۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
تعطیلی پنج معدن گچ در اصفهان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: به منظور اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده برای جلوگیری از بیابان‌زایی، منتظر تخصیص اعتبارات هستیم.

محمدحسین شاملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد اقدامات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از بیابان‌زایی، اظهار کرد: کانون‌های بحران و فرسایش بادی استان شناسایی شده است و نهال‌کاری، بذرکاری و در مناطقی که نیاز بوده مالچ‌پاشی و بادشکن برای کانون‌های درجه یک پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه بیابان‌زدایی و کنترل ریزگردهای داخلی در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است، ادامه داد: در صورت تخصیص اعتبارات برنامه ششم و به شرط آنکه کانون‌های جدید زیرگرد تشکیل نشود، می‌توان بیشتر کانون‌های ریزگرد شناسایی شده را کنترل کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در پاسخ به اینکه آیا برای تخصیص اعتبارات قولی هم داده شده است یا خیر؟ تصریح کرد: در اعتبارات ملی رقمی از محل صندوق توسعه ملی برای سال ۹۷ درنظر گرفته شده است اما اینکه آیا این اعتبار تماماً در اختیار استان خوزستان قرار گیرد یا به تمامی استان‌ها داده شود، هنوز قطعی نشده و این موضوع در حال پیگیری است.

وی در خصوص تعطیلی معادن گچ اظهار کرد: تاکنون پنج معدن گچ تعطیل شده و تعطیلی دو معدن دیگر نیز به صنایع و معادن واگذار شده است تا این موضوع را با جابه‌جایی معادن پیگیری کنند.

شاملی در خصوص کاهش تولید مراتع تصریح کرد: امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها، تولید مراتع کاهش پیدا کرده است. علاوه بر بارندگی‌های اخیر، باید میزان بارش‌ها را تا پایان خردادماه نیز در نظر گرفت، هر اندازه میزان بارندگی‌ها بیشتر باشد و کم‌بارشی سال ۹۶ جبران شود، به همان اندازه تولید مراتع نیز جبران می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: در صورت بارندگی ناکافی، قطعاً تسهیلاتی که برای تهیه علوفه در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت تا کاهش میزان بارندگی و کاهش تولید مراتع جبران شود.

وی با اشاره به فرسایش خاک و احتمال افزایش زیر گردها در اصفهان گفت: با توجه به کنترل‌های صورت گرفته، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در استان اصفهان انجام شده است و امیدواریم با جلوگیری از ایجاد کانون‌های جدید، این مشکل به وجود نیاید.

کد خبر 343212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.