آقاشریفیان: پشت درهای بسته تصمیم نگیریم/مجری مقصر همه مشکلات نیست

پژوهشگر معماری ایرانی گفت: یکی از مشکلات شهر ما در مورد چهارباغ این است که پشت درهای بسته تصمیماتی گرفته می شود از این رو برآیند خوبی از آن نمی بینیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید آقاشریفیان اصفهانی_صبح امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت_ در میزگرد بررسی منظر تاریخی اصفهان که به میزبانی خبرگزاری ایمنا برگزارشد، اظهارکرد: یکی از هنرهایی که همگان آن را دیده ایم، نقوش اسلیمی است که این هنر در گچ بری ها و ... استفاده شده است. بررسی ها نشان می دهد هزار طرح اسلیمی وجود دارد، اما متاسفانه بسیاری از ما اطلاعی از داشته های خود نداریم تا برای مثال از آن در حوزه ای مانند گردشگری استفاده کنیم.

وی افزود: باید مرکزی ساخته شود تا این فرهنگ ها و هنرها به شهرها و کشورهای دیگر اشاعه داده شود، همه دانش ها باید دست به دست هم دهند تا ریشه خود را بیابیم و تمامی این فرهنگ ها ریشه در انسان دارد.

پژوهشگر معماری ایرانی تصریح کرد: متاسفانه اطلاعات ما در این حوزه فراگیر نیست و مسئولان شهری در این باره اطلاعات لازم را ندارند. این درحالی است که اصفهان سابقه بسیار زیاد تاریخی دارد و برای جلوگیری از نابودی شهر باید به تاریخ و فرهنگ شهر اهمیت داده شود.

آقاشریفیان اضافه کرد: به عنوان مثال "کوه دنبه" بخشی از محور تاریخی اصفهان است که در متون تاریخی صفوی در مورد آن، صحبت های زیادی ذکر شده است اما این کوه در  ساخت و سازهای بی رویه اصلا دیده نمی شود.

برج‌ها تمامی شهر را محصور کرده است

وی تصریح کرد: ذهنیت ها در مورد اصفهان چیست؟ چهارباغ، صفه و یا سرسبزی نماد این شهر است؟ برج‌ها تمامی شهر را محصور کرده است و اگر دیر اقدام کنیم تنها نمادی که از اصفهان به ذهن متبادر می شود، برج است. متاسفانه مسئولان به فکر منافع شخصی خود هستند و همین منجر به چنین معضلاتی شده است.

پژوهشگر معماری ایرانی تصریح کرد: آگاهی سطح فکری مدیران شهری یکی از دغدغه های من است که متاسفانه این موضوع مشهود نیست. به دلیل عدم این آگاهی از ارزش های مادی و هویتی، این شهر در حال نابودی است.

آقاشریفیان افزود: در حیطه نظریه پردازی مرمت و نوسازی اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و پیامد این مشکلات در اجرا نمایان می شود. به عنوان مثال برخی به نوسازی و برخی به مرمت تاکید می کنند، گرچه مرز باریکی میان این دو است، اگر این اختلافات رفع شود شاهد مرمت با سلیقه تری در اصفهان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال باید مشخص شود بدنه سازی چهارباغ براساس تاریخ صفوی و یا سلجوقی انجام شود؟ این درحالی است که برخی معتقدند بافت تاریخی سودی به حال اصفهان ندارد و باید به سوی مدرن سازی رفت.

اطلاعات ما در حوزه تاریخ و فرهنگ کم است

پژوهشگر معماری ایرانی گفت: متاسفانه اطلاعات ما در حوزه تاریخ و فرهنگ کم است و همین منجر به این مشکلات شده، البته باید یک بدنه سازی خاص برای نقاط تاریخی شهر تعریف شود تا طبق آن مرمت انجام شود در غیر این صورت مانند چهارباغ بالا شاهد مشکلات خواهیم بود.

پژوهشگر معماری ایرانی با بیان اینکه باید نظریات مردم را در مرمت ها جویا شویم، افزود: یکی از مشکلات شهر ما در مورد چهارباغ این است که پشت درهای بسته تصمیماتی گرفته می شود از این رو برآیند خوبی از آن نمی بینیم. نباید روی بافت تاریخی شهر، نام بافت فرسوده گذاشت. این نامگذاری منجر شده تا بافت تاریخی تخریب شود.

آقاشریفیان تصریح کرد: تمامی مشکلات از سوی مجریان نیست، بلکه باید طراحان هم در طراحی ها دقت داشته باشند. بسیاری از طرح های شهری به مردم اطلاع داده نمی شود برای همین اغلب نتایج خوبی در شهر نمی بینیم.

کد خبر 343608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.