سیاستمداران آلمانی، سفیر آمریکا را به ریشخند گرفتند

اظهار نظر مداخله جویانه سفیر جدید آمریکا در آلمان در ارتباط با همکاری شرکتهای آلمانی با ایران واکنش منفی شماری از سیاستمداران این کشور را برانگیخت و از جمله رییس کنفرانس امنیتی مونیخ خطاب به او گفت: آلمانی ها از دستور خوششان نمی آید!

به گزارش ایمنا، «ریچارد گرنل» سفیر جدید آمریکا که این هفته کار خود را در آلمان آغاز کرد، روز سه شنبه در پی سخنرانی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و اعلام خروج از توافق هسته ای با ایران، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «تحریم های آمریکا بخش های مهمی از اقتصاد ایران را هدف خواهند گرفت و شرکتهای آلمانی که با ایران کار می کنند، باید فورا کار خود را متوقف کنند!»

در واکنش به این اظهارنظر توئیتری، «آندریا نالس» رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان گفت: این وظیفه من نیست که به افراد بخصوص به سفیر آمریکا درس دیپلماسی بدهم، اما به نظر می رسد که او به مقداری آموزش نیاز دارد. 

«امید نوری پور» عضو ایرانی تبار مجلس آلمان از حزب سبز این کشور نیز در انتقاد از اظهار نظر سفیر آمریکا به رادیو «دویچلندفونک» گفت: همکاری خوب به این معنا است که وقتی حتی هنوز خودت را نشان نداده ای، سیاست تهاجمی و بی رحمانه ای علیه منافع امنیتی کشور میزبان اتخاذ نکنی و اقتصاد آلمان را تهدید نکنی. 

این واکنش ها که نشان دهنده شکاف روز افزون بین آمریکا با یکی از متحدان اصلی این کشور در اروپا است، به رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ هم سرایت کرد. «ولفگانگ ایشینگر» دیپلمات قدیمی آلمانی در پاسخ به توئیت گرنل نوشت: پس از دوره ای طولانی از کار به عنوان سفیر می گویم که سیاست های کشور خودت را توضیح بده و با کشور میزبان لابی کن، اما هرگز به کشور میزبان نگو که چه کار کند، اگر می خواهی دچار مشکل نشوی. 

ایشینگر که از سال ۱۹۷۳ کار دیپلماتیک خود را آغاز کرد و مسئولیت های متعددی از جمله معاونت وزیر خارجه و سفارت آلمان در آمریکا و انگلیس را بر عهده داشته است، خطاب به سفیر تازه کار آمریکا افزود: آلمانی ها مشتاق گوش دادن هستند، اما از دستور شنیدن خوششان نمی آید!
اظهارات مداخله جویان سفیر آمریکا در حالی است که دولت آلمان بر لزوم حفظ برجام و همکاری با ایران تاکید کرده است. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه ضمن ابراز تاسف از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران، با بیان اینکه تهران به این توافق پایبند بوده است، تاکید کرد که اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ برجام خواهد کرد.

مرکل، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و ترزا می نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه در بیانیه مشترکی بر تعهد این کشورها به برجام تاکید کردند و گفتند: این توافق برای امنیت مشترک ما مهم باقی می ماند. سران سه کشور اروپایی از آمریکا خواستند که تضمین کند که ساختارهای توافق هسته ای دست نخورده باقی خواهند ماند. 
پیش از این نیز 'هایکو ماس' وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که با وجود تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته ای با ایران (برجام)، این توافق همچنان زنده است. وی گفت:توافق هسته ای با ایران موجب افزایش امنیت در خاورمیانه و کل جهان می شود و برای حفظ این توافق مهم تلاش خواهیم کرد و مساله اصلی حفظ ایران در برجام است. 

منبع: ایرنا

کد خبر 343484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.