۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
حیات قلب، حیات زندگی

گرفتکی عروق کرونر قلب مانند گرفتن سایر رگ‌های بدن است که با عوارضی که ایجاد می‌کند باعث محدود شدن زندگی افراد می شود چراکه با گذشت زمان منجر به نارسایی قلب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیماری عروق کرونری قلب، هنگامی بروز پیدا می کند که به دلایل عوامل مانند استعمال دخانیات، افزایش چربی‌های خاص و کلسترول خون، افزایش قند خون به دلیل مقاومت انسولینی یا دیابت، بالا بودن فشار خون و یا التهاب رگهای خونی ایجاد می شود و ممکن است به لایه‌های داخلی رگ‌های قلب آسیب بزند.

گرفتگی عروق کرونری قلب باعث می شود قلب ضعیف شود و غیر طبیعی بماند و با گذشت زمان، می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. زمانی که رگ‌های اصلی قلب از فعالیت باز ایستند، قلب فعالیت خود را در آن قسمت از دست می‌دهد و با درد قفسه سینه، تنگی نفس و علائم مختلف دیگری همراه است و حتی می تواند به سکته قلبی منجر شود، در واقع سکته نتیجه‌ بسته شدن یا گرفتگی رگ قلب به طور ناگهانی است.

تشخیص و درمان به موقع مسدود شدن عروق قلب در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا زمانی که رگ‌های اصلی قلب از فعالیت باز ایستند، قلب فعالیت خود را در آن قسمت از دست می‌دهد، در نتیجه بیمار علاوه بر مراجعه به پزشک و انجام اقدامات بهبودی زیر نظر وی باید سبک زندگی خود را تغییر دهد و از مصرف برخی مواد مانند نمک، غذاهای چرب و یا استعامال دخانیات پرهیز کند.

آنچه در زیر می خوانید گفت ‌وگو با کیان حشمت متخصص قلب و عروق و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره گرفتگی رگ های قلب و علائم تشخیصی آن است.

علت تصلب شرایین چیست؟

گرفتکی عروق کرونری قلب مانند گرفتن سایر رگ های بدن است که با افزایش سن و به مرور زمان برای افراد اتفاق می افتاد.  به وجود آمدن تصلب شرایین عواملی مختلفی مانند بیمارهای دیابت، فشار خون، چربی خون، کم تحرکی، افزایش سن  عوامل ژنتیکی و ارثی است که روند تنگ شدن رگ های قلب را تشدید می کند و به مرور زمان تنگی این عروق با افزایش سن تشدید پیدا می کند.

پلاک چیست؟

جنس پلاک آترواسکلروز(تصلب شرایین) از مواد چربی و مواد مختلف دیگری است اما بخشی اعظم آن چربی احیا نشده است که این پلاک در رگ های قلب رسوب می کند. روند تشدید بزرگ شدن پلاک ها با برخی از مواد دارویی کند می شود و اگر این پلاک ها منجر به سکته شود با روش آنژیوگرافی و یا  استنت گذاری پلا ک ها  مسطح می شوند تا مسیر رگ قلب باز شود.

نشانه های گرفتگی رگ قلب چیست؟

زمانی که افراد به تنگی عروق کرونر قلب مبتلا می شوند در آنها علائمی مانند احساس درد در قفسه سینه، تنگی تنفس هنگام فعالیت و احساس سنگینی پشت جناق  به وجود می آید که  باید برای بهبودی خود به پزشک مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند.  

اقدامات اورژانسی برای این افراد چیست؟

اگر فردی به گرفتگی عروق قلب مبتلا شده است در زمانی که وضعیت عمومی آن مناسب نیست باید سریع به اورژانس بیمارستان ها منتقل شود تا توسط پزشک اقدامات لازم برای بهبودی بیمار مربوطه انجام شود، ضمن اینکه  بیمار باید طبق دستور پژشک خود از  قرص های زیرزبانی قلبی استفاده کند.

اکو کاردیوگرافی و آنژیو چه کمکی به بیمار می کند؟

در اکو کاردیوگرافی(آاکوی قلب) از امواج ماورای صوت استفاده می کنند، این عمل مانند سونوگرافی است و در واقع سونوگرافی قلب محسوب می شود که با استفاده از آن دریچه های قلب، میزان عملکرد قلب و پمپاژ قلب بررسی می شود. پزشکان این روش تشخیصی را برای بیماران در دریچه قلبی و عملکرد نارسایی های قلب استفاده می کنند.

