صادرات ۶۰ درصد قزل‌آلای تولیدی اصفهان به تهران

شهرضا - مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذای جهادکشاوزی استان اصفهان گفت: در سالیان اخیر میزان تولید آبزیان در استان اصفهان افزایش یافته و ۶۰ درصد قزل‌آلای تولیدی در این استان به تهران صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، شهره مسائلی عصر امروز (سه‌شنبه) در همایش نقش آبزیان در ارتقاء سلامت جامعه که در فرمانداری شهرضا برگزار شد، اظهار کرد: شایع‌ترین علل مرگ و میر در استان اصفهان، سکته‌های مغزی و قلبی، سرطان‌ها، سوانح و حوادث و اختلالات عصبی است.

 وی با بیان اینکه فرهنگ غذایی نامناسب باعث افزایش بیماری‌ها و در نتیجه مرگ و میر انسان‌ها در کشور و استان اصفهان شده است، تصریح کرد: سرانه مصرف ماهی در ایران ۸.۵ کیلوگرم در سال است، در حالی که این میزان در جهان ۱۸.۹ کیلوگرم است.

مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذای جهادکشاوزی استان اصفهان اضافه کرد: میزان ندک مصرف اقلام غذایی مفید در مین ایانیان در حالی است که در میان انان، میزان مصرف اقلام مضری همچون نمک سه برابر و نوشابه بیش از چهار برابر متوسط جهانی است.

مسائلی با اشاره به اقدامات انجام شده برای فرهنگسازی افزایش مصرف آبزیان در استان اصفهان، اظهار کرد: میزان مصرف ماهی در استان اصفهان از ۲.۵ کیلوگرم در سال ۷۴ به ۹ کیلوگرم در سال ۹۵ افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۳۴ کارخانه کنسروسازی با ظرفیت تولید سالانه ۵۶۹ میلیون تن کنسرو در کشور فعالیت می‌کردند.

مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذای جهادکشاوزی استان اصفهان اظهار کرد: تا پایان سال ۹۵ میزان صادرات ماهی قزل‌آلای استان اصفهان ۱۰۱۱۱ تن به ارزش ۴۲.۵ میلیون دلار بوده است.

مسائلی با بیان اینکه در استان اصفهان ۷۰۰ مرکز خرده فروشی عرضه ماهی وجود دارد، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد ماهی مورد نیاز این مراکز از استان‌های جنوبی کشور تأمین می‌شود.

وی گفت: در سالیان اخیر میزان تولید آبزیان در استان اصفهان افزایش یافته و ۶۰ درصد قزل‌آلای تولیدی در این استان به تهران صادر می‌شود.

مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذای جهادکشاوزی استان اصفهان از واردات سالانه ۶۰۰ تن میگو به استان اصفهان خبر داد و افزود: شاخص‌های میزان مصرف آبزیان در شهرستان‌های استان اصفهان متفاوت است.

مسائلی با اشاره به تحقیق انجام شده برای سنجش میزان مصرف ماهی در میان شهرستان‌های استان، اظهار کرد: ۷۴ درصد از مردم شهرستان شهرضا، گرانی را علت مصرف کم ماهی عنوان کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کمتر از ۲۰ درصد مردم این شهرستان در یک ماه دو وعده غذایی ماهی مصرف می‌کنند، کمتر از ۱۰ درصد مردم شهرضا بیشتر قزل‌آلا مصرف می‌کنند و ماهیان پرورشی تنها در سبد غذایی پنج درصد از آنان جای دارد.

مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذای جهادکشاوزی استان اصفهان تصریح کرد: میانگین مصرف ماهی در شهرضا ۲.۳ کیلوگرم در سال و  کمتر از میانگین استانی است.

کد خبر 343387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.