۲هزار واحد بوم‌گردی ایجاد می‌شود/حوزه‌های علمیه می‌تواند مراکز گردشگری باشند

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: یکی از ظرفیت‌های خوانسار حوزه‌های علمیه و عالمان این شهر هستند و گردشگران علاقه‌مند در سفر به خوانسار از بخش‌های مختلف تاریخی و مذهبی بازدید کنند و حوزه‌های علمیه می‌تواند یکی از مراکزی باشد که مورد بازدید گردشگران قرار گیرد.

به‌گزارش ایمنا، فاز یک دهکده گردشگری گلستان‌کوه در شهرستان خوانسار سه‌شنبه _۱۸ اردیبهشت‌ماه_ با حضور علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افتتاح  شد. هم‌چنین علی‌اصغر مونسان در سفر به خوانسار، با حضور در مدرسه علمیه مریم‌بیگم(علوی) از بخش‌های مختلف این مدرسه تاریخی بازدید و بر توجه هرچه بیشتر به این بنا تأکید و دستور مرمت آن را صادر کرد.

علی‌اصغر مونسان در آیین افتتاح فاز یک دهکده گردشگری گلستان‌کوه خوانسار با بیان اینکه قرار بود تا سال ۱۴۰۰، دو هزار واحد بوم‌گردی به ظرفیت‌های کشور افزود شود اما که خوشبختانه بر اساس آمارها خیلی زودتر می‌توانیم به این عدد دست پیدا کنیم و بیش از نیمی از این ۲ هزار واحد در سال ۹۷ محقق خواهد شد، اظهار کرد: افتتاح این دو هزار واحد بوم‌گردی می‌تواند به رونق اقتصادی و توسعه روستاها کمک کند. با احداث هر واحد بوم‌گردی به طور متوسط هفت تا هشت نفر مشغول به فعالیت خواهند شد بنابراین می‌توانیم ۱۶هزار شغل را تنها در حوزه بوم‌گردی ایجاد کنیم.

وی بر تأمین زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان‌های مختلف استان اصفهان تأکید کرد و افزود: صنعت گردشگری به اقتصاد سوم دنیا تبدیل شده است و به‌واسطه هوشمندسازی پیش‌بینی می‌شود بسیاری از صنایع و حوزه‌های مختلف اقتصادی جایگاه خود را از دست بدهند اما آنچه که همه اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند این است که صنعت گردشگری به‌صورت فزاینده رشد خواهد داشت.

مونسان گفت: پیش‌بینی می‌شود که صنعت گردشگری در سال‌های آینده از رتبه سوم به رتبه دوم و حتی رتبه اول اقتصادی ارتقا یابد؛ ازاین‌رو کشورهای مختلف توسعه گردشگری را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به‌عنوان یک منبع بزرگ درآمد موردتوجه قرار گرفته است.

گردشگری به ایجاد اشتغال و دیپلماسی عمومی کشور کمک می‌کند

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دو بخش در حوزه گردشگری یعنی بخش اقتصادی و بخش فرهنگی و اجتماعی باید موردتوجه قرار گیرد و خوشبختانه ایران بزرگ پُر است از جاذبه‌های گردشگری و آثار فرهنگی‌تاریخی که می‌تواند ارزآوری بسیار زیادی از این حوزه نصیب کشور کمک کند، ادامه داد: کشور ما بیش از ۵۰ سال است که با خشکسالی روبه‌رو است و سایر صنایع نیز با مشکلاتی ممکن است روبه‌رو باشند، از این‌رو تنها راه برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی توجه به گردشگری است و همگان اذعان دارند آنچه می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند صنعت گردشگری است. رشد ایجاد اشتغال در این صنعت ۲.۵ برابر بیشتر است از طرفی نیز با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون تومانی می‌توان در صنعت گردشگری یک شغل ایجاد کرد.

وی گفت: در نوروز امسال شاهد گردش مالی ۱۰ هزارمیلیارد تومانی بودیم به‌گونه‌ای که در محروم‌ترین استان‌های کشور نیز در نوروز امسال فعالان صنعت گردشگری از محل گردشگری کسب درآمد کردند.

