بلاهت بینش صحیح در جهانی آکنده از ظلم

مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌های «ابله»، بر اساس رمانی از فئودور داستایوسکی از ۲۵ اردیبهشت تا ۱ خردادماه اجرا می‌شود.

میثم کیان، کارگردان و دراماتورژ این مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌ها درباره آن‌ها به خبرنگار ایمنا گفت: ایده اجرایی این نمایشنامه‌خوانی‌ها، مبتنی بر رمان «ابله»، یکی از شاهکارهای رمان‌نویسی در دنیا است.

وی افزود: این نمایشنامه‌خوانی‌ها به چهار بخش تقسیم‌شده که این امر، در روند اجرایی نیز دخیل شده، یعنی آثار در چهار قسمت مجزا و درعین‌حال به‌هم‌پیوسته اجرا می‌شوند، به‌نحوی‌که مخاطب این برنامه هم می‌تواند هر شب به این نمایشنامه‌خوانی‌ها بیاید و هم تنها یک‌شب و یک قسمت از آن را به نظاره بنشیند.

کیان بیان کرد: قسمت اول این نمایشنامه‌خوانی به شکل بی‌واسطه‌تری از رمان به خوانش درمی‌آید. در این قسمت که «مزایده» نام دارد و ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود، همه اتفاق‌ها در یک روز می‌افتد و مضمون آن، عشق، خودخواهی‌های نفسانی و پول است که موقعیت‌هایی پرکشش ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در قسمت دوم آن‌هم که «مردگان» نام دارد و ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود، روایتی هم‌زمان از چند اتفاق رخ میدهد که منجر به از پا افتادن شخصیت اصلی این رمان می‌شود. در این قسمت، مقوله‌های ایمان، دورویی و حقارت از مهم‌ترین مسائل هستند.

کیان اظهار کرد: قسمت سوم هم که «شهسوار بی‌نوا» نام دارد و ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود، بر پایه رؤیا و تأویل‌های غلط از آن شکل می‌گیرد. فضای این قسمت که سرشار از احساسات منفی زنانه است، پر از اتفاقات متناقضی است که بین حقیقت و رؤیا در نوسان است.

این کارگردان تئاتر گفت: در قسمت چهارم که «داماد» نام دارد و ۳۱ اردیبهشت و ۱ خردادماه اجرا می‌شود، هم ترکیبی از هر چهار روایت را می‌بینیم و در آن، شخصیت اصلی رمان بین رویدادهایی که پیش روی او شکل می‌گیرد، دچار چالشی عمیق می‌شود. بازی قمار، تأثیرات حواشی بیمارگونه بر روابط عاطفی و عقده‌های ناگشوده خانوادگی از محورهای اصلی این قسمت هستند.

وی افزود: در این مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌ها تلاش می‌کنیم جهانی را که در ابله خلق می‌شود، در حد توان به اشتراک بگذاریم. مسئله اصلی این آثار، ایمان و مخاطرات آن است. پرنس میشیکین، قهرمان اصلی رمان «ابله»، شخصیت قدیس‌واری دارد که دچار صرع و ابلهی است. البته او به‌ظاهر ابله است، شاید که نام این اثر، کنایه‌ای باشد بر این‌که در جهانی آکنده از ظلم و فساد، بینش صحیح، بلاهت‌گونه می‌نمایاند.

کیان بیان کرد: مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌های «ابله» برای اولین بار در کشور اجرا میشود و برای این امر، اتاق نمایش موسسه رویش مهر با دفتر تخصصی تئاتر و تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان‌ همکاری کرده است.

به گزارش ایمنا، میثم کیان، پیش‌ازاین، نمایش «یکرنگی» را بر اساس داستانی از ریموند کارور، داستان‌نویس آمریکایی در سال ۸۹ در اصفهان اجرا کرد.

در این مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌ها هم احمدرضا سلیمانی، مهرزاد مشکل‌گشا، سام کوراوند، امیر مرادی، علی محمودی، مرتضی علی‌اکبری، ماهبد شهبازی، نورا موسوی نور، وحیده سعیدی، رؤیا سعیدی و بهناز بهادری به نقش‌خوانی شخصیتهای اثر می‌پردازند.

هر قسمت از این نمایشنامه‌خوانی‌ها طی دو شب ساعت ۲۰:۳۰ در حوضخانه مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان واقع در مجموعه باغ غدیر اصفهان اجرا می‌شود.

کد خبر 343510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.