نگاه فقهی به مسائل، راه‌حل مشکلات است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در جلسه تبیینی فقه‌الاجتماع گفت: هدف فقه مضاف، ریزبینی و تعمیق علمی است و لایه‌های بسیاری دارد. در همین راستا راه‌حل مشکلات را باید در آینده پیدا کرد. به همین خاطر فقه باید به صورت حکیمانه در حل مشکلات راه یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی امروز صبح در سمینار علمی فقه‌الاجتماع از سلسله سمینارهای فقه مضاف اظهار کرد: دنیای امروز در یک اصل پیچیدگی قرار دارد. در قرون گذشته، تسلط انسان بر محیط پیرامون راحت‌تر بود، اما امروزه بعد پیدا و پنهان او یکی می‌شود. هر کس با هر محدودیتی، فکر و عملش در آشکارترین حالت شکل می‌گیرد، یعنی اثر هر کاری که انجام دهد، پیدا و آشکار است و بر دنیا اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه رفتار انسان، تعامل دوسویه دارد، افزود: دنیای جامعه و محیط پیرامون بر انسان و انسان بر محیط پیرامون مؤثر است، همانگونه که فقر بر جامعه و جامعه بر فقر اثر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی ادامه داد: تک تک رفتارهای اجتماعی، جمله‌ای هستند که ترکیب‌بند تازه‌ای را به وجود می‌آورند و شامل سه رفتار می‌شوند، رفتارهای انفرادی، رابطه‌ای که این رفتار با رفتارهای قبل و بعد از آن برقرار می‌کند و تأثیری که آن رفتار بر جامعه دارد.

وی تأکید کرد: اگرچه افراد جامعه، تک تک هستند، اما نقش افراد در تعامل با افراد جامعه مشخص می‌شود، یعنی فرد بر جامعه تأثیر دارد. در نتیجه ناچاریم فقه، دروس اجتماعی و دامنه استنباط را در جامعه گسترش دهیم، تاکنون هر چه به دست آورده‌ایم، لازم بوده، اما کافی نیست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: فارغ از اینکه فقه مضاف را بپذیریم یا خیر، باید کاوش‌های علمی را در جامعه گسترش دهیم، یعنی شهرسازی، معماری، رسانه، دیجیتال، اجتماعی، سیاسی، اقتصاد، سلامت و فراغت، موضوعاتی هستند که کمتر به آنها پرداخته شده و لازم است حضور فقه را در آنها پررنگ‌تر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه هدف فقه مضاف، کاوش‌های علمی، ریزبینی و تعمیق علمی است، اظهار کرد: از آنجایی که فقه لایه‌های بسیاری دارد و رسانه یکی از آن لایه‌ها است، لازم است به آن توجه بیشتری شود، چراکه نمی‌توان آن را کنار گذاشت، اما راه چاره بازگشت به عقب نیست و بهترین راه حل را باید در آینده پیدا کرد، چراکه اگر مشکل در گذشته بود، مشکلی به وجود نمی‌آمد. به همین خاطر باید به صورت حکیمانه، عالمانه و مدیریت شده، فقه را در حل مشکلات راه داد.

کد خبر 343531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.