۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
نمایندگان از پاسخ های ظریف قانع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر امورخارجه به ۳ سوال ۴ نماینده مجلس ، در باره حقابه هیرمند، روابط با کشور افغانستان با توجه به اکوسیستم آبی مشترک و عدم رفتار متقابل با دولت جمهوری آذربایجان قانع شدند.

به گزارش ایمنا، محمد جواد ظریف برای پاسخ به سوال های احمدعلی کیخا، حبیب اله دهمرده و حسینعلی شهریاری نمایندگان زابل، زهک و هیرمند و زاهدان و نیز ولی داداشی نماینده آستارا در جلسه علنی امروز(یکشنبه) در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.  

ظریف در پاسخ به سوال نماینده مردم زابل درباره اینکه چرا تاکنون در رابطه با حقابه ایران از رودخانه هیرمند در افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده، گفت: موضوع حقابه هیرمند موضوعی ملی بوده و مربوط به یک استان نیست و سالها بحث حقابه ایران از هیرمند و هریررود بین ایران و افغانستان مطرح بوده و در سال ۱۳۵۱ پس از ده ها سال مذاکره منجر به نتیجه و انعقاد قرارداد شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تاکنون ۱۶ جلسه ویژه برای بحث حقابه هیرمند برگزار شده است، افزود: رئیس جمهور در مذاکراتی که با طرف افغان داشته، این موضوع را پیگیری کردند، البته مشکل آب کشور و سیستان و بلوچستان تنها از طریق حقابه حل شدنی نیست.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه پیگیری های ویژه ای در زمینه حقابه هیرمند داشته است، ادامه داد: در سفری که سال گذشته به افغانستان داشتم با آقای اشرف غنی رئیس جمهور این کشور توافق شد که کمیته های پنجگانه برای وضعیت ها و حوزه های مختلف تعریف شود و حوزه های متنوع در یک بسته دیده شود که یکی از موضوعات اصلی آن حقابه هامون بود.

ظریف با تاکید بر اینکه از ۵ کمیته مذکور تاکنون ۳ کمیته به نتیجه رسیده است، یادآور شد: یکی از کمیته هایی که در آن به جمع بندی رسیده ایم، کمیته آب بوده که این کمیته به ریاست آقای عراقچی تشکیل شده و منتظر نتایج دو کمیته دیگر هستیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه طرف افغان در حوزه هیرمند تعهد کرده که حق السهم ایران رعایت شود، افزود: در حوزه هامون نیز افغانستان تعهد کرده که آب هامون تامین شود. همچنین در حوزه هریررود برای نخستین بار تفاهماتی صورت گرفته و در حال حاضر به سمت رژیم حقوقی برای هریررود حرکت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه دو یادداشت اعتراض برای کشور افغانستان درخصوص حقابه هیرمند در اسفند و فروردین ماه براساس توافقات سال ۵۱ ارسال شده است ، ادامه داد: سفیر افغانستان در این راستا به وزارت امور خارجه دعوت و مواضع جمهوری اسلامی ایران در این باره به وی اعلام شده است.  

وزیر امور خارجه با بیان اینکه یک مسیر دیگر برای حقابه هامون می توان در نظر گرفت که این مسیر عمل متقابل است، اظهار داشت: در این راستا می توان سختگیری هایی در برخی حوزه ها در ارتباط با کشور افغانستان داشت، البته روابط ایران و افغانستان همواره برادرانه و دوستانه بوده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: از دولت افغانستان خواسته می شود که حقابه این رودها تامین شود تا ایران و نیازهای قانون جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد تا اقدام متقابلی صورت نگیرد.

ظریف با اشاره به اینکه در تمام ملاقات مسئولان ایران و افغانستان، دغدغه تامین حقابه کشورمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: اجلاس کمیساریای عالی ایران و افغانستان در کشورمان به زودی انجام خواهد شد که این موضوع نیز پیش از آن حتما مطرح خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه حقابه ناچیزی براساس اطلاعات ماه های فروردین و اسفند به کشورمان اختصاص داده شده است، اظهار کرد: این مهم در حالی است که مفاد ۱۳۵۱ به طور کامل رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران می تواند عمل متقابل انجام دهد، اما باید تمام ملاحظات بین دو کشور و همسایگی را در نظر گرفت افزود: به عبارتی می توان در تمامی حوزه هایی که افغانستان نسبت به کشورمان احتیاج دارد، از اهرم فشار استفاده کرد اما امیدواریم مسئولان افغانستان نسبت به مسئله تامین حقابه اقدام کنند.

ظریف با اشاره به اینکه اجلاس اضطراری کمیساریای آب دو کشور به زودی تشکیل خواهد شد، افزود: وزارت امور خارجه در حد توان خود می تواند اقدام به اعمال فشارهای سیاسی و مذاکرات سیاسی کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه برای تقویت اقتصاد و رشد توسعه منطقه شرق کشور در تلاش هستیم، اظهار کرد: بر این اساس به دنبال راه اندازی بندر بسیار مهم منطقه ای در چابهار که بر این اساس در مسیر جاده شمال و جنوب و جنوب به غرب قرار دارد، هستیم.

