش یافت.

وی تصریح کرد: خلافت بنی عباس به دو دوره تقسیم می شود که دوره اول دلیران، بزرگان و مستشاران ایرانی را تشکیل می‌دهد و در واقع ایران‌گرایی وجود دارد، البته از این دوره اطلاعات کمی داریم، در دوره دوم این خلافت اساسا با حضور عنصر ایرانی مشکل دارند و به ایران زدایی پرداختند.

این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل این مسئله درگیری های مذهبی بوده است، گفت: فرقه گرایی ضربه های مهلکی به کشور و اسلام وارد کرده و نمونه آن در درگیری میان حنفی‌ها و شافعی‌ها در اصفهان دیده می شود که ابهت و اهمیت این شهر را دچار مشکل کرد.

محمودآبادی ادامه داد: بعد از آن با ورود فاطمی‌ها (هفت امامی‌ها)، این درگیری ها شدت یافت و باعث آتش گرفتن کتابخانه مسجد جامع اصفهان و سوختن 13 هزار نسخه خطی و نفیس و نیز بازار اصفهان شد و حتی در ساخت مسجد جامع اصفهان تغییراتی را موجب شد و آن را به چهار ایوانی تغییر داد، البته این مسئله قابلیت تحقیقات بیشتر دارد  و باید نسبت به تاریخ و نقش اصفهان در این دوره تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام شود.

این کارشناس تاریخ با انتقاد از پیوست ضعیف مردم و تاریخ، تصریح کرد: ملت تاریخی هستیم، اما تاریخ نمی‌دانیم و کمترین پیوست را با تاریخ خود داریم، این مشکلات بسیاری برای مردم ما به وجود آورد که بی‌هویتی، بی‌علاقگی و بی‌تفاوتی به آثار تاریخی از جمله آن است در صورتی که با وجود احساس تعلق به تاریخ و هویت شهری خود، مردم از آثار تاریخی محافظت می‌کنند.

محمود آبادی تاکید کرد: نباید به تاریخ به صورت سیاه و سفید نگاه کنیم، نباید به تاریخ نگاه موزاییکی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما به هیچ وجه تاریخ ملتمان را نمی دانیم، نداستن برای آینده یک ملت بزرگترین خطر است، حتی تاریخ ایران قبل از اسلام را متأسفانه اروپایی ها نوشتند، بعد از اسلام مسلمانان عقب کشیدند، ولی ما چون تاریخ نمی نویسیم متأسفانه نمی توانیم مدعی شویم.

استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: باید به تاریخی که متعلق به نیاکان ما است، احترام بگذاریم وقتی به تاریخ احترام بگذاریم آثار تاریخی هم برای ما ارزش پیدا می‌کنند.

تولد اصفهان به وسیله کاوه بوده است

محمودآبادی در خصوص بازگشت مجدد تندیس کاوه آهنگر به اصفهان گفت: کاوه آهنگر اسطوره است، تولد کاوه با ایران است که با واژۀ گابه بسیار متفاوت است. از نظر اسطوره ای و تاریخی تولد ملت ایران کاوه است و فریدون نیز خودش کاوه ای است که عنان ملت را در دست می‌گیرد و ملت را می سازد. اما باید این را عنوان کرد که تولد ملت ایران در سزارین است و ما ملت در سزارین تاریخ به دنیا آمدیم و بدترین نوع تولد سزارین است. ما وقتی ملت شدیم که مبارزه کردیم. سخت ترین مبارزه های تاریخ شهر ایرانی در دوره آشوری ها بود، شدیدترین، بدترین حکومت جهان در دنیای قدیم آشور مانند داعش امروز بود.

استاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: تولد اصفهان به وسیله کاوه بوده است، زیرا قدیمی ترین شهری که سازنده بوده و همراه با ساخت ملت ایران رشده کرده، اصفهان بوده است.

وی ادامه داد: ما در این تاریخ به دنیا آمدیم به همین دلیل ملتی هستیم که با افتخار زندگی می‌کنیم با همه سختی ها ساختیم، ما یکی از مظلوم ترین ملت ها در طول تاریخ هستیم زیرا سخت ترین شرایط را تحمل کردیم.

کد خبر 343609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.