امام موسی صدر نمونه موفق تحقق عملی شعارها بود

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم گفت: ایران امروز پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی، درک روشن تری از دشواری اجرایی کردن شعارها و آرمانها دارد؛ بنابراین بررسی نمونه های موفق الزامی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن الویری در مراسم بزرگداشت امام موسی صدر که ظهر امروز با همت مجمع اسلامی دانشجویان و همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مقوله چیستی انسان و ویژگی‌های او همچنان در نقطه کانونی پرسش‌ها و پژوهشهای بشر قرار دارد و در همین راستا این سوال مطرح می شود که چرا ما باید امام موسی صدر را بشناسیم؟ چرا وقت پژوهشی خودمان را صرف شناخت این عالم بزرگ کنیم؟ 

وی افزود: بی‌تردید بزرگترین چالش پیش روی اندیشه‌های اصلاحی، به اجرا در آوردن و جامه عمل پوشاندن بر آرمانها، اهداف و اندیشه ها است. برنامه های خوب تدوین می شوند، شعارها خوب ارائه می شوند، اهداف به زیبایی بیان می شوند، اما مهم این است که این اهداف برخاسته از منابع علمی دینی و غیر دینی و بر آمده از تجربه‌ چگونه به اجرا برسند. 

الویری تأکید کرد: ایران امروز پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی درک روشن تری از دشواری اجرایی کردن شعارها و آرمانها دارد؛ بنابراین برای ما بررسی نمونه های موفق الزامی است.

امام موسی صدر، لبنان را متحول کرد

این استاد دانشگاه باقرالعلوم گفت: کسی تردید ندارد امام موسی توانست در یک دوره کوتاه ۱۸ ساله، در یک منطقه از سرزمین لبنان که در بدو ورود وی گرد فقر بر چهره‌اش  نشسته، از انواع ناهنجاریهای اجتماعی رنجور شده  بود و در خواری و ذلت به سر می برد، مردم و سرزمینی بسازد که ضمن برخورداری از رفاه نسبی  و برچیده شدن مظاهر فقر، از سطح منطقه خود نیز فراتر روند.

وی تأکید کرد: اکنون شاهد آن هستیم که این منطقه چگونه بر معادلات جهانی تاثیر گذار است، ما اسم این کار را تجربه موفق می گذاریم.  اندیشه و رفتار این گونه انسانها که توانسته اند در میدان عمل و نه فقط در بیان کارنامه موفقی داشته باشند،  باید بازخوانی شود.

در اندیشه دینی ما علم و اندیشه همراه با عمل است

الویری افزود: در اندیشه دینی ما علم و اندیشه همراه با عمل است و علمی که عمل نشود پایداری نخواهد داشت. آنکه عمل می‌کند باید بداند و آنکه می‌داند باید عمل کند. علم و دانش، عمل را فریاد می زند. در پرتو نگاه‌ جدید به آموزه‌های دینی، هیچ قرینه، دلیل و توجیهی برای بسنده کردن به صحنه فردی وجود ندارد و باید عرصه عمل را به صحنه اجتماعی بست داد. 

وی تأکید کرد: در صحنه اجتماعی، اگر به علم عمل کردیم پایداری خواهد داشت. از این منظر است که آمیختگی علم و عمل به یک تجربه موفق می رسد. امام موسی صدر توانسته است نمونه موفق آن را به ما نشان بدهد. وقتی از امام موسی صدر سخن می گوئیم باید بتوانیم سطح توانایی های وی را نیز بگوییم.

وی افزود: برداشت من این است که امام موسی صدر را باید یک عالم دینی دانست، بدون تردید امام موسی صدر یک سیاستمدار بزرگ هم بود، اما نمی توان او را از تبار سیاستمداران دانست. او یک خطیب توانمند دینی بود، اما نمی توان او را از تبار خطبا دانست. او یک سیاست گذار اجتماعی موفق بود، اما از تبار سیاست گذاران نبود. او یک مصلح بزرگ اجتماعی بود، اما نمی توان او را از تبار اصلاح کنندگان اجتماعی قلمداد کرد.او همه اینها بود، اما  از قبیله و تبار هیچکدام نبود.

لازمه تغییرات بزرگ اقدام بر اساس پشتوانه فکری است

الویری تصریح کرد: او یک عالم دینی بود و مراد من از عالم دینی، الزاما  یک فرد روحانی تحصیل کرده در قم و نجف نیست؛ ولو اینکه در دهه ها و سده های اخیر مصداق عالم دینی شیعی بر آن انطباق دارد. کسانی که فهم عمیق و درخور از دین دارند و به اجرایی کردن دین می اندیشند، اهتمام به محیط اجتماعی یکی از  بارزترین و شاخص ترین ویژگی های آنها است؛ امام موسی صدر را باید در این هیبت و قامت دید و آن وقت تحلیل کرد.

وی افزود: وقتی امام موسی صدر در قالب یک مصلح اجتماعی که در اینجا یک عالم دینی نیز هست، کامیابی پیدا کند، این کامیابی اجتماعی در بالاترین سطح موفقیت محسوب می شود. لازمه اینکه یک فکر در میدان عمل کامیاب و موفق باشد، بتواند یک تحول مثبت در جامعه ایجاد کند و جامعه ای را از آن انحطاط  خارج کند، این است که این اقدام و فکر از یک پشتوانه موفق برخوردار شده باشد و توان جذب مخاطب را نیز داشته باشد. باید در مقیاس فردی موفق باشد تا در مقیاس جمعی هم بتواند موفقیت را تعمیم بدهد. 

کد خبر 343285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.