۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
خروج از برجام اشتباه است

وزیر امور خارجه انگلیس طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، خروج از برجام را اشتباهی بزرگ خواند و تصریح کرد که هر گزینه‌ای غیر ازاین توافق بدتر خواهد بود.

به گزارش ایمنا، بوریس جانسون که به‌منظور گفت‌وگو با مقام‌های ارشد دولت آمریکا و متقاعد کردن آن کشور برای ماندن در برجام راهی واشنگتن شده، در یادداشت خود آورده است: از میان تمام گزینه‌های موجود برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، برجام کمترین نقص را دارد.

وی افزود که از نگاه او، این توافق نقایصی دارد 'اما یقین دارم که می‌تواند اصلاح شود. به همین سبب بریتانیا، در کنار آمریکا، فرانسه و آلمان برای رفع نقایص برجام همکاری می‌کند.'جانسون با یادآوری این مطلب که ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ و ۷ تن اورانیوم با غلظت پایین بود، افزود: اگر رهبران ایران بنا داشتند که سلاح هسته‌ای تولید کنند تنها ظرف چند ماه قادر به تولید اورانیوم با درجه نظامی به‌منظور تولید اولین بمب هسته‌ای بودند.

وی اضافه کرد که ایران در چارچوب برجام دوسوم سانتریفیوژهای خود را از مدار خارج و از ۹۵ درصد ذخایر اورانیوم خود داوطلبانه دست کشید.  وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که اکنون فاصله زمانی دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای به لطف برجام به یک سال کشیده شده است.

جانسون همچنین یادآور شد که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق برجام از قدرت بازرسی بیشتری برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار بوده و قادر هستند تا هرگونه تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را شناسایی کنند.

وی مدعی شد: اکنون‌که این محدودیت‌ها در چارچوب برجام برقرار است، هیچ سودی در کنار گذاشتن آن‌ها نمی‌بینم. نظارت بر اجرای دقیق برجام در کنار تلاش برای مقابله با رفتار تهران در منطقه بهترین گزینه محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه انگلیس بابیان اینکه کشورش با نگرانی‌های رییس جمهور آمریکا در رابطه با ایران هم‌نوا است، نوشت: همچنین موافق هستیم که ایران هرگز نبایستی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. 

وی افزود که از زمان سخنرانی ترامپ در ژانویه گذشته دیپلمات‌های انگلیسی و آمریکایی در کنار همتایان فرانسوی و آلمانی تلاش کرده‌اند تا به یک موضع مشترک درباره مقابله بانفوذ ایران در منطقه، کاهش تهدیدهای موشکی و اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، برسند.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: در این زمانه حساس، کنار گذاشتن برجام و برداشتن محدودیت‌ها علیه ایران یک اشتباه است. وی با اشاره به ادعاهای اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص وجود یک برنامه مخفی هسته ای در ایران افزود: این اسناد مؤید اهمیت حفظ برجام و اعمال محدودیت بر سربرنامه‌های هسته‌ای ایران است.

وی تصریح کرد که به اعتقاد او هر گزینه‌ای غیر از برجام بدتر است و پیشنهاد کرد که عقل سلیم حکم می‌کند که به‌جای خروج از برجام، محدودیت‌های آن بیشتر شود.

به گزارش ایمنا، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تهدید کرده است درصورتی‌که شرکای اروپایی تا ۱۲ می (۲۲اردیبهشت) «نواقص» برجام را رفع نکنند، از این توافق خارج می‌شود. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ده بار بعد از امضای برجام پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را تائید کرده است.

وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه به‌منظور گفت‌وگو با مقام‌های ارشد دولت آمریکا و متقاعد کردن آن کشور برای ماندن در برجام راهی واشنگتن شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 343224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.