ظریف خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات این منطقه نیاز به آمایش سرزمین، اتخاذ سیاست های دراز مدت و ... است که تمام مجموعه های کشور باید در کنار یکدیگر نسبت به آن اقدام کنند.

در ادامه حبیب الله دهمرده نماینده زابل ،هیرمند اعلام کرد از پاسخ های وزیر امور خارجه قانع شده ، لازم به رای گیری نیست. با این حال کیخا دیگر نماینده زابل اعلام کرد که از پاسخ های وزیر امور خارجه قانع نشده از این رو مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس که ریاست ساعتی از جلسه علنی امروز مجلس را بر عهده داشت این سوال را به رای مجلس گذاشت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهایتا با ۹۳ رای موافق، ۷۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر پاسخ های وزیر امور خارجه را قانع کننده دانستند.

نماینده آستارا هم قانع شد

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال ولی دادشی نماینده آستارا در مورد علت توقف لغو روادید جمهوری آذربایجان و عدم رفتار متقابل با باکو گفت: توقف لغو روادید یک جانبه با جمهوری آذربایجان تصمیمی نیست که وزارت امور خارجه بتواند بگیرد و ما این تصمیم را با توجه به مجموعه شرایط ملی به نفع کشور نمی دانیم.

ظریف همچنین در پاسخ به این نماینده مجلس که پرسیده بود دولت آذربایجان بر اساس اصل عمل متقابل اقدام به لغو روادید برای اتباع ایران نکرده است، افزود : نگرانی نماینده محترم آستارا نگرانی به حقی است ما در حوزه های مختلف این موضوع را پیگیری کردیم.

وی اظهار کرد: دوستان اطلاع دارند ما برای عبور مرزی تا ۴۵ کیلومتر توافقی داشتیم و این توافق زمانی بود بین دو کشور مقررات دشوار ویزا برقرار بود. برخی از دوستان ما از این توافق ۴۵کیلومتری فراتر رفتند؛ یعنی تا باکو هم رفتند و بعد دولت آذربایجان این توافق را در مجلس آذربایجان منتفی کرد.

وی ادامه داد : اقدام جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل است وما هم می توانیم این کار را انجام دهیم، اما تصمیمی که مجموعه دستگاه های جمهوری اسلامی اتخاذ کردند که آن تصمیم از نظر ما هم در وزارت امور خارجه تصمیم درستی است این بوده که با توجه به قرابت های فراوان جمهوری اسلامی ایران با آذربایجان ما لغو یک طرفه روادید کردیم.

وی با بیان اینکه این تصمیم در دولت قبل و در سال ۸۹ گرفته شد و ما به صورت یکطرفه لغو روادید کردیم، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از همسایگان آذری ما برای مشرف شدن به مشهد مقدس و حرم حضرت معصومه وارد ایران می شوند، اما این سفرها فقط به سفرهای زیارتی منحصر نمی شود.

ظریف افزود : استان های همجوار از لغو روادید بهره اقتصادی می برند، رونق کسب و کار در مناطق مرزی ما به خاطر این رفت آمدها شکل می گیرد و هم گردشگری سلامت که بسیاری از اتباع آذربایجان برای معالجه به ایران می آیند و در این زمینه گردشگری سلامت برای مرز نشینان ما دارای درآمد است.

وی با بیان اینکه نگرانی نماینده آستارا برای مسئله گذر مرزی که برای مردم استارا ایجاد شده را کاملا درک می کنم و پیشنهادی که به ایشان و سایر نمایندگان محترم مطرح می کنیم این است که ما پیگیری خود را انجام می دهیم و تسهیل می کنیم که دوستان هم بتوانند مستقیم این موضوع را با مقامات آذری پیگیری کنند تا انشاالله بتوانیم به نتیجه ای برسیم.

رییس دستگاه دیپلماسی درعین حال گفت: اما این اقدام که ما در برابر اقدام جمهوری آذربایجان لغو روادید یکطرفه را متوقف کنیم تصمیمی نیست که وزارت امور خارجه بتواند بگیرد، البته این تصمیم را با توجه به مجموعه شرایط ملی به نفع کشور نمی دانیم و معتقدیم لغو روادید یکطرفه با آذربایجان منافع زیادی دارد. 

وی با اشاره به مذاکراتی که طی چهار سال گذشته با طرف آذری در جریان بوده است، گفت: در سفر اخیر دکتر روحانی و قبل از آن در سفری که بنده داشتم رییس جمهوری آذربایجان دستور داد به ایرانی ها در فرودگاه و مرز ویزا داده شود و پروسه طولانی صدور وزیرا وجود نداشته باشد و این مرحله ، مرحله قبلی لغو روادید است.

ظریف افزود: امیدواریم بتوانیم علاوه بر تلاش هایی که در این موضوع بخصوص انجام می دهیم و با رسیدن به لغو روادید موضوع را کاملا حل کنیم و دو ملت برادر ایران و جمهوری آذربایجان که دارای مذهب و مشترکات فراوانی هستند بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند و به روابط فرهنگی اقتصادی سیاسی گسترده تر بین دو کشور کمک کنیم. 

در پایان ولی داداشی نماینده مردم آستارا نیز پاسخ های وزیر امور خارجه در این ارتباط را قانع کننده دانست.

منبع: خانه ملت

کد خبر 343177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.