سهامداران پیام رسانهای داخلی

روزنامه شرق در گزارشی عنوان کرده سهامداران پیام رسانهای داخلی صدا و سیما و چند بانک هستند.

به گزارش ایمنا، این روزنامه در گزارش تیتر اول خود با اشاره به اینکه قرار بوده که مشخصات پیام رسانهای داخلی به مجلس ارائه شود اما این کار هنوز صورت نگرفته است در مورد سهامداران این پیام رسانها نوشته است: اطلاعات موجود درباره مالکان و صاحبان پیام‌رسان‌های داخلی در برخی سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده است. «شرق» در اینجا بنا دارد به بخشی از اطلاعات موجود دراین‌باره بپردازد.

تا اینجای کار، پیام‌رسان‌هایی مانند «سروش»، «آی‌گپ»، «ایتا» و «بله» از حمایت رسانه‌ای و تبلیغاتی بیشتری برخوردار بوده‌اند. در خبرها آمده است دو بانک پیام‌رسان «آی‌گپ» را خریده‌اند. رسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان آی‌گپ، نیز گفته: «توافق میان پیام‌رسان آی‌گپ و کنسرسیومی با عضویت شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، مجموعه شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و بانک‌های پارسیان و پاسارگاد حاصل شده است.

ترمز ارز ۷۳۰۰ تومانی کشیده شد

همچنین روزنامه شرق در گزارشی دیگر آورده است: قاچاقچیان ارز دلار را به هفت هزارو ۳۰۰ تومان رساندند اما با دستگیری دلالان، قیمت‌ها بین شش هزار و ۳۰۰ تا شش هزار و ۷۰۰ تومان متغیر شد. رانت‌جویان با وجود ابلاغیه‌ها و هشدارها، کماکان در کوچه‌پس‌کوچه‌های فردوسی فعال‌اند و اسکناس‌های دلاری را خریدوفروش می‌کنند.

قانون‌گریزی این عده، پلیس را ناگزیر به ورود به بازار ارز کرده است و میدان فردوسی و راسته ارزفروشان امنیت حضور نیروهای پلیس را احساس می‌کند. حضور ناآگاهانه دلالان در بازار ارز، بر فعالیت صرافی‌ها هم سایه افکنده و آنها را به حالت نیمه‌تعطیل درآورده است.

صرافان نیز از دست دلالان به تنگ آمده‌اند و کسادی این روزهای خود را نشئت‌گرفته از زیاده‌خواهی آنها در ماه‌های پایانی سال گذشته می‌دانند. در روزهای پرالتهاب سال گذشته آن‌قدر حضور این دلالان گسترده شد که گشت‌های پلیس، دستگیری‌های مکرر و پی‌درپی داشتند. هرچند در این بین برخی صرافان نیز دستگیر می‌شدند اما پس از اثبات عدم مداخله آنها در سوداگری‌ها آزاد می‌شدند.

روز متفاوت در بازارها

دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود در مورد بازار سرمایه نوشت: روز گذشته بازارها شاهد تغییر فضای معاملاتی بودند؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس توانست روند نزولی خود را تغییر دهد و با افزایش ۳۱۶ واحدی به کانال ۹۳ هزار صعود کند. همچنین، سکه و ارز که در ساعات ابتدایی معاملات یکشنبه اوج‌های جدیدی را در تاریخ خود ثبت کرده بودند، دیروز روندی کاهشی پیدا کردند. بر این اساس، سکه با کاهشی ۱۴۰ هزار تومانی در مجموع دو روز، کانال دو میلیون تومان را واگذار کرد و دلار در بازار غیررسمی به نیمه پایینی کانال ۶۰۰۰ تومان نزدیک شد.

در بازار سهام نزدیک شدن قیمت‌ها به کف‌های حمایتی، معاملات مثبت در بورس کالا، گمانه‌زنی برای شناورسازی نرخ ارز، رشد قیمت نفت و پیش‌خور شدن ریسک سیستماتیک از جمله عوامل چرخش مسیر بورس شناسایی شدند. به این ترتیب، بخش مهمی از صنایع بورسی صعودی شدند و حتی در بسیاری از نمادها افزایش تقاضا به صف خرید کشیده شد. در بازار سکه و دلار نیز مداخله بازارساز، انتظار برای عرضه سکه‌های پیش‌فروش در بازار و برخورد قیمت‌ها به سقف‌های مقاومتی به‌عنوان دلایل عقبگرد قیمتی در این دو بازار عنوان می‌شوند. هرچند عوامل مزبور برای تغییر مسیر بازارهای داخلی مطرح می‌شوند؛ اما کارشناسان معتقدند بهبود انتظارات از آینده برجام چاشنی اصلی وضعیت معاملاتی دیروز بوده است.

امتیاز مضاعف خریداران کلنگی

در گزارشی دیگر در روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: خریداران آپارتمان‌های کلنگی در بازار مسکن اگرچه از مزایای واحدهای نوساز و تازه‌ساز محروم هستند، اما در عین حال با تملک این قبیل آپارتمان‌ها، از امتیاز «قدرالسهم» در وقت ساخت‌وساز برخوردار می‌شوند و در آینده نزدیک چشم‌انداز کسب سود بیشتری نسبت به مالکان واحدهای نوساز دارند.

در چند ماه گذشته با نوسان افزایشی قیمت مسکن تحت‌تاثیر خروج کامل معاملات مسکن از رکود، رفته‌رفته میزان تقاضای واحدهای نوساز و تازه‌ساز در بازار کم و بر میزان تقاضای آپارتمان‌های با عمر بیش از ۱۵ سال اضافه شد. این وضعیت در فروردین ماه امسال به اوج خود رسید طوری که معاملات آپارتمان‌های ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت نسبت به اوایل دوره پیش‌رونق دوبرابر شد. قطعا آپارتمان نوساز برای سکونت مطلوبیت بیشتری نسبت به واحدهای قدیمی‌ساز و کلنگی دارد، اما انگیزه خریداران مسکن از این تغییر مسیر در انتخاب، دور زدن افزایش قیمت‌قابل توجه در گروه آپارتمان‌های نوساز و به‌ویژه کلیدنخورده بوده است.

کد خبر 343376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.