غایبان شفافیت

روزنامه شرق در گزارشی نوشته است طرح‌های شفافیتی دستگاه‌های اجرایی درباره پرداختی مدیران اغلب با شکست مواجه بوده است.

به گزارش ایمنا، روزنامه شرق در گزارشی به قلم محمد مساعد با اشاره به خبر اخیر سازمان اداری و اسخدامی مبنی بر ارائه اسناد پرداختی مدیران نوشته که این خبر تنها مبنی بر معرفی نماینده هر سازمان برای این امر بوده است و تجربه موفقی در شفاف سازی وجود ندارد. در ادامه آمده است: مسئله ایجاد شفافیت و ارائه اطلاعات در سال‌های اخیر همیشه مطرح بوده است اما کمتر به نتیجه‌ای روشن و اجرائی رسیده است.

پیش از این شاهد انتشار جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ و سپس انتشار پرداختی‌های خزانه کل کشور در فروردین امسال بودیم که هر دو با حاشیه‌هایی همراه شدند. سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز یکی دیگر از تجربیات ساختار مدیریت در سال‌های اخیر برای ایجاد شفافیت بود که البته موفقیت چندانی نداشت.

از ۵۱۷ دستگاه و شرکت دولتی فقط ۲۸۵ دستگاه و شرکت حاضر به اتصال به این سامانه شدند که نهاد ریاست‌جمهوری، معاونت اجرائی و حقوقی رئیس‌جمهور، سازمان اداری و استخدامی کشور مهم‌ترین غایبان آن بودند.

افزایش گازهای گلخانه‌ای و لزوم توجه به سرمایه های اجتماعی

در یادداشت روزنامه شرقبه قلم فاطمه پاسبان آمده است: دستیابی به شاخص‌های اقتصاد سبز و توسعه پایدار، نیازمند کنترل و مدیریت گازهای گلخانه‌ای است. ترکیب گازهای گلخانه‌ای شامل گاز اصلی دی‌اکسیدکربن (CO۲)، متان (CH۴) و دی‌اکسیدنیتروژن (NO۲) است که سبب وقوع پدیده گازهای گلخانه‌ای می‌شوند.

در این میان گاز دی‌اکسیدکربن یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که بر اثر مصرف سوخت‌های فسیلی در سطح زمین منتشر می‌شود. انتشار گازهای گلخانه‌ای بر گرم‌شدن هوای زمین و اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها اثری تجمیعی دارد. این یک قانون فیزیکی است و چه ما بخواهیم و چه نخواهیم اتفاق می‌افتد. نکته مهم درخصوص گاز دی‌اکسیدکربن این است که صدها سال در جو و حتی مدت بیشتری در اقیانوس‌ها باقی می‌ماند و سلامت و زندگی در کره‌زمین را به‌خطر می‌اندازد.

 نکته قابل‌توجه دیگر سهم ایران در انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. در سال ۲۰۱۶ سهم چین در انتشار گازهای گلخانه‌ای حدود ۲۸.۲۱ درصد، آمریکا ۱۵.۹۹ درصد، هندوستان ۶.۲۴ درصد، روسیه ۴.۵۳ درصد، ژاپن ۳.۶۷ درصد، آلمان ۲.۲۳ درصد، کره ۱.۷۵ درصد، ایران ۱.۷۲ درصد، کانادا ۱.۷۱ درصد و عربستان ‌سعودی ۱.۵۶ درصد بوده که ۱۰ کشور مهم اول جهان را نشان می‌دهد که ایران در رتبه هفتم جهانی قرار دارد. با توجه به ارقام منتشرشده به نظر می‌رسد جهان نمی‌تواند با چالش‌های تغییر آب‌وهوا بدون اقدام قابل‌توجهی درخصوص کاهش گازهای گلخانه‌ای به موفقیت برسد.

در انتهای این یادداشت آمده است که با مشارکت مردم در فعالیت های محیط زیستی چنین معضلی به خوبی قابل کنترل بوده و این اقدام بعضا در کشورهای خارجی اثر بخشی لازم را داشته است.

قرارداد ایرباس به کجا می‌رود؟

با خروج آمریکا از برجام دل نگرانی ها از سرنوشت ورود هواپیماهای خارجی به کشور افزایش یافته است. مریم نبی پور در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است: در حالی که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیش از این‌بارها اعلام کرده بود که موضوع غرامت در قراردادهای هوایی ایران با غول‌های جهان قید شده است اما اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اعلام نظر خود این موضوع را رد کرده و اعلام کرده است که خروج از برجام را در قراردادهای خرید هواپیما پیش‌بینی نکرده بودیم و قرارهم نبود که چنین پیش‌بینی داشته باشیم. این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده است که «کمپانی ایرباس تا هفته آینده موضع خود را درباره قرارداد خرید ایرباس اعلام می‌کند. البته این موضوع پیش‌بینی شده که اگر کمپانی‌های سازنده هواپیما نتوانند به ما هواپیما بدهند، طوری عمل کنیم که خسارتی نبینیم و وجهی پیش آنها نداشته باشیم. تا در صورت توقف قراردادها، ضرر و زیانی نبینیم.»

مسیریابی بورس در عصر جدید

دنیای اقتصاد نیز در گزارشی از هفته ای که در بورس گذشت نوشت: معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد اندک شاخص کل به پایان رسید. به این ترتیب شاخص سهام پس از ۴ هفته متوالی با رشد مواجه شد. تکلیف برجام از سمت آمریکایی‌ها زودتر از موعد مشخص شد و ترامپ موضع تند خود را در قبال کشورمان سه‌شنبه اعلام کرد.

گرچه در معاملات چهارشنبه هیجان در سمت فروش سهام کاملا چشمگیر بود اما حمایت همه‌جانبه حقوقی‌ها مانع از افت محسوس قیمت سهام شد. در مجموع خالص ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی به ۱۱۱ میلیارد تومان رسید که در نوع خود رکورد قابل توجهی محسوب می‌شود. گرچه رنگ و بوی حمایتی خریداران حقوقی در بازار سهام مشخص بود، اما نشانه‌های مثبت از احتمال رشد قابل توجه قیمت سهام در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز در ایجاد انگیزه برای خریداران بی‌تاثیر نبود. شوک سیاسی فراتر از انتظارات فعالان بورس تهران بود.

کد خبر 343589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.