تولید سالانه ۷۳۰۰ تن ماهی پرورشی در استان اصفهان

شهرضا - مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان گفت: باوجود مشکلاتی نظیر کم‌آبی و خشکسالی در اصفهان، سالانه ۷۳۰۰ تن انواع ماهی‌های پرورشی در این استان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، مجتبی فوقی عصر امروز (سه‌شنبه) در همایش نقش آبزیان در ارتقاء سلامت جامعه که در فرمانداری شهرضا برگزار شد، با اشاره به جایگاه ایران در تولید محصولات شیلات و آبزیان، اظهار کرد: کشور ایران دارای ۲۷۰۰ کیلومتر خط ساحلی است که زمینه بسیار مناسبی برای صید انواع ماهی است.

وی ادامه داد: از حدود دو دهه گذشته در کنار صید ماهی از سواحل شمالی و جنوبی کشور، در بعضی استان‌ها نیز مراکز پرورش ماهی ایجاد شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در یکی از خشک‌ترین مناطق کشور واقع شده است، تصریح کرد: باوجود مشکلاتی نظیر کم‌آبی و خشکسالی در این استان، سالانه ۷۳۰۰ تن انواع ماهی‌های پرورشی در این استان تولید می‌شود.

فوقی اضافه کرد: انواع ماهی‌های گرمابی و سردابی و خاویاری در مراکز پرورش ماهی استان اصفهان تولید می‌شود.

وی با اشاره به رسالت سازمان شیلات و امور آبزیان کشور، اظهار کرد: این سازمان دو هدف اصلی آبزی پروری و آبزی مصرفی را در دستور کار خود قرار داده است که تحقق هدف نخست، نیازمند حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان داخلی و تحقق هدف دوم، نیازمند فرهنگسازی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و برگزاری جلسات آموزشی است.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی و آبزیان در کشور ایران کمتر از میانگین جهانی است، تصریح کرد: میانگین سرانه مصرف آبزیان در ایران و استان اصفهان حدود ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم در سال است، در حالی که این میزان در جهان، بیش از ۲۰ کیلوگرم است.

فوقی با بیان اینکه میانگین سرانه مصرف آبزیان در کشورهای آسیای جنوب شرقی بیش از ۵۰ کیلوگرم است، تأکید کرد: میزان اندک مصرف ماهی و آبزیان در ایران در حالی است که کشورمان در مصرف اقلام پرضرر غذایی همچون نوشابه، دارای رده‌های نخست جهانی است.

وی با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی سازمان شیلات و امور آبزیان استان اصفهان، اظهار کرد: یکی از موضوعات این تحقیقات، بررسی علت کاهش میزان مصرف ماهی و آبزیان در استان است که از حدود دو دهه قبل آغاز شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان تصریح کرد: تقریبا همه کسانی که در طرح‌های نظرسنجی و تحقیقاتی شرکت کردند، گرانی قیمت ماهی و آبزیان را علت عدم مصرف خود ذکر کردند.

فوقی تأکید کرد: متأسفانه مردم جامعه ایرانی با خواص گوشت ماهی و شیوه‌های مختلف طبخ آن آشنا نیستند، بنابراین لازم است در این زمینه فرهنگسازی شود.

وی با بیان اینکه ماهی از سوی سازمان خوار و بار جهانی به عنوان غذای سلامتی معرفی شده است، اظهار کرد: لازم است فرهنگ مصرف آبزیان در کشور، از سنین تحصیلات ابتدایی و دوران کودکی و نوجوانی نهادینه شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی شیوه‌های طبخ آبزیان و سرآشپزان رستوران‌های شهرضا برگزار می‌شود.

کد خبر 343388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.