تصمیم‌گیری برای برجام نباید به صورت محفلی باشد

استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران گفت: برجام یک مسئله ملی است و تصمیم گیری برای آن نه به صورت محفلی و پشت درهای بسته، بلکه باید از طریق نظرات کارشناسی اهل فن و اهل نظر انجام شود.

یوسف مولایی در رابطه با امکان ادامه برجام در صورت خروج آمریکا از این توافق چند جانبه به خبرنگار ایمنا گفت: از نظر حقوقی امکان ادامه برجام حتی در صورت خروج آمریکا از این توافق وجود دارد، ولی از نظر فنی خیر.

وی تصریح کرد: یک قرارداد چندجانبه بین المللی با خروج یکی از طرف‌ها از اعتبار ساقط نمی شود؛ به ویژه که برجام به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متصل است و تا زمانی که این قطعنامه لغو نشود، برجام نیز قالب حقوقی محکم خود را حفظ خواهد کرد.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران در رابطه با امکان حقوقی تمدید موقت برجام از سوی آمریکا گفت: از نظر حقوقی بحث دائم یا موقت مطرح نیست؛ تا زمانی که تحریمها تعلیق است، یعنی برجام اجرا می شود.

وی تأکید کرد: البته تهدیدهای مکرر ترامپ به خروج از برجام یا تعیین زمان برای آن، خارج از مقررات این توافق بین المللی است، اما اراده یک کشور که بخشی از مجموعه اراده‌ها است، تأثیری بر وضعیت برجام ندارد؛ تا زمانی که همه کشورهای طرف این توافق در مورد آن تصمیم بگیرند.

مولایی در خصوص بهترین رویکرد ایران در صورت خروج آمریکا از برجام گفت: به نظر من تا آنجا که منافع ایران ایجاب می کند، باید با کمک بقیه اعضا حضور خود در برجام را ادامه دهد و پیگیر تلاشهای دیپلماتیک بین المللی برای اعمال فشار سیاسی بر آمریکا باشد.

اگر کشورهای اروپایی پای برجام بیایستند، شاید بتوان تحریمهای آمریکا را دور زد

وی افزود: بحث برجام در حال حاضر بیشتر از اینکه جنبه حقوقی داشته باشد، یک بحث کارشناسی است؛ یعنی مجموعه ای از کارشناسان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و ... باید نظر بدهند که اگر بعد از خروج احتمالی آمریکا از برجام، ما هم از این توافق خارج شویم، چه منافعی نصیب ایران می شود؟

مولایی تأکید کرد: چنین تحلیلی ابعاد مختلفی دارد که از کارشناسان حقوقی به تنهایی ساخته نیست، بلکه حقوقدانان نیز باید بخشی از این مجموعه کارشناسی باشند. ممکن است کارشناسان به این نتیجه برسند که برجام بدون آمریکا هم می تواند منافع ایران را تأمین کند. در واقع اگر کشورهای اروپایی پای برجام بیایستند و جلوی اعمال بخشی از تحریمها را بگیرند، شاید بتوان تحریمهای ثانویه آمریکا را دور زد.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به نظراتی که در خصوص خروج ایران از ان پی تی مطرح می شود، گفت: خروج از ان پی تی چه کمکی می تواند به تأمین منافع ایران بکند؟ به نظر من چنین اقدامی فشارها بر ایران را تشدید و نوعی اجماع جهانی بر علیه ایران ایجاد می کند.

وی افزود: نمی دانم کسانی که این موضوع را مطرح و بر آن پافشاری می کنند، اصلا به عواقب و تبعات آن فکر کرده‌اند؟! به نظر من ایران نباید به صورت شتاب زده دست به اقدامات احساسی بزند، برجام در وضعیت کنونی نیازمند بحثهای کارشناسی و دوری از عکس العملهای احساسی است که این امر هم فضای سیاسی مناسب را می طلبد. برجام یک مسئله ملی است و تصمیم گیری برای آن نه به صورت محفلی و پشت درهای بسته، بلکه باید از طریق نظرات کارشناسی اهل فن و اهل نظر انجام شود.

کد خبر 343143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.