زاینده رود قابل احیاست/ متهمان فاجعه زاینده رود کیستند؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در صورتی که سامانه اندازه‌گیری میزان برداشت نصب و راه اندازی شود ۷۰ درصد مشکلات حل می‌شود و اعتقاد داریم زاینده رود قابل احیاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا حیدرعلی عابدی_ عصر سه شنبه ۱۹ اردیبهشت_ در همایش بررسی بحران آب و تاثیر آن بر معیشت کشاورزان که در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی برگزار شد، اظهارکرد: حل بحران آب حمایت مردم را می‌طلبد و وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست متهمان اصلی این فاجعه هستند، متاسفانه درکنار آنها دانشمندان و متخصصان در مورد منابع آب سکوت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: بسیاری از مواقع شاهد تغییر جایگاه شاکی و متهم هستیم، این نشان می‌دهد قضاوت بدون مطالعه و در نظر گرفتن جوانب کار انجام می‌شود و به جای عذرخواهی و پذیرش اشتباه نسبت به دیگران انتقاد می‌کنند.

این نماینده مجلس سد سازی بر زاینده رود را محکوم کرد و ادامه داد: اگر سد وجود نداشت سیلاب‌ها به تالاب گاوخونی وارد می‌شد و تمام منابع آبی را پر از آب می‌کرد، سد مانع پر شدن ۱۱۰ چاه در اطراف زاینده رود شده است، سد سازی یعنی بازی کردن با اکوسیستم و سازندگان سد می‌دانند این سازه چه عوارضی دارد. منابع  آب زیر زمینی در حال از بین رفتن است و این موضوع باعث رانش زمین خواهد شد، معلوم نیست قرعه این رخداد به نام کدام قسمت اصفهان خواهد خورد؟

آب مورد نیاز هر بخش

عابدی با اشاره به مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب در خصوص سهم هر قسمت از آب اظهار کرد: رودخانه طبیعی متعلق به کشاورزان بود و سد کوهرنگ با پول کشاورزان شرق اصفهان ساخته شده است.

وی با تشریح نیاز آبی هر بخش گفت: ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب نیاز محیط زیست و تالاب گاوحونی، ۴۱۹ میلیون متر مکعب آب نیاز حقابه داران و ۶۵۵ میلیون نیاز سهمابه داران، ۳۰ میلیون متر مکعب حقابه شرب و ۳۳۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی صنعت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در خصوص کمبود ۱۸۰ میلیون متر مکعبی آب ادمه داد: برای جبران این کسری قرار بود که دولت چاه حفر کند تا بخشی از نیاز آبی از این طریق رفع شود. همچنین وزارت نیرو قرار بود تا مکانیسمی تعریف کند که آب این رودخانه طبیعی و کوهرنگ به صاحبان حق برسد.

برداشت ۸۰۰ میلیونی آب از منبع ۳۰۰ میلیونی

عابدی تاکید کرد: وزارت نیرو شریک تحمیلی برای زاینده رود قرار داده است، این وزارتخانه قرار بود علاوه بر کوهرنگ منابع دیگری هم وارد سد زاینده رود کند و با اصفهان شریک شوند، این درحالی است که ما شریک شدیم و مال ما را به دیگران بخشیدند. قرار بر این بود تونل دو و سه بهشت آباد و چشمه لنگان به حوضه زاینده رود اضافه شود. البته منابع تونل دوم چشمه لنگان به حوضه اضافه که ۳۵۴ میلیون متر مکعب آب به منابع اضافه کرد اما تونل بهشت آباد رها و تونل سوم کوهرنگ نیز هنوز محقق نشده است.

وی با اشاره به سوء مدیریت های رخ داده در استفاده از منابع آبی ادامه داد: درست است که با وارد شدن آب چشمه لنگان ۳۵۴ میلیون متر مکعب آب وارد حوضه زاینده رود شد، اما پس از آن ۹۸ میلیون به یزد، ۴۹ میلیون به کاشان، ۴۰۴ میلیون برای شرب اصفهان و ۲۳۷ میلیون به چهارمحال بختیاری تخصیص یافت. جمع این اعداد ۷۸۸ میلیون متر مکعب است و حدوداً ۸۰۰ میلیون آب برداشت می‌شود!

سو مدیریت جهاد کشاورزی

نماینده مردم اصفهان با محکوم کردن کم کاری‌های جهاد کشاورزی در خصوص اصلاح کشت ادامه داد: عشق و علاقه جهاد کشاورزی به توسعه کشاورزی در حاشیه زاینده رود بود که منجر شد کشت دیم ادامه یابد.