مونسان به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اشتغال اشاره کرد و افزود: به‌طور حتم موضوع گردشگری می‌تواند به ایجاد اشتغال در کشور کمک کند، ضمن این‌که گردشگری به دیپلماسی عمومی کشور نیز کمک می‌کند و می‌تواند باعث تقویت ارتباطات ایران با سایر کشورها شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه نمونه موفق صنعت گردشگری و درآمدزایی از طریق این صنعت، عباس برزگر در بوانات استان فارس است که توانسته است از این طریق به درآمدزایی بسیار خوبی دست پیدا کند و موجب رونق منطقه بوانات در استان فارس شده است، تصریح کرد: یکی دیگر از نتایج مهم رونق صنعت گردشگری مهاجرت معکوس روستاییان است به‌گونه‌ای که در برخی از روستاها رونق این صنعت توانسته است علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان باعث مهاجرت معکوس آن‌ها نیز شود.

معاون رئیس جمهوری به موضوع گردشگری حلال اشاره کرد و گفت: موضوع گردشگری حلال را باید کشورهایی دنبال کنند که غیراسلامی هستند در کشور ما و کشورهای اسلامی تمام بخش‌های گردشگری حلال است، کما این‌که عمده گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند گردشگران فرهنگی هستند و نکته جالب اینجاست که هر گردشگری که به ایران سفر کرده است به سفیر ایران تبدیل شده است چراکه رفتارهای خوب و اسلامی ایران را دیده است و خودبه‌خود به سفیر گردشگری ایران تبدیل شده است.

یکی از ظرفیت‌های خوانسار حوزه‌های علمیه و عالمان این شهر هستند

مونسان به زیبایی‌های خوانسار و ظرفیت‌های این شهر در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: خوانسار شهر علم و عالمان است که در کنار طبیعت بکر و جاذبه‌های زیبا می‌تواند به‌عنوان یک مقصد مهم در گردشگری نقش ایفا کند و این ظرفیت‌های می‌تواند به افزایش جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک کند. از طریق توجه به صنعت گردشگری می‌توان به درآمدزایی و اشتغال آفرینی در این شهرستان بیش‌ازپیش کمک کرد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت ایجاد شغل در کشور با بیان این‌که بیکاری اُم‌الفِساد است، افزود: امروز هیچ عبادتی بالاتر از ایجاد شغل در کشور خصوصاً برای جوانان نیست و همه باید تلاش کنیم تا از طرق مختلف ازجمله از طریق توجه به صنعت گردشگری بتوانیم به اشتغال‌زایی و درآمدزایی کمک کنیم.

وی با اشاره به روستاهای هدف گردشگری، افزود: فارغ از روستاهای گردشگری اعتقاد دارم همه شهرها و روستاهای ما جاذبه‌های بی‌نظیری برای گردشگری دارند به همین دلیل در طرح اشتغال روستایی  دولت ۱.۵ میلیارد دلار اختصاص داده است و همین رقم نیز از سوی بانک‌های عامل تخصیص می‌یابد که در مجموع ۱۲‌هزارمیلیارد تومان می‌شود که از این سهم ۲۴۰۰‌ میلیارد تومان آن مربوط به گردشگری و صنایع‌دستی است و همه روستاهای ما در طرح اشتغال روستایی می‌توانند از این اعتبارات استفاده کنند.

مونسان گفت: استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و یکی از مقاصد مهم گردشگران خارجی است و امروز در سفر به خوانسار نیز شاهد زیبایی‌های خوانسار و جاذبه‌های این شهر بودم و من این شهر را شهر علم و عالمان می‌دانم که در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی می‌تواند یک مقصد مهم گردشگری باشد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های خوانسار حوزه‌های علمیه و عالمان این شهر هستند که این خود می‌تواند موضوعی باشد که در حوزه گردشگری مورد توجه قرار گیرد و گردشگران علاقه‌مند در سفر به خوانسار از بخش‌های مختلف تاریخی و مذهبی بازدید کنند، حوزه‌های علمیه می‌تواند یکی از مراکزی باشد که مورد بازدید گردشگران قرار گیرد و در آن جا علما می‌توانند پیام‌های مذهبی خود را به گردشگران منتقل کنند.

وی ضمن قدردانی از سرمایه‌گذار بخش خصوصی دهکده گردشگری گلستان‌کوه، خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیادی برای ایجاد این دهکده انجام شده است که جای قدردانی دارد و امیدوارم بخش‌های دیگر این پروژه نیز به‌زودی تکمیل شود و شاهد افتتاح نهایی این دهکده زیبا باشیم.

منبع: خبرگزاری میراث آریا

کد خبر 343355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.