بسیاری از شهروندان تصور می کنند آنژیو گرافی یک روش درمانی است در صورتی که آنژیوگرافی یک روش تشخیصی است که از طریق تزریق ماده رنگی داخل رگ های بیمار، رگ های تنگ توسط پزشک تشخیص داده می شود، اما روش آنژیو پلاسمی یک روش درمانی است که در آن برای باز کردن رگ های قلب از "استنت" یا "بالون" استفاده می شود.

برخی از بیماران زمانی که فعالیت می کنند درد های قلبی و تغییر نوار قلب آنان  افزایش می یابد، بنابراین از فرد تست ورزش گرفته می شود و  از او خواسته می شود بر روی "تردمیل" قرار بگیرد و روی دستگاه بدود و به تدریج در طی چند مرحله حرکت و شیب تردمیل افزایش می یابد و در این تست علائم بیمار همچون درد، تنگی نفس، فشار خون و تغییرات نوار قلب در هنگام فعالیت که به تدریج افزایش می یابد نشان داده می شود و اگر علائم تغییراتی پیدا کنند فرد به تنگی عروق کرونر قلب مبتلا است.

گرفتگی رگ های قلبی باعث سکته قلبی می شود؟

گرفتگی رگ های قلبی به دلیل پلاک هایی است که در رگ ها تشکیل و باعث تنگی رگ قلب شده است که این موضوع به مرور زمان باعث می شود تا رگ قلب کاملا بسته شود و در نهایت سکته قلبی در افراد به وجود می آید.

روش های تشخیصی گرفتگی رگ قلب چیست؟

راه های تشخیصی گرفتگی رگ قلب بر اساس شدت تغییرات یا نوار قلبی بیمار است و از روش های تهاجمی و غیر تهاجمی استفاده می شود که در روش های غیر تهاجمی از تست ورزش، اسکن هسته‌ای استفاده می شود و در روش تهاجمی از آنژیو گرافی که یکی از روش های استاندار و دقیق است استفاده می شود.

عوارض تنگی عروق کرونر قلب در افراد چیست؟

تنگی عروق کرونر قلب باعث محدود شدن زندگی افراد می شود چراکه نسبت به فعالیت فرد علامت‌دار می شود و برخی از خانم ها و افراد مسن که به تنگی عروق کرونر مبتلا هستند فقط می توانند کارهای عادی منزل را انجام دهند. هم‌چنین این افراد ممکن است سکته قلبی و مرگ ناگهانی داشته باشند ضمن اینکه این افراد به نارسایی قلب نیز مبتلا می شوند.

روش های درمانی گرفتگی رگ های قلب چیست؟

برخی از افراد باید زیر نظر پزشک خود دارو استفاده کنند و برای برخی دیگر از بیماران آنژیو پلاسمی و باز کردن ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﺎل و یا عمل قلب باز استفاده می شود.

ورزش برای این بیماران مفید است؟

افراد برای پییشگیری از تنگی عروق کرونر قلب باید هفته ای سه روز ۴۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش هوازی مانند پیاده روی انجام دهند، اما  بیمارانی که به تنگی رگ قلب مبتلا هستند باید فعالیت بدنی آنان طبق نظر پزشک انجام شود.

بیماران تنگی عروق کرونر قلب باید از چه مواد غذایی استفاده کنند؟

همه افراد باید برای جلوگیری از مبتلا شدن به تننگی عروق قلب باید از غذاهای سالم استفاده کنند، اما افرادی که از بیماری تنگی رگ قلب رنج می برند باید به طور جدی از خوردن نمک و غذاهای چرب پرهیز کنند، هم‌چنین اگر این بیماران به دیابت نیز مبتلا هستند باید رژیم دیابتی زیر نظر پزشک داشته باشد.

برخی افراد استفاده از سیر را توصیه می کنند اما هیچ روش علمی دقیق پژوهشی برای استفاده سیر که تا چه حد برای درمان این بیماران موثر است انجام نشده است چراکه پزشکی یک علم تجربی است و برای استفاده از هر دارویی باید چندین سال کارهای بزرگی انجام شود و تاکنون اثر سیر بررسی نشده و نمی توانیم بگویم سیر موثر است اما در طب سنتی این نکته وجود دارد.  

کد خبر 343437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.