عابدی با لحنی تعجب برانگیز ادامه داد: البته این از معجزات قرن است که وزارت نیرو متوجه می‌شود برخی به صورت غیرمجاز آب‌ برداشت می‌کنند. هیچکدام از لوله‌هایی که به کشاورزان اختصاص یافته سامانه اندازه‌گیری و کنترل ندارد. ما برآورد کردیم که بالای ۶۰ میلیون متر مکعب به اسم چهارمحال و بختیاری آب برداشت می‌کنند.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، مصرف کلان شهر اصفهان و روستاها در همین اندازه است و اگر بیست درصد صرفه جویی هم شود ۲۶۰ میلیون متر مکعب استفاده می‌شود.

آب شرب چهارمحال چگونه تامین می‌شد؟

این جلسه با پرسش و پاسخ های دانشجویی همراه شد و عابدی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد نحوه تامین آب شرب چهارمحال پیش از برداشت از زاینده رود گفت: ۲۳۷ میلیون متر مکعب آبی که برای چهارمحال برداشت می‌شود بابت شرب نیست و هنوز به صورت سنتی آب شهر را تامین می‌کنند، این آب تنها به نام آنهاست و به کام تعدادی افراد سودجو در استان چهارمحال. این آب در خود استان مصرفی ندارد زیرا آب در شهر نبردند.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: اگر در گذشته شاهد ۱۲۵۰ میلی متر بارش باران و برف بودیم امروز این رقم به هشت دهم میلی متر رسیده است. این فاجعه به خاطر طرح‌های آبخیزداری است که منجر شده ۲۰۰ میلیون آب کمتر وارد سد شود، این درحالی است که این طرح‌ها در بالای سد غیر قانونی است. جهاد کشاورزی هیچ الگوی خاصی برای کشت به کشاورزی ارائه نکرده است در حالی که باید کشت‌های استراتژیک را جایگرین کشت میوه‌های لوکس کنند.

عابدی با تاکید بر اینکه خاک اصفهان گلخانه‌ای و مرغوب است و توانمندترین کشاورزان با تجربه در اصفهان هستند گفت: شرق اصفهان زر خیر است و باید گندم کاشت. نزدیک به دوازده سال است که زمین‌های شرق اصفهان تهدید شده است، در یک سال کشاورزان می‌توانند سه الی پنج نوع محصول کشت کنند اما آب به ناحق از آنان گرفته شده است.

رفع ۷۰ درصد مشکلات با نصب سامانه اندازه گیری برداشت

در ادامه دانشجویی در خصوص برداشت صحیح و اندازه گیری یکسان آب برای کشاورزان سوال کرد که عابدی پاسخ داد: وزیر نیروی دوره قبل را بدترین وزیر دوره تاریخ جمهوری اسلامی می‌دانم. ما از وی دعوت کردیم که تا پایان اسفند ماه سامانه اندازه گیری نصب کند و کسانی هم مجری طرح باشند که از برداشت های خلاف جلوگیری شود، حتی رئیس کمیسون امنیت ملی هم از برداشت‌های غیر قانونی بازدید کرد. اگر سامانه اندازه گیری نصب شود هفتاد درصد مشکلات کشاورزان و تمام منابع زیرزمینی حل می‌شود، اگر تالاب گاوخونی احیا شود بر قنات های یزد هم می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد و سالیانه می‌توان از هدر رفت بیش از ۴۰۰ میلیون آب جلوگیری کرد و ما اعتقاد داریم زاینده رود قابل احیا است.

همچنین دانشجویی در خصوص اعداد و ارقام مصرف صنعت سوال کرد که عابدی پاسخ داد: تخمین‌های مصبوعات شورای عالی آب هیچ کدام دقیق نیست. نمایندگان مجلس تنها از دولت می خواهند آنچه را که تصویب کرده است اجرایی کند. هیچ‌کس قادر نیست بفهمد چه مقدار آب از رودخانه برداشت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر لوله های غیر مجاز را قطع کنیم می‌توانیم با قاطعیت بگوییم چقدر آب برده می‌شود افزود: توسعه دو باغ بالای سد، بالای سی میلیون متر مکعب آب لازم دارد، همچنین فولاد ۲۴ میلیون متر مکعب از سد و ۲۴ میلیون متر مکعب هم از فاضلاب برداشت می‌کند.

کد خبر 343432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.