سه اثر از آران و بیدگل در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: سه اثر پخت قهوه انوشه، جریده شویی و آیین پی سوز گردانی از این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش ایمنا، مجید نوری اظهار کرد: طرز پخت قهوه انوشه برای نخستین بار در کشور به نام شهر نوش آباد ثبت شده که آیینی است و بیشتر در مجلس ختم برای خیرات و یادبود در گذشتگان یا عزاداری ها استفاده می شود.

قهوه ویژه موسوم به انوشه در این شهر کویری از گذشته های دور در آیین‌های شادی و سرور یا سوگ و عزا مورد استفاده قرار می گرفته و نحوه آماده سازی‌ آن با سایر نقاط کشور متفاوت است، بدین صورت که در نوش آباد قهوه را با ادویه‌های شرقی و شکر به ‌مدت پنج ساعت ‌جوشانده و دم می‌کنند که این امر موجب تفاوت در این نوشیدنی است.
سختی کار و زمان بر بودن تهیه قهوه انوشه این روزها موجب کمرنگ شدن استفاده از آن بین مردم شده است.

ثبت جریده شویی نوش آباد در فهرست آثار ناملموس کشور

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل همچنین از ثبت جریده شویی نوش آباد در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد و تصریح کرد: در این سنت ویژه ماه محرم، پارچه های جریده از سوی بانوان شسته می شود.

بانوان نوش آبادی صبح روز ششم محرم با خواندن قرآن کریم، زیارت عاشورا و دعای عرفه پارچه های جریده را می شویند و در پایان آیین نیز پارچه های تمیز شده را همراه سایر تزیینات به علم آویزان می کنند.

نوری با اشاره به ثبت آیین پی سوز گردانی شهر آران و بیدگل یادآور شد: شماره ثبت این سه اثر در دو ماه آینده از سوی سازمان میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.

شهر نوش آباد در سه کیلومتری آران و بیدگل افزون بر ۱۰۰ اثر با ارزش دارد که تا کنون بیش از ۲۰ مورد در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی تا کنون در شهرستان آران و بیدگل شناسایی شده که ۱۳۵ مورد آنها در فهرست اثرهای ملی ثبت شدند.

منبع: ایرنا

کد خبر 343600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.