۵۸ درصد از مدارس تخریبی  استان بازسازی شده‌اند

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: در استان حدود ۵۸ درصد از مدارس تخریبی بازسازی شده اند که با اعتبارات دولتی و کمک خیرین در طی شش سال اعتبار طرح تخریب و بازسازی مدارس فرسوده به تصویب مجلس رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین سجاد مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان، ظهر امروز _ ۱۹ اردیبهشت‌ماه_  در نشست خبری اداره‌کل نوسازی مدارس استان اصفهان با موضوع اطلاع رسانی فعالیت های خیّرین مدرسه ساز استان، ضمن اشاره به بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان اصفهان، اظهار کرد: محور جشنواره امسال با شعار "رویش نیک اندیشان جوان"  به منظورآشنایی جوانان با مفاهیم مورد نظر این حوزه و ترغیب آنها به این سمت بوده تا آنها نیز به این موضوع وارد شوند. انگیزه خیرین از مدرسه سازی مربوط به بحث های دولتی و شرایط اقتصادی نیست بلکه انگیزه های انسانی بوده است که هر مقطعی نشان داده می شود.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با تاکید به سابقه تشکیل مجمع خیرین مدرسه ساز، افزود: در سال هایی که مجمع خیرین مدرسه ساز تشکیل شده است در سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد پروژه ها به وسیله خیرین ساخته و تحویل داده شده است، این عدد در سال ۹۶ به میانگین ۷۵ درصد رسیده است و در واقع در طول این سال ها در این مسیر برای خدمت رسانی به مردم روند روبه رشدی وجود داشته است.

وی گفت: میزان کمک های مردمی در نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان اصفهان ۴۷ میلیارد تومان بوده است و این رقم در بیستمین جشواره به ۶۴ میلیارد تومان می رسد و این فرایند نشان می دهد که می توانیم در این بخش به کمک مردم امیدوار باشیم.

عمده مشکلات در بخش مدارس تخریبی است​

سجاد با اشاره به مشکلات مدارس تخریبی استان، تصریح کرد: عمده مشکلات در بخش مدارس تخریبی است و این تخریب در واقع ضعف کسی نبوده بلکه عمر ساختمان مدارس بعد از گذر زمان به پایان رسیده و نیاز به بازسازی دارند. در استان حدود ۵۸ درصد از مدارس تخریبی بازسازی شدند که با اعتبارات دولتی و کمک خیرین در طی شش سال اعتبار طرح تخریب و بازسازی مدارس فرسوده به تصویب مجلس رسیده است.

وی با بیان اینکه در همین مدت میانگین کشور ۴۹ درصد است، یعنی استان اصفهان حدود ۹ درصد از میانگین کشوری بالاتر بوده و در این زمینه موفق به بازسازی مدارس تخریبی شده است، افزود: البته اعتبارات دولتی ثابت بوده است و این فرایند نشان می دهد که نقش و جایگاه خیرین  موجب شده تا وضعیت بهتری را داشته باشیم و در بین استان های کشور در جایگاه چهاردهم قرار داریم یعنی ۱۳ استان نسبت به استان اصفهان وضعیت بهتری دارند و حدود ۱۶ استان نیز نسبت به استان اصفهان به لحاظ وجود مدارس تخریبی در وضعیت پایین تری قرار دارند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان تعداد ۶ هزار ۲۶۹ کلاس نیازمند مقاوم سازی هستند، گفت: در سطح استان دو هزار و ۱۰۷ کلاس دونوبته هستند و تعداد ۱۳ هزار و ۳۱۸ کلاس دیگر مورد نیاز است. هم‌چنین در سال ۹۶ به طور متوسط در هر دو ماه ۱۵ پروژه و در هر هفته ۹ کلاس درس و در هر روز ۲۰۲ متر مربع زیربنا به وسیله خیرین مدرسه ساز یا با مشارکت آنها احداث و به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده است.

 شاخصی به نام سرانه فضای آموزشی

وی به سرانه فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: شاخصی به نام سرانه فضای آموزشی وجود دارد، یعنی زیربنای این مدارس بر تعداد دانش آموزان تقسیم شده و سهمی به هر یک به نام سرانه فضای آموزشی می رسد میانگین این سرانه در کشور ۱۷.۵ متر مربع است. ضمن اینکه این رقم زیر بنا در کشور به ازای هر دانش آموز وجود دارد در حالی که در اصفهان این رقم به ۴۶.۶ می رسد و استان از این لحاظ نیز از وضعیت بهتری نسبت به کشور برخوردار است در حالی که استان هایی که در وضعیت بهتری از استان اصفهان هستند، هیچ کدام استان های بزرگی نبوده و در واقع استان هایی با ساختمان ها و جمعیت کمتری هستند  و زیر بنا به میزان جمعیت تقسیم شده است.

مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان ادامه داد: این امر نشان دهنده تلاش خیرین و مدیریت این استان ها است و باید بتوانیم استان اصفهان را نیز به جایگاه قابل قبولی برسانیم. سرانه استاندار جهانی ۳۹.۸ است که کشور برای رسیدن به این استاندارد باید راه طولانی را طی کند.

حل مسایل حاشیه نشینی و افتتاح مدارس

سجاد تصریح کرد: دو استدلال متفاوت در مورد موضوع حاشبه نشینی و افتتاح مدارس در این مناطق وجود دارد، عده ای بر این باور هستند که ساختن مدارس در روستاها و مناطق محروم مانع مهاجرت جمعیت می شود در حالی که ما معتقد هستیم که عوامل دیگری مانند آب و بیکاری و رسیدن به اشتغال نیز موجب مهاجرت جمعیت می شود.

مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان با بیان اینکه امروز با مهاجرت در مناطق حاشیه نشینی روبه رو هستیم و با اعتقاد به حقوق شهروندی این گروه، باید فضای آموزشی آنها تامین شود، گفت: اکنون  بیشترین هدایت خیرین به سمت مناطق حاشیه نشین در یزدان شهر نجف آباد، جوی آباد خمینی شهر، زینبیه، شهرک امام حسین، شهرک صدر، دارک و خیابان عمان سامانی است که عمده مهاجرین در این مناطق حضور دارند.، ضمن اینکه بیشترین تلاش برای ساخت مدرسه نیز در این مناطق بوده است و به زودی در یک ماه آینده دو مدرسه بزرگ را در مناطق حاشیه نشین شهرک امام حسین و عاشق اصفهانی افتتاح می کنیم که این امر مورد توجه اداره نوسازی استان اصفهان بوده است.

کد خبر 343466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.