هنرمندان برای عبور از بحران آب به میدان می آیند

نشست هم اندیشی مسئولان و هنرمندان و اهالی فرهنگ پیرامون فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب امروز عصر در سرای عطار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندین ماه است که هشدارها درباره کمبود شدید آب و لزوم مدیریت مصرف آب تقریبا هر روز از طریق رسانه ها به گوش مردم می رسد.

هشدارهایی از این دست که حجم آب سد به ۱۰ درصد رسیده و باید تا آخر تابستان با جدیت آب را مدیریت کرد.

برای برون رفت از این بحران هم به گفته مسئولان هیچ راهی نیست به جز مدیریت مصرف آب، چراکه چاه ها خشک شده اند و هیچ آب مازادی وجود ندارد. حال در این بین، مردم که مصرف کننده اصلی آب هستند، مهم ترین پایه در این مدیریت هستند و لازم است برای آنها در این زمینه فرهنگ سازی صورت بگیرد.

به همین منظور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با همکاری شرکت آبفا و استانداری اصفهان، نشست هم اندیشی با هنرمندان و اهالی فرهنگ این شهر برگزار کردند تا برای عبور از بحران آب و فرهنگ سازی پیرامون مصرف آب همفکری کنند و راهکار ارائه بدهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این نشست گفت: در فرهنگ ما و به خصوص در قرآن به طبیعت توجه زیادی شده است.

حجت الاسلام محمدعلی انصاری با بیان اینکه امروز ما به این واقعیت رسیده ایم که آب بسیار کم است، افزود: اما در این حال با اینکه مردم می دانند مشکل آب وجود دارد، باز هم گاهی در مصرف آب دقت نمی کنند.

وی ادامه داد: برای همین، امروز از شما هنرمندان دعوت کردیم تا برای فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب در میان مردم به یک راهکار درست برسیم.

 انصاری اظهار کرد: مشکل کمبود آب، مشکل همه کشور است که البته در برخی استان‌ها ازجمله اصفهان شدیدتر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: اهالی هنر کشور ما نشان داده اند هرجایی که مشکلی پیش آمده و مسئله ای بوده، آنها در حل مشکل پیشتاز بوده اند و نشان داده اند هنرشان را همیشه برای خدمت به مردم به کار گرفته اند.

وی افزود: قطعا نفوذ هنر و هنرمند و نفوذ اهالی فرهنگ در همه زمینه‌ها موثر است.

انصاری اظهار کرد: خداوند هم وقتی سرنوشت ما را رقم می زند که خودمان هم در آن سهیم باشیم. امروز هم مسئله آب به خصوص در اصفهان مسئله مهمی است و باید خودمان فکری کنیم.

هم چنین مدیرکل آبفای استان اصفهان نیز در این نشست گفت: حدود چهار یا پنج سال قبل، دو دوره جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب را برگزار کردیم، چون اعتقاد داشتیم باید به سراغ جوامع مرجع برویم و حرکتی در حوزه فرهنگ مصرف آب و انرژی انجام بدهیم.

هاشم امینی افزود: امروز نگاه مردم به بخشی از هنرمندان در رفتار و کردارشان انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه به شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی، همه آگاه هستند، گفت: امروز در منطقه چلگرد و کوهرنگ، برفی وجود ندارد و بارش‌ها از جامد به مایع تبدیل شده است. همچنین در سال آبی جاری، بیش از ۵۰ بارش ۲ یا ۳ میلیمتر داشته‌ایم که این بارش‌ها را غیرموثر می گویند و باعث ایجاد روان آب ها نمی شود.

امینی ادامه داد: همچنین در منطقه چادگان که سابق بر این متوسط بارش در آنجا ۵۰۰ میلیمتر بوده، امسال به اندازه منطقه کویری ورزنه بارش داشته ایم.

مدیرکل آبفای استان اصفهان تصریح کرد: سال گذشته آورد رودخانه زاینده رود، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود که امسال این عدد به ۳۸۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی اظهار کرد: برخی می‌گویند چرا سراغ چاه‌ها نمی روید؟ چون ما در اصفهان آب های زیرزمینی قابلی نداریم، چراکه این چاه ها متاثر از رودخانه است و اگر رودخانه بسته باشد، چاهی هم آب ندارد و نمی توانیم از چاه استفاده کنیم. بنابراین چاره ای نداریم به جز اینکه مصرف آب را مدیریت کنیم.

امینی گفت: اگر خرد جمعی درباره مدیریت آب اتفاق نیفتد، فلات مرکزی ایران کاملا به کویر تبدیل می شود.

وی افزود: اگر بگوییم فقط حاکمیت باید برای کمبود آب فکر کند، این یک بهانه است، چراکه حاکمیت نمی تواند در خانه های مردم برود و امر کند.

وی با بیان اینکه باید موضوع مدیریت مصرف آب را جزء برنامه‌های اصلی دولت قرار دهیم، ادامه داد: وقتی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تشکیل شد، نخستین شعبه آن در اصفهان به وجود آمد. در کنار این کارگروه، یک کمیسیون فرهنگی ایجاد شد تا بتوانیم به سراغ جامعه های هدف برویم و مردم را به این باور برسانیم که باید در مدیریت مصرف آب کمک کنند.

مدیرکل آبفای استان اصفهان اظهار کرد: تنها استانی که از طریق صدا و سیما در تمام ایام سال درباره آب و مصرف آن برنامه پخش کرده، استان اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه ما به دنبال کم مصرف کردن آب نیستیم، گفت: متاسفانه این فکر جاافتاده که ما می گوییم آب را کمتر مصرف نکنید، در صورتی که حرف ما این است که آب را درست و بهینه مصرف کنیم.

امینی افزود: متاسفانه سرانه مصرف ما از کشورهای اروپایی بیشتر است و به دو برابر سرانه مصرف آب آنها می رسد، در صورتی که بارش ها در کشور ما یک دهم کشورهای اروپایی است.

وی تصریح کرد: اگر امسال مدیریت مصرف آب را جدی نگیریم، روزهای سختی را در پیش داریم.

امینی با بیان اینکه بخشی از مدیریت مصرف آب در حیطه اقدامات رفتاری است، گفت: در این حیطه، شما هنرمندان بسیار می توانید تاثیرگذار و الگوی مردم باشید.

به گزارش ایمنا، در این جلسه هنرمندان نیز به بیان دیدگاه های خود پرداختند و نظرهایشان را درباره فرهنگ سازی مصرف آب بیان کردند.

کد خبر 343477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.