فرمان‌های جدید به شهرداران جهان برای کاهش میزان کربن

اوایل فوریه سال جاری میلادی، در کنفرانس جهانی تغییر اقلیم (COP۲۳) که در شهر بن آلمان برگزار شد و در پی آن گزارش جدیدی به نام «شتاب متمرکز» به شهرداران شهرهای C۴۰ ابلاغ شد تا برنامه‌های اقلیمی خود را برای کاهش انتشار کربن در راستای موافقت نامه آب و هوایی پاریس تغییر دهند.

به گزارش ایمنا، گروه رهبری آب و هوای کلانشهرها که شهرهای C۴۰ نامیده می ‌شود، متشکل از شهرهایی است که به‌ منظور مقابله با تغییرات اقلیمی متعهد شده‌ اند. این گروه در اکتبر ۲۰۰۵ در اجلاس «رهبری تغییرات آب و هوایی شهرهای جهان» که نمایندگانی از ۱۸شهر در آن حضور داشتند، تشکیل شد. اعضای اصلی این گروه شامل ۴۰ شهر، از جمله آتن، بانکوک، پکن، برلین، بوئنوس آیرس، قاهره، کاراکاس، شیکاگو، هنگ‌کنگ، استانبول، جاکارتا، ژوهانسبورگ، کراچی، لیسبون، لندن، لس‌آنجلس، مادرید، ملبورن، مکزیکوسیتی، مسکو، بمبئی، سئول و سائوپائولو است. شهرهایی مانند آمستردام، بارسلون، کپنهاگ، سانفرانسیسکو، سیاتل، استکهلم و یوکوهاما نیز از اعضای وابسته گروه C۴۰ به شمار می‌ روند.

با این حال، سایت C۴۰CITIES اعلام کرده که گزارش «شتاب متمرکز» راه های زیادی را برای شهرهای C۴۰، با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مطابق با اهداف موافقت نامه اقلیمی مدل سازی کرده است. این گزارش پیشنهاد کرده که اکثر شهرها تا سال ۲۰۲۰، تلاش خود را به کار گیرند تا سهم شان در انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد تقلیل یابد. هم اکنون ۳۶ میلیارد تن دی اکسید کربن سالانه در دنیا تولید می‌شود و این میزان، سه برابر بیشتر از بودجه‌ای است که دولت‌های جهان برای کاهش میزان کربن در نظر گرفته اند.

بنا به اعلام گاردین، شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد کربن با طیف وسیعی از بیماری‌ها و اختلالات از جمله آسم، سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و زایمان زودرس ارتباط مستقیم دارد. ضمن اینکه می تواند منجر به کاهش آی کیو در کودکان و ابتلای آن ها به اوتیسم شود. با این حال گزارش شتاب متمرکز چهار حوزه عملیاتی را برای به صفر رساندن سطح کربن در شهرها، پیشنهاد کرده است:

تولید برق از منابع تجدیدپذیر برای کاهش میزان کربن

گزارش شتاب متمرکز تاکید می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، در شهرهای متوسط و بزرگ، ۷۰ درصد از انرژی برق باید از طریق منابع تجدیدپذیر تولید شود. طبق گزارش نشریه ساینس، تاسیسات تولید برق از نظر میزان دی اکسید کربنی که خارج می‌کنند با هم متفاوت هستند و این تفاوت‌ها به این بستگی دارد که از چه سوختی استفاده می‌کنند. آن هایی که سوخت های فسیلی (ذغال سنگ،‌ گاز و نفت) می سوزانند، نسبت به آن هایی که از انرژی هسته‌ای و باد استفاده می‌کنند، سهم بیشتری در تولید کربن دارند.

با این حال در میان شهرهای C۴۰، کشور آلمان توانسته با ثبت رکورد تولید ۸۵ درصد از برق مصرفی خود از منابع تجدیدپذیر، سردمدار این حرکت در دنیا باشد. پیش از آلمان، پرتغال در سال گذشته میلادی توانسته بود، برق مورد نیاز خود را برای چهار روز متوالی تنها از طریق منابع ۱۰۰ درصد تجدید پذیر تامین کند. به گفته هماهنگ کننده برنامه انرژی تجدیدپذیر اروپا، این اتفاق در پرتغال بی‌نظیر بود چراکه در تعطیلات آخر هفته و روزهای دوشنبه و سه شنبه یعنی روزهای اوج مصرف برق رخ داد.

