۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
خانه کبوترها در باغ گل‌ها

‌برگ های جدیدی به آلبوم جلوه های طبیعی و هنر اصفهان در باغ گل ها افزوده می‌شود تا جاذبه‌های گردشگری این باغ افزایش یابد. نمایشگاه و فروشگاه دائمی گل، باغ گیاهان دارویی و کبوتر خانه، برگ های جدید این آلبوم هستند.

به گزارش ایمنا، برج کبوتر طرحی است که با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود تا بازدیدکنندگان بتوانند فرش اصفهان را با تارو پود گل از ارتفاع  ببینند. در حاشیه جنوب شرقی میدان بزرگمهر و مجاور رودخانه زاینده رود، باغ گل‌ها به وسعت ۷۵ هزار مترمربع واقع شده که حلقه واسطه پارک های  اصفهان است و ویژگی های منحصربه فرد این باغ که آمیزه ای از جلوه های طبیعی و دیگر عناصر است، بر جاذبه های  توریستی شهر افزوده است.

در میان این باغ، فرشی طراحی شده که نمادی از فرش اصفهان با تار و پود گل است. طرح فرش، یکی از نقش های اصیل و دیرینه اصفهان است و در گل ، بوته و ترنج آن از نشاء انواع گل ها استفاده شده است. چند ماه پیش مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در گفت و گویی باغ گل ها را یکی از الگوهای باغ ایرانی دانسته و به بازدیدی که در آن کاستی های این مجموعه مشاهده و گردآوری شد، اشاره و بهینه‌سازی این مجموعه را یکی از اولویت ها دانست. فروغ مرتضایی نژاد در این گفت و گو با تاکید بر اینکه باغ گل‌ها یکی از ظرفیت های اصفهان است که اکنون از شکل اصلی خود خارج شده، از ضرورت بازسازی این باغ و افزودن بخش هایی به آن گفت و از تشکیل کمیته ای ویژه برای بهبود کیفیت و ایجاد جاذبه های گردشگری در این مجموعه خبر داد.

  کمیته باغ گل‌ها تشکیل شد

فعالیت کمیته عالی باغ گل ها که وی قول آن را داده بود، چند ماهی است که آغاز شده و بهینه سازی فضای این مجموعه که از روزهای پیش از نوروز برای تغییر چهره در سال جدید شروع شده بود، همچنان ادامه دارد. مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در پاسخ به این سوال که با گذشت چندماه از اعلام تلاش برای تغییر چهره باغ گل ها، اکنون کمیته ویژه بهینه سازی آن تشکیل شده است، از برگزاری جلسات این کمیته هر دو هفته یک بار می گوید و از شروع برنامه ها برای بهبود کیفیت این مجموعه خبر می دهد.

راه اندازی نمایشگاه گل در فضای بسته

سازمان پارک ها برای انتهای باغ گل ها برنامه های متعدد و متنوعی دارد. مرتضایی نژاد از برگزاری مزایده ای برای راه اندازی نمایشگاه و فروشگاه دائمی گل و گیاه در این بخش خبر می دهد. فراخوان این طرح یک بار انجام شده و بار دیگر تکرار می شود تا زمینه راه اندازی نمایشگاهی با فضای بسته به شکل گلخانه به وسعت هزار متر فراهم شود.  از فضای انتهای باغ برای برنامه های آموزشی و پررنگ شدن مشارکت شهروندان نیز استفاده می شود. مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از فراخوان برگزار شده برای این بخش می گوید و از تشکیل اتاق فکر برای بررسی ایده‌های ارائه شده ازسوی شهروندان خبر می دهد.

طرح باغ ایرانی به روز رسانی شد
وی با تاکید بر اینکه طرح باغ ایرانی در این مجموعه به روز رسانی و برای رفع کاستی های بخش های مختلف آن تلاش شد،‌ از باغ های ایتالیایی و ژاپنی می گوید که در سال های گذشته بخش هایی از آنها از دست رفته بود و نوروز امسال تکمیل شد و در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

فرصتی برای دورهم نشینی خانواده ها
نوروز امسال باغ گل ها صاحب دمنوش خانه ای شد که بازدید کنندگان ساعاتی را در آن سپری و در فضای زیبای آن عکس یادگاری گرفتند. مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از فضای جدید باغ گل ها می گوید که فرصتی فراهم کرد تا خانواده ها در زمان بازدید از میان وعده ها و نوشیدنی‌های سالم استفاده کنند.

برگزاری جشن روز گل
باغ گل ها در هفته فرهنگی اصفهان میزبان برنامه هایی بود که با هماهنگی سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد. مرتضایی نژاد از برگزاری برنامه ویژه ای در ۲۵ خرداد، روز گل در این باغ خبر می دهد و از برگزاری جشنواره گل رز می گوید که مشابه برنامه ای است که در نوروز برای گل لاله برگزار شد. 

گونه های مقاوم به باغ گل‌ها آمدند
تغییر الگوی کشت در باغ گل ها از دیگر مواردی است که وی به آن اشاره می کند و از نمایش گونه های مقاوم گل وگیاه در این باغ می گوید. باغ پوششی یکی از بخش هایی بود که ایجاد شد و در آن گونه های پوششی مقاوم که از منظره زیبا نیز برخوردار بودند در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

گیاهان دارویی به باغ  گل ها می آیند
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری در خصوص خبر احداث بخش مرتبط با گیاهان دارویی اعلام می کند که این گیاهان از یک سو از اهمیت ویژه‌ای در تغذیه  برخوردارند و از طرف دیگر جزء گونه‌های مقاوم محسوب می‌شوند که در شرایط فعلی مناسب هستند.

باغ گل ها را از فراز برج کبوتر می بینید
طرح احداث برج کبوتر در باغ گل ها یکی از برنامه‌های پیش بینی شده در طرح جامع این باغ است،‌ برنامه ای که برای اجرایی شدن آن مطالعاتی نیز در گذشته انجام شده و اکنون به گفته مرتضایی نژاد این مطالعات به روز شده است. وی به همکاری با مدیریت امور مشارکت ها و سرمایه گذاری شهرداری اصفهان  برای استفاده از ظرفیت مشارکت در احداث کبوتر خانه اشاره و تاکید می کند که این طرح درآمدزا خواهد بود.

‌احداث پارکینگ در مجاورت باغ گل ها
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به رشد ۴۳ درصدی بازدید از باغ گل‌ها در نوروز اشاره می کند و از روز چهارم فروردین و ۱۵ هزار بازدید کننده در این روز می گوید که بیش از گذشته کمبود فضای پارک خودرو در محدوده باغ گل ها را آشکار کرده است. مرتضایی نژاد می افزاید: مذاکراتی برای تملک کارخانه مجاور باغ گل ها در جریان است تا از ظرفیت بیرون از باغ برای احداث پارکینگ و اجرای دیگر طرح‌ها استفاده شود، اما اجرایی شدن طرح‌های متعدد و متنوع برای تغییر چهره باغی که ترکیبی از طبیعت و هنر اصفهان است، به گفته وی به تامین منابع مالی بستگی دارد.

منبع: اصفهان زیبا

کد خبر 343554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.