بهینه سازی بهره وری انرژی در ساختمان‌ها

بنا به گزارش شتاب متمرکز، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، اکثر ساختمان‌ها باید استانداردهای کارایی در زمینه مصرف انرژی داشته باشند تنها در این صورت است که ساختمان‌ها سطح دی اکسید کربن و مواد شیمیایی به نام ترکیبات آلی فرار کمتری تولید می کنند. گفته می شود که ساختمان ها به واسطه استفاده از سوخت های فسیلی، سهم ۳۰ درصدی در تولید دی اکسید کربن دارند.

دی اکسید کربن نخستین گاز گلخانه ای است که در گرم شدن جو زمین تاثیر دارد. دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن به ترتیب مقصران بعدی هستند. با این حال کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند با ساخت خانه های دوستدار محیط زیست و ساختمان های سبز، کمترین اتلاف انرژی را در ساختمان های خصوصی داشته باشند و سهم انرژی های تجدید پذیر را در سبد مصرفی خانوارها بالا ببرند.

در این میان، اگر نگوییم هزار، قطعا صدها نمونه از بناهای زیست ‌محیطی در دنیا ساخته شده‌ اند. به گزارش نشنال جئوگرافیک، یک نمونه از این بناهای موفق یک شهرک در دانمارک است. پشت ‌بام ‌های سبز این شهرک می‌تواند باعث انعکاس امواج مضر خورشید و خنک شدن هرچه بیشتر محیط شود. این شهرک عظیم ۵۰۰ واحدی یک مجتمع بزرگ تجاری را نیز در خود جای داده است. از آنجا که ساکنان می‌توانند تمامی خریدهای خود را از این محل انجام دهند لذا از میزان مصرف بنزین نیز به شدت کاسته شده است.

ایجاد زیرساخت‌های شهری برای افزایش تحرک نسل بعدی

گزارش شتاب متمرکز تاکید می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک چهارم سفرهای درون شهری باید از طریق پیاده روی، دوچرخه سواری یا حمل و نقل عمومی استاندارد انجام شود؛ چه در شهرهای با درآمد متوسط و چه در شهرهای کم درآمد. انتظار می رود سهم تولید کربن از طریق اتوبوس های شهری در تمام شهرهای C۴۰ به صفر برسد. دانمارک در این زمینه در میان شهرهای اروپایی اولین گام را برداشته است. به گزارش Stateofgreen، در ۶ ماه گذشته، حدود ۳۰۰ اتوبوس در کپنهاگ مجهز به فیلتر هوای ویژه شده است که هر اتوبوس با این فیلتر جدید، ۹۵ درصد آلودگی کمتری تولید می کند.

علاوه بر این؛ پایتخت دانمارک در حال حاضر پیست‌ های دوچرخه ‌سواری خود را به ۲۰۰ مایل رسانده و کمترین درصد مالکیت خودرو در اروپا را دارد. هدف بعدی مقامات این شهر ساخت سوپر بزرگراه‌ ها برای دوچرخه‌ ها است. آن ها قصد دارند، خطوط ویژه دوچرخه‌ ها را به حومه شهرها گسترش دهند. این شهر تضمین کرده‌ تا سال ۲۰۲۵ عاری از کربن شود.

بهبود مدیریت زباله

تا سال ۲۰۳۰ میلادی، از انتقال حداقل ۲۰ درصد از زباله های قابل بازیافت به محل دفن زبالهها در شهرهای کم درآمد باید جلوگیری شود. این میزان در شهرهای با درآمد بالا باید ۷۰ درصد باشد. همچنین در شهرهای C۴۰، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، تمام بسته بندی‌های پلاستیکی در بازار باید از نوع بازیافت شده باشد.

آلمان در این میان، در مبارزه علیه انباشت زباله ها بسیار موفق عمل کرده است و امروز برای مردمش مدیریت پسماند یک امر بدیهی تلقی می‌شود. تولید سالانه ۳۰ میلیون تن زباله خانگی و به طور کل ۳۲۵ میلیون تن زباله، تلنگری بود بر ژرمن ها تا از قرن نوزدهم رفته رفته مدیریت پسماند، تکنولوژی پسماند و مقررات لازم را گسترش دهند! در سال های اخیر هدف آلمان از سیاست های اتخاذ شده در حوزه مدیریت پسماند، دستیابی به اقتصادی مبتنی بر بازیافت است که باعث صرفه جویی در منابع و کاهش اثرات نامطلوب روی محیط زیست می شود.

منبع: شهرنوشت

کد خبر 